اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

حجم مبادلات تجاری از طریق مرزهای کردستان به 4 میلیارد دلار رسید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در 9 ماهه منتهی به آذر ماه سال‌جاری حدود 4 میلیارد دلار مبادلات تجاری از طریق مرزهای رسمی استان انجام شده است.

حجم مبادلات تجاری از طریق مرزهای کردستان به 4 میلیارد دلار رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمد دره‌وزمی در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان کردستان، اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذر ماه در سه گمرک رسمی سیرانبند بانه، سنندج و باشماق مریوان یک میلیون و 222 تن کالا به ارزش 549 میلیون دلار اظهار و به کشورهای مقصد صادر شده است.

وی با بیان اینکه از نظر ارزش ارزی و وزنی این میزان صادرات به ترتیب 8 و 40 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است، افزود: 80 درصد از صادرات صورت گرفته از طریق گمرک باشماق مریوان انجام شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، روسیه و بلغارستان را مقاصد صادراتی گمرکات کردستان عنوان کرد و ادامه داد: از مجموع 549 میلیون دلار کالای صادراتی از طریق گمرکات کردستان 169 میلیون دلار مربوط به تولیدات داخل استان بوده که 31 درصد کل صادرات را شامل می‌شود.

دره‌وزمی یادآور شد: 186 میلیون دلار از صادرات صورت گرفته در حوزه صنعت، 304 میلیون دلار در حوزه کشاورزی و 50 میلیون دلار نیز در حوزه معدن و صنایع معدنی بوده و 99 درصد صادرات نیز به اقلیم کردستان عراق صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه برنامه امسال استان برای صادرات 510 میلیون دلار بوده، بیان کرد: تا امروز 549 میلیون دلار صادرات صورت گرفته که نشان از تحقق 108 درصدی برنامه پیش‌بینی شده دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه سهم صادرات استان از صادرات کل کشور 2.18 درصد از نظر ارزی و 1.44 درصد از نظر وزنی است، گفت: میزان صادراتی که در سایر گمرکات کشور اظهار شده و از طریق مرزهای کردستان از کشور خارج شده نیز 531 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این حوزه نیز رشد 13 درصدی را شاهد هستیم.

دره‌وزمی در ادامه سخنان خود به میزان حجم واردات کالا از طریق گمرکات کردستان اشاره کرد و اظهار کرد: واردات کالا تنها از طریق دو گمرک باشماق مریوان و سنندج انجام شده و در این مدت 9 ماهه 35 میلیون دلار واردات داشته ایم.

وی با بیان اینکه عراق، ترکیه، آلمان، سوریه و چین کشورهایی بوده‌اند که مبدا واردات کالاهای ما هستند، افزود: 53 درصد از حجم واردات صورت گرفته از اقلیم کردستان عراق بوده است و همچنین سهم استان از واردات کل کشور تنها یک دهم درصد است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: همچنین در حوزه ترانزیت یک هزار و 123 تن کالا از طریق گمرکات کردستان ترانزیت شده که ارزش دلاری آن به 2 میلیارد و 342 میلیون دلار می‌رسد  این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد کاهش داشته است.

دره‌وزمی یادآور شد: در مجموع می‌توان گفت که میزان مبادلات تجاری که از طریق گمرکات استان و مرزهای رسمی استان انجام شده 3 هزار و 719 تن بوده که سه میلیارد و 958 میلیون دلار ارزش ارزی داشته است.

انتهای پیام/2330/75

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول