اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

سبقت رشد اقتصادی ازبکستان از روسیه در سال 2021

بر اساس پیش بینی جدید بانک جهانی، ازبکستان در سال 2021 میلادی از لحاظ آهنگ رشد اقتصادی از روسیه پیشی می گیرد.

سبقت رشد اقتصادی ازبکستان از روسیه در سال 2021

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، بر اساس پیش بینی جدید بانک جهانی، ازبکستان در سال 2021 میلادی از لحاظ آهنگ رشد اقتصادی از روسیه پیشی می‌گیرد.

بانک جهانی پیش بینی جدید اقتصادی خود را برای سال‌های 2021 و 2022 میلادی منتشر کرده است.

بر اساس این پیش بینی، اقتصاد کشورهای اروپایی شرقی، شوروی سابق و آسیای مرکزی در سال 2021 میلادی فقط 3.3 درصد رشد می‌کند و به دلیل پاندمی به سختی به حالت قبلی باز می‌گردد. چون ابتلا جدید بیماری «کووید-19» به فعالیت بازرگانی لطمه وارد می‌کند.  

بر اساس پیش‌بینی کارشناسان بانک، در روسیه که بزرگ ترین اقتصاد در منطقه را دارد، در سال 2021 میلادی اقتصاد این کشور فقط 2.6 درصد رشد می‌کند.

«میخائیل میشوستین» نخست وزیر روسیه در ماه دسامبر سال گذشته میلادی با استناد به کمیته آمار روسیه اعلام کرد اقتصاد روسیه از پیامدهای پاندمی «کووید-19» نسبت به پیش‌بینی‌ها سریع‌تر احیا می‌شود و در سال آینده میلادی این کشور در نظر دارد رشد درآمد ناخالص ملی را به بیش از 3 درصد برساند.

نمایندگان بانک جهانی این پیش‌بینی‌ها را خیلی خوشبینانه می‌دانند و پیش‌بینی می‌کنند درآمد ناخالص ملی روسیه فقط در سال 2022 میلادی به رشد 3 درصدی باز می‌گردد.  

پیش بینی می‌شود در بین کشورهای شوروی سابق ازبکستان (در سال 2021 میلادی 4.3 درصد و در سال 2022 میلادی 4.5 درصد رشد)، قرقیزستان (در سال 2021 میلادی 3.8 درصد و در سال 2022 میلادی 4.5 درصد رشد)، گرجستان (در سال 2021 میلادی 4.0 درصد و در سال 2022 میلادی 6.0 درصد رشد)، تاجیکستان (در سال 2021 میلادی 3.5 درصد و در سال 2022 میلادی 5.5 درصد رشد) نسبتا سریع‌تر به رشد قبل از پاندمی باز می‌گردند.      

در قزاقستان آهنگ رشد اقتصاد از روسیه پایین‌تر یعنی در سال 2021 میلادی در سطح 2.5 درصد و در سال 2022 میلادی در سطح 3.5 درصد قرار می‌گیرد.  

بیشتر کارشناسان بانک جهانی پیش‌بینی کرده بودند که در این کشور در پی طولانی بودن پاندمی کروناویروس می‌تواند فقر و نابرابری افزایش پیدا کند.  

بر اساس گزارش بانک جهانی، در آسیای مرکزی در سال جاری میلادی نرخ رشد اقتصادی تا 3 درصد افزایش می‌یابد. در نتیجه رشد اندک نرخ‌ مواد خام و حجم سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی ناشی از حضور در منطقه پیشنهادی چین «یک کمربند، یک جاده» امکان پذیر خواهد بود.    

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول