اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

رشد ۱۲ درصدی کشفیات مواد مخدر در زنجان

معاون استاندار زنجان با اشاره به رشد ۱۲ درصدی کشفیات موادمخدر طی سال جاری گفت: زنجان دومین استان کشور در زمینه جمع‌آوری معتادان متجاهر است.

رشد ۱۲ درصدی کشفیات مواد مخدر در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر استان زنجان در راستای بررسی آخرین وضعیت جمع‌آوری معتادان و اقدامات دستگاه‌ها در این باره برگزار شد.

پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با قاچاق موادمخدر از هر نوع، اعم از تولید، توزیع، خرید، فروش و استعمال آنها و تمرکز همه عملیات اجرایی، قضایی و برنامه‌های پیشگیری و آموزش عمومی و تبلیغ علیه موادمخدر از جمله اهداف تشکیل این ستاد است.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار زنجان در این جلسه ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته در جمع‌آوری معتادان متجاهر اظهار کرد: باید ساماندهی و جمع‌آوری معتادان متجاهر در استان با قوت بیشتری انجام شود تا شاهد مشکلات نباشیم.

خدابخش مرادی نافچی با بیان اینکه شاهد کشت برخی از مواد مخدر در استان هستیم، گفت: سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان نسبت به نظارت از مراتع و اراضی کشاورزی استان مدیریت لازم را داشته باشند تا شاهد کشت مواد مخدر در مزارع کشاورزی نباشیم.

وی افزود: باید معتادین بهبود یافته در جامعه مورد پذیرش قرار گرفته و اشتغال لازم برای آنها ایجاد شود تا دوباره به سمت مواد مخدر نروند.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار زنجان با اشاره به اینکه باید مدلی برای اشتغال معتادان نگه‌داری شده در مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ استان طراحی شود، تصریح کرد: بحث آموزش جامعه‌پذیری به معنای ملاحظات و رعایت مناسبات اجتماعی و ایجاد فرصت شغلی در این مراکز مورد توجه قرار گیرد.

مرادی نافچی با اشاره به رشد ۱۲ درصدی کشفیات موادمخدر طی سال جاری بیان کرد: زنجان دومین استان‌ کشور در زمینه جمع‌آوری معتادان متجاهر است و در این مدت ۵۷۱ نفر از معتادان متجاهر از سراسر استان جمع‌آوری شده است.

وی با اشاره به اینکه ارتباط مستقیمی بین جمع‌آوری معتادان متجاهر با کاهش سرقت‌های خرد وجود دارد، گفت: هر زمان که اقدام به جمع‌آوری معتادان متجاهر شده، سرقت خرد نیز در 24 ساعت کاهش یافته است.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار زنجان به بحث اجاره زمین‌های کشاورزی توسط کشاورزان غیربومی نیز اشاره کرد و افزود: سازمان جهاد کشاورزی باید نظارت جدی بر فعالیت کشاورزان غیربومی داشته باشد.

وی همچنین بر تعریف الگوی کاری از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اشتغال معتادان بهبود تأکید کرد و گفت: نباید اجازه دهیم شرایط طوری شود که معتادان دوباره به چرخه مصرف بازگردند.

مرادی نافچی تصریح کرد: باید دستگاه‌های ذیربط در بحث بازپروری معتادان پای کار بوده و مدل‌های کارشناسی خود را در ترک اعتیاد معتادان به کار گیرند.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار زنجان با بیان لزوم رصد فعالیت‌ها در زمینه‌ پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد، اظهار داشت: تحقیقات و مطالعات جدید نشان می‌دهد که باید برای جلوگیری از بروز و شیوع مصرف موادمخدر همیشه اقدامات پیشگیرانه در اولویت برنامه‌ریزی‌ها باشد.

 در ادامه نیز دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان با بیان اینکه در بحث مواد مخدر، پنج کمیته تخصصی در استان فعال است که این کمیته‌ها محور انجام فعالیت شورای هماهنگی شهرستان‌ها است، افزود: کمیته تخصصی فرهنگی، پیشگیری، درمان، حمایت‌های اجتماعی، توسعه مشارکت‌های، مردمی و کمیته حقوقی و قضائی در استان تشکیل شده و اقدامات خوبی را انجام می‌دهند

فاطمه رضایی با بیان اینکه در حال حاضر به علت بیماری کرونا اقدامات پیشگیرانه برای معتادین در استان به خوبی انجام می‌شود، گفت: طی سال جاری طرح و برنامه پیشگیری از مواد مخدر به خوبی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه تاکنون موردی از ابتلای معتادان به کرونا در مراکز ۱۶ ساعته استان گزارش نشده است، افزود: در راستای ساماندهی معتادان ۴۰ خانم معتاد خود معرف و دستگیر شده توسط پلیس به مراکز ماده ۱۶ استان معرفی و تحت درمان قرار گرفتند.

وی از جمع‌آوری و ساماندهی ۵۷۱ معتاد متجاهر در استان زنجان خبر داد و گفت: طی ۱۰ ماهه گذشته از سال‌جاری در پنج مرحله جمع‌آوری معتادین انجام شده است.

وی از جمع‌آوری ۱۰۰ معتاد متجاهر از مرکز استان و ۲۰ معتاد متجاهر نیز از شهرستان‌های ابهر و خرم‌دره خبر داد و افزود: همچنین از اسفند سال قبل تاکنون 420 معتاد متجاهر به مرکز تبصره ۲ ماده ۱۶ استان و ۱۱۱ نفر شاکی خانواده با دستور مقام قضایی به مرکز ویژه افراد شاکی خانواده و ۴۰ خانم اعم از خودمعرف و دستگیری در طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر توسط پلیس به مرکز بانوان ارجاع داده شده‌اند.

جانشین پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان نیز در این جلسه گفت: کشفیات مواد مخدر در استان زنجان طی این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۲ درصد افزایش دارد.

رحیم رفیعی افزود: طی این بازه زمانی از این میزان کشفیات موادمخدر، یک تن و ۱۲۱ کیلوگرم تریاک ، ۴۲ کیلوگرم حشیش، ۲۶۳ کیلوگرم گل و گراس و ۲۹ کیلوگرم هم هروئین کشف شده است.

جانشین پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان تصریح کرد: در این راستا ۴۲۴ دستگاه خودرو قاچاقچیان مواد مخدر در استان زنجان توقیف و ۲ هزار و ۹۶۶ نفر دستگیر شد و طی ۱۰ ماه گذشته از سال‌جاری ۲۲ باند تهیه و توزیع مواد مخدر در استان کشف و متلاشی شد.

رفیعی اضافه کرد: امسال یک تن و ۵۴۳ کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان زنجان کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲درصد افزایش دارد.

وی با بیان اینکه طی این بازه زمانی تریاک بیشترین کشفیات مواد مخدر در استان زنجان را به خود اختصاص داده است، افزود: استان زنجان در زمینه میزان آلودگی به مواد مخدر، جزو استان‌های آخر است.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول