اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

جولان مهر فاطمی با گذشت از قصاص/ گذشت اولیای دم مقتول به عشق حضرت زهرا (س)

اولیای دم یک مقتول در ایام فاطمیه و به نیت شادی دل حضرت زهرا (س) با میانجیگری امام جمعه و معتمدین گنبدکاووس از قصاص قاتل فرزند خود گذشته و او را بخشیدند.

جولان مهر فاطمی با گذشت از قصاص/ گذشت اولیای دم مقتول به عشق حضرت زهرا (س)

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، خداوند متعال در «آیه ۱۲۷ سوره بقره» قصاص را یک حق شرعی و قانونی برای اولیای دم مقتول دانسته و حتی در آن حیات و زندگی را برای جامعه پیش بینی کرده است تا ضمن به رسمیت شناختن حق قصاص از دشمنی‌های بی حد و حصر جلوگیری کرده و میزانی را در این خصوص معرفی کند.

اما خداوند در آیه ۲۶ سوره نحل و در چندین سوره دیگر عفو و گذشت از قصاص و اشتباهات عمدی دیگران را دارای پاداش بسیار و حتی کفاره گناهان دانسته و اثرات بسیار مفید و انسان‌سازی را در آن برشمرده است که رسیدن به مقام تقوا یکی از آنهاست.

از این رو یک خانواده گنبدی در اقدامی پسندیده و شایسته با در نظر گرفتن رضای خدا و عقلانیت دینی در عین دارا بودن حق قانونی و شرعی قصاص از این حق خود گذشته و قاتل فرزند خود را عفو کردند.

امام جمعه گنبدکاووس در این آئین با سخت دانستن این تصمیم بزرگ و عاقلانه، اظهار کرد: اینکه شما با گذشتن از احساسات عمیق و عواطف پدرانه و مادرانه خود از خون فرزندتان می‌گذرید نشانه عمق باور دینی و اعتقاد قلبی شما به وعده‌های الهی است که گذشت از قصاص نیکوتر است.

حجت‌الاسلام محمود ترابی با ابراز امیدواری نسبت به فراگیر شدن فرهنگ عفو و گذشت در جامعه، افزود: گسترش فرهنگ عفو و گذشت عاقلانه و با رعایت مصالح جامعه همواره می‌تواند به آرامش روحی و روانی جامعه و البته گسترش مهربانی و عطوفت کمک شایانی کند.

* بنده افتخار می‌کنم که در این جلسه صلح و سازش که با عقلانیت شکل گرفته است شرکت می‌کنم/ امیدوارم مهربانی و عقلانیت جای عصبانیت و پرخاش را در رفتارهای اجتماعی برخی افراد بگیرد

وی با تقدیر از خانواده مقتول بابت گذشتن از حق قانونی و شرعی خود مبنی بر قصاص قاتل، خاطرنشان کرد: صمیمانه از این خانواده مومن که با گذشتن از حق خود به دنبال شادی دل اهل‌بیت (ع) و ایجاد فرصت برای اصلاح اشتباهات یک فرد نادم هستند، تشکر می‌کنم.

امام جمعه گنبدکاووس با اشاره به اینکه بنده افتخار می‌کنم که در این جلسه صلح و سازش که با عقلانیت شکل گرفته است شرکت می‌کنم، ادامه داد: امیدواریم روزی را شاهد باشیم که دیگر هیچ‌گونه تعرض و قتلی را در کشور عزیزمان نبینیم و مهربانی و عقلانیت جای عصبانیت و پرخاش را در رفتارهای اجتماعی برخی افراد بگیرد.

* در وهله نخست برای رضای خدا و سپس برای شادی دل حضرت زهرا (س) از خون فرزند خود گذشتیم

پدر مقتول نیز در این آئین با تقبیح عصبانیت‌ها و هیجانات کاذب لحظه‌ای، گفت: توصیه من به جوانان آرامش و صبر در برابر سختی‌ها و تلاش برای افزایش سعه صدر در اختلافات موردی و اتفاقاتی است که ممکن است آنها را ناراحت کند.

وی با بیان اینکه در وهله نخست برای رضای خدا و سپس برای شادی دل حضرت زهرا (س) از خون فرزند خود گذشتیم، تصریح کرد: امیدواریم روح فرزندمان در شادی و آرامش بوده و از این اقدام ما که با وساطت معتمدان و امام جمعه گنبدکاووس رخ داده است شاد باشد.

انتهای پیام/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول