اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

٣٠ درصد دانش‌آموزان از وسایل هوشمند برای آموزش مجازی بی‌بهره‌‌اند

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در شرایط کنونی نزدیک به ٣٠ درصد دانش‌آموزان از وسایل هوشمند برای بهره گیری از آموزش در فضای مجازی بی بهره هستند.

٣٠ درصد دانش‌آموزان از وسایل هوشمند برای آموزش مجازی بی‌بهره‌‌اند

خبرگزاری فارس ـ آرش اردکانی: سید جواد حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست طرح هدایت  (هر دانش آموز یک تبلت، هر تبلت یک مدرسه - یک کلاس) که در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد، اظهار کرد: آمدن کرونا باعث شد که وارد زیست‌بوم جدیدی شویم که به ما و جهان تحمیل شد و همه عرصه‌های زندگی را دگرگون ساخت.

وی ادامه داد: اولین نهادی بودیم که تحت تأثیر قرار گرفتیم و به تعطیلی کشانده شدیم و اولین نهادی بودیم که در کنار وزارت بهداشت، واکنش سریع و سنجیده به این پدیده داشتیم؛ شاهد بودید که در ابتدا آموزش تلویزیونی ارائه شد و بعد هم شبکه شاد شکل گرفت. 

حسینی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 70 درصد دانش آموزان در سامانه شاد در فرایند یاددهی و یادگیری قرار گرفتند، افزود: به دلیل نابرخورداری‌ها و نابرابری‌ها، شاهدیم که 30 درصد دانش‌آموزان از وسایل هوشمند برای بهره‌برداری از این فضا بی‌بهره هستند.

وی اضافه کرد: این آمار 30 درصد را فقط بنده اعلام می‌کنم چون به جز دانش‌آموزانی که دسترسی به ابزار هوشمند دارند، حدود 2 میلیون دانش‌آموزان هم به دلیل شغل پدر و مادر تنها می توانند یک زمان محدودی از گوشی و تبلت والدینشان استفاده کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه تهیه تبلت برای 30 درصد دانش‌آموزان حدود 12 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: تهیه تبلت موضوع بسیار اساسی است چون امروز تداوم و کیفیت آموزش از این مسیر امکان‌پذیر است و امروز کارکرد تبلت و موبایل، آموزش شده و تبدیل به مدرسه شده است یعنی وقتی به دانش‌آموزی یک تبلت هدیه می‌شود، انگار یک مدرسه هدیه شده است و نه تنها مدرسه بلکه کتابخانه و آزمایشگاه هم هدیه شده است. 

وی اضافه کرد: اما کارکرد مهم‌تر تبلت این است که از ترک تحصیل دانش‌آموزان جلوگیری می‌کند یعنی در برخی جوامع به دلیل دوری محل اقامت از مدرسه یا شرایط فرهنگی از تحصیل دانش‌آموزان به ویژه دختران جلوگیری می‌شود که مدرسه درون تبلت از این موضوع جلوگیری می‌کند.

حسینی با بیان اینکه امروز یک جلوه آشکار و عینی از نابرابری دوباره نمایان شده است، گفت: در گذشته نابرابری وجود داشت اما دانش‌آموزان به مدرسه می‌رفتند حتی اگر کیفیت مدارس متفاوت بود ولی امروز برخی دانش‌آموزان نمی‌توانند به مدرسه بروند و این موضوع علاوه برای محروم کردن این دانش‌آموزان از تحصیل، یک رنج و درد کودکانه را شکل داده است و رسابت انسانی ما ایجاب می‌کند که به این درخواست، پاسخ دهیم.

وی افزود: با توجه به اهمیت این موضوع، وزیر آموزش و پرورش به بنده مسؤولیت دادند که ظرفیت‌ بخش دولتی، عمومی و مردمی را بسیج کنیم  و 6 هدف محقق شود؛ اولین اقدام این است که احضا کنیم که چه تعداد دانش‌آموز در کجا تبلت ندارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: اقدام دوم این است که منابع بخش عمومی، دولتی و مردمی را برای تهیه آن بسیج کنیم؛ سومین اقدام این است که مکانیزم‌های تبلیغ و اعتمادسازی را طراحی کنیم؛ چهارمین اقدام تهیه تبلت است که از کجا می‌توانیم تهیه کنیم چرا که کل تولیدات تبلت 40 هزار عدد است اما ما به 5 میلیون تبلت نیاز داریم.

وی اضافه کرد: پنجمین اقدام، مکانیزم ورود تبلت و ارز است و ششمین اقدام هم اینکه به چه کسی و چگونه بدهیم و در این راستا طرح را راه‌اندازی کردیم که این طرح مخفف عبارت «هر دانش آموز یک تبلت و هر تبلت، یک مدرسه و کلاس» است.

حسینی افزود: در این راستا تاکنون منابعی نیز تأمین شده است که به عنوان مثال مرکز آمار 15 هزار تبلت 8 میلیونی را قرار شد که اهدا کند یا نوسازی مدارس در بودجه 700 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است. همچنین 1000 میلیارد تومان را در کمسیون برنامه و بودجه پیش‌بینی کردیم. 

وی افزود: 600 هزار کامپیوتر داخل مداریم داریم که دانش‌آموزان می‌توانند در گروه‌های چند نفره از آن استفاده کنند، همچنین کمک‌هایی از سوی بنیاد برکت، بانک‌ها، سازمان گسترش و نوسازی، امور مالیاتی، اتاق بازرگانی و ستاد اجرایی فرمان امام داشتیم. 

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: کمک‌های مردمی و خیری هم بسیار خوب بوده است و از طریق پویش‌های ایجاد شده، 150 هزار تبلت فراهم شد؛ همچنین در نذر هوشمند که توسط بسیج دانش‌آموزان راه‌اندازی شد 44 میلیارد تومان جمع‌آوری شد.

وی ادامه داد: مجمع خیرین مدرسه‌ساز، 30 هزار خیریه و 150 هزار شبکه پای کار آمدند و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان هم 39 هزار تبلت تعهد کردند؛ همچنین سازمان دانش‌آموزی هم با پویش «من حاضرم» به میدان آمده است.

حسینی با اشاره به حضور معصومه ابتکار در این جلسه، گفت: امروز می‌خواهیم طرح حامی هوشمند را آغاز کنیم که در این طرح، هر فرد یا هر مدرسه یا هر مؤسسه می‌تواند حامی باشد و در این راستا کارگروهی در استان‌ها با محوریت امور زنان وزارت کشور یا امور زنان آموزش و پرورش می‌تواند تشکیل شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول