اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

روایتی از حماسه‌آفرینی خیرین شهرستان آوج

خیرین شهرستان آوج از ابتدای شیوع کرونا تاکنون پای‌کار بوده و با راه‌اندازی 6 کارگاه تولید ماسک، اهدای 2 دستگاه تنفس مصنوعی، تهیه و توزیع گان و مواد بهداشتی، توزیع بیش از ۶ هزار بسته‌های معیشتی و اهدای تبلت به دانش‌آموزان نیازمند، موفق شده‌اند به نیازمندان منطقه خدمت کنند.

روایتی از حماسه‌آفرینی خیرین شهرستان آوج

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، شهرستان آوج یکی از شهرستان‌های استان قزوین با مرکزیت شهر آوج و در فاصلهٔ حدود 110 کیلومتری قزوین در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است. شهرستان آوج یک شهرستان روستایی با دارا بودن 100 روستا است که آمار خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی آن بالا است. در سال تحصیلی جاری که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، تحصیل دانش‌آموزان کشور از طریق نرم‌افزار شاد انجام شده است، برخی از دانش‌آموزان آوج به‌دلیل قرار گرفتن در مناطقی که آنتن‌دهی اینترنت در آن‌ها وجود نداشت، ناچار به تحصیل حضوری شدند و برخی دیگر از دانش‌آموزان این شهرستان نیز به‌دلیل نداشتن ابزار هوشمند دچار مشکل در ادامه تحصیل خویش شدند. در این میان، خیرین شهرستان آوج، وارد میدان شدند تا اجازه ندهند آینده‌سازان این مرز و بوم به‌دلیل مشکلات اقتصادی از تحصیل باز بمانند. از سوی دیگر نیز، از ابتدای شیوع کرونا، خیرین شهرستان آوج پای‌کار بوده و در توزیع بسته‌های معیشتی، کمک به بیمارستان‌ها در ضدعفونی، تهیهٔ دستگاه‌های موردنیاز بیماران کرونایی و دیگر موارد پیش‌قدم شدند.

نصرت‌الله علیرضایی، فرماندار شهرستان آوج در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: 36 روستا از 100 روستای شهرستان آوج، به اینترنت دسترسی ندارند و دانش‌آموزان آن نمی‌توانند از نرم‌افزار شاد جهت پیگیری دروس خود بهره‌مند شوند. کلاس‌های درس این دانش‌آموزان عزیز از ابتدای سال تحصیلی تاکنون به‌صورت حضوری و رفع اشکال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی تشکیل شده است. البته این روستاها، روستاهایی کوچک و کم‌جمعیت هستند. وی ادامه می‌دهد: 64 روستای دیگر شهرستان آوج که دارای اینترنت بوده و بستر دسترسی به نرم‌افزار شاد در آن‌ها فراهم است، دانش‌آموزانی دارد که به دلایل مشکلات اقتصادی هیچ‌یک از اعضای خانواده‌های آنان از ابزار هوشمند جهت دسترسی دانش‌آموز خود به شاد برخوردار نیستند.

100 دانش‌آموز نیازمند آوجی عضو شاد می‌شوند

کمیته امداد و بهزیستی شهرستان آوج و استان قزوین با همکاری خیرین آوجی به میدان آمده‌اند و تلاش کردند حتی‌الامکان شرایطی را فراهم کنند تا دانش‌آموزان نیازمند آوجی بتوانند در کنار دیگر دانش‌آموزان ادامه تحصیل دهند. علیرضایی در این رابطه عنوان می‌کند: دانش‌آموزان نیازمندی که هیچ‌یک از اعضای خانوادهٔ آن‌ها دارای ابزارهای هوشمند نیستند، در اولویت طرح اهدای تبلت قرار دارند. در همین رابطه، به آموزش‌وپرورش، کمیته امداد آوج و آبگرم و بهزیستی شهرستان مأموریت دادیم در گام نخست دانش‌آموزانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و هیچ‌گونه ابزار هوشمندی ندارند را شناسایی کنند. ابتدا اطلاعات اولیه از این دانش‌آموزان تهیه و لیستی از اسامی آنان فراهم شد تا بتوانیم به کمک خیرین آنان را به این ابزارها تجهیز کنیم و این دستگاه‌ها را در اختیار آن‌ها قرار دهیم. وی اظهار می‌کند: در این مرحله 100 دانش‌آموز واجد شرایط شناسایی شدند که گوشی و تبلت ندارند. پس از تهیهٔ این لیست 100 نفره، با کمیته امداد و بهزیستی استان جلسهٔ مشترکی برگزار شد و تفاهم کردیم که 50 درصد از هزینهٔ تبلت‌ها را شهرستان تأمین کرده و 50 درصد دیگر نیز توسط استان تأمین شود. پس از این توافق، ما از ظرفیت خیرین شهرستان استفاده کردیم و خوش‌بختانه این عزیزان از طرح فوق استقبال کرده و مشارکت بسیار خوبی در این زمینه داشتند، زیرا شهرستان آوج یکی از شهرستان‌های خیرخیز است و زمینهٔ بالایی در انجام امور خیر دارد. فرماندار شهرستان آوج در ادامه عنوان می‌کند: در عرض کمتر از 2 هفته مبلغ موردنیاز از خیرین عزیز جمع‌آوری و در اختیار بهزیستی و کمیته امداد استان قرار گرفت و اکنون در مرحلهٔ خرید تبلت قرار داریم تا در کمترین زمان ممکن این دستگاه‌‌ها تحویل دانش‌آموزان نیازمند آوجی شود. هزینهٔ مجموع تبلت‌ها حدود 300 الی 350 میلیون تومان است. این مسؤول بیان می‌کند: البته پیش از این نیز خیرین شهرستان آوج و نیز کمیته امداد و بهزیستی شهرستان به‌صورت پراکنده و موردی در زمینهٔ خرید گوشی و تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند گام‌های مثبتی برداشته بودند که در این مورد ما تلاش کردیم با مدیریت و برنامه‌ریزی این کمک‌ها را متمرکز کنیم تا این دستگاه‌ها را به‌دست نیازمندان واقعی برسانیم.

توزیع 6 هزار بستهٔ معیشتی در شهرستان آوج

پس از فرمان مقام معظم رهبری در زمینهٔ اجرای طرح کمک‌های مؤمنانه، در شهرستان آوج اقدامات بسیار خوبی توسط خیرین انجام شد و تلاش کردند در زمینه‌های مختلف اعم از کمک‌های نقدی، توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی و دیگر موارد وارد میدان شوند. فرماندار شهرستان آوج در این زمینه عنوان می‌کند: خیرین شهرستان آوج تاکنون حدود 250 میلیون تومان به‌صورت نقد در اجرای طرح کمک‌های مؤمنانه مشارکت داشته‌اند. هم‌چنین تاکنون 6 هزار بستهٔ معیشتی به‌صورت رسمی و هماهنگ در طی 3 مرحله در سطح روستاها و مناطق شهرستان آوج توزیع شده که ارزش ریالی هر بسته 250 هزار تومان بوده است. وی ادامه می‌دهد: البته در این میان خیرینی نیز به‌صورت خودجوش و خارج از این مراحل، اقدام به انجام کمک‌های مؤمنانه کرده‌اند، برای نمونه بسیاری از خیرین شهرستان، به‌صورت مستقل اقدام به قربانی کردن گاو و گوسفند و توزیع گوشت آن میان خانواده‌های نیازمند کرده‌اند.

از تهیه و توزیع گان تا اهدای دستگاه‌های ونتیلاتور به بیمارستان بوعلی

درست است که شهرستان آوج از مناطق روستایی تشکیل شده است و جمعیت تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بالایی دارد، اما در میان همین روستائیان عزیز، خیرین برجسته‌ای نیز پرورش یافته‌اند که درد و رنج مردم را درد و غم خود می‌دانند و تلاش می‌کنند هر آن‌چه را که از مال دنیا دارند، در طبق اخلاص گذاشته تا نشان دهند در دنیایی از اندوه و بیماری، هنوز هم زیبایی‌هایی وجود دارد. علیرضایی در رابطه با کمک‌های خیرین شهرستان آوج در زمینه‌های گوناگون به بیماران کرونایی اظهار می‌کند: بخش عظیمی از خیرین دهستان نیرج شهرستان آوج نیز کمک‌های انسان دوستانهٔ خود را فراتر از مرزهای استانی برده و اقدام به تهیهٔ اقلام بهداشتی و آبمیوه‌های طبیعی برای کادر درمان و بیماران بستری در بیمارستان‌های تهران کردند که این فعالیت بازتاب بسیار خوب و گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف داشت. وی در ادامه عنوان می‌کند: هم‌چنین چند تن از خیرین آوجی، تعدادی گان تهیه کرده و به دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین اهدا کردند تا در بیمارستان‌های استان توزیع شود. از دیگر فعالیت‌های نوع‌دوستانهٔ این خیرین عزیز، اهدای 2 دستگاه تنفس مصنوعی(ونتیلاتور) به بیمارستان بوعلی قزوین بود که این دستگاه‌ها در بهبود بیماران کرونایی نقش به‌سزایی دارند.

اجرای طرح محله‌محور شهید حاج قاسم سلیمانی در شهرستان آوج

حدود 3 ماه پیش در کشور طرحی تحت‌عنوان طرح شهید حاج قاسم سلیمانی با هدف مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا به شیوهٔ محله‌محور آغاز شد که با همکاری گروه‌های مردمی و جهادی و مسؤولین مربوطه، تاکنون عملکرد بسیار خوبی در زمینهٔ کنترل بیماری و کمک به نیازمندان و بیماران کرونایی داشته است و طبق اذعان وزیر بهداشت، از موفق‌ترین طرح‌ها بوده است. فرماندار شهرستان آوج در این خصوص بیان می‌کند: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون خیرین شهرستان آوج در زمینهٔ حمایت از بیماران کرونایی و سالم‌سازی اماکن عمومی و درمانی نقش مؤثری ایفا کرده‌اند. در همین راستا طی ماه‌های اخیر نیز این فعالیت ادامه‌دار بوده و در قالب طرح محله‌محور شهید حاج قاسم سلیمانی به فعالیت‌های انسان‌دوستانهٔ خود با محوریت کمک به بیماران کرونایی ادامه داده‌اند. قسمتی از هدف این طرح، کمک به خانواده‌های کرونایی نیازمند بود که در تنگنای معیشتی قرار نگیرند و خوش‌بختانه در این زمینه اقدامات بسیار خوبی در شهرستان انجام شده است. هم‌چنین ابتدای شیوع کرونا نیز در نیمهٔ نخست سال جاری، خیرین محترم شهرستان در زمینهٔ تهیهٔ موادعفونی و آب ژاول و سالم‌سازی محیط پیشگام بودند.

راه‌اندازی 6 کارگاه تولید ماسک در آوج

با ورود غافلگیرانهٔ کرونا به کشور، با توجه به این‌که آمادگی لازم جهت مقابله با این ویروس و تهیهٔ وسایل بهداشتی و موارد مورد استفاده از قبیل گان و ماسک در کشور وجود نداشت، ناگهان ماسک و گان در شهرهای مختلف کمیاب شد و در این میان نیز برخی واسطه‌ها تلاش کردند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند تا عرصه را بر مردم تنگ کنند. اما خوش‌بختانه با راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک در سطح شهرها و حتی روستاهای مختلف کشور، این مشکلات به سرعت مرتفع شد. فرماندار شهرستان آوج در این راستا می‌گوید: پس از شیوع کرونا در شهرستان آوج، به سرعت 6 کارگاه تولید ماسک در این شهرستان راه‌اندازی شد که طی یک‌سال اخیر فعالیت‌های بسیار خوبی در زمینهٔ تولید ماسک داشتند. در این ایام، این کارگاه‌ها موفق به تولید 100 هزار ماسک شدند که 50 درصد از این ماسک‌ها در میان شهروندان آوجی توزیع شد و 50 درصد دیگر نیز در اختیار استان قرار گرفت تا بتواند بخشی از نیاز استان به ماسک را پوشش دهد.

تا پایان سال، 26 روستای آوج به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنند

همان‌گونه که پیش‌تر نیز عنوان شد، شهرستان آوج دارای 100 روستا با حدود 5 هزار و 500 دانش‌آموز است که 36 روستای آن به اینترنت دسترسی ندارند و حدود 500 دانش‌آموز در حال تحصیل در این روستاها نمی‌توانند از طریق نرم‌افزار شاد دروس خود را دنبال کنند، یعنی اکنون حدود 10 درصد از دانش‌آموزان آوجی از شبکهٔ شاد محرومند. علیرضایی در رابطه با این مشکل بیان می‌کند: طرح اینترنت یک طرح ملی است و در حوزهٔ اختیارات شهرستان و استان نیست. مسؤولیت و مأموریت ما این است که این مشکلات را به مسؤولین کشوری مربوطه انعکاس داده و پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام دهیم. این مسؤول ادامه می‌دهد: مشکلات 36 روستای فاقد اینترنت شهرستان آوج به مسؤولین کشوری منعکس شده و 26 روستا در حاضر در اولویت دسترسی به اینترنت هستند که طبق برنامه‌ای که وزارت ارتباطات اعلام کرده و در طی جلساتی که با مدیرکل ارتباطات استان داشته‌ایم، این وعده به ما داده شده که تا پایان سال جاری، 26 روستای شهرستان آوج به اینترنت دسترسی پیدا کنند.

به دنبال طرح‌های بلندمدت و ایجاد اشتغال برای نیازمندان باشیم

فرماندار شهرستان آوج در پایان گفت‌وگوی خود با خبرگزاری فارس در قزوین به لزوم ایجاد اشتغال برای نیازمندان و محرومین اشاره کرده و می‌گوید: کمک‌های مؤمنانه یک طرح موقت و کوتاه‌مدت است که نباید به‌عنوان هدف اصلی به آن نگریست، البته این طرح با توجه به شرایط کرونایی که اقتصاد طبقات پایین جامعه تحت تاأیر قرار گرفت طرح بسیار موفقی بود که مردم خیرخواه و نوع‌دوست ما را در پی رهنمودهای مقام معظم رهبری وارد میدان کرد و موجب برطرف شدن بخشی از نیاز محرومین جامعه شد، اما لازم است کشور به سمت توانمندسازی هم‌وطنان عزیز پیش برود و با ایجاد شغل تلاش کنیم نیازمندان روی پای خود بایستند.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول