اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

۲۵۵ هکتار از اراضی ملی سمنان به منابع طبیعی بازگردانده شد

رئیس‌کل دادگستری استان سمنان گفت: ۲۵۵ هکتار از اراضی ملی به منابع طبیعی و ۹ هکتار از بستر رودخانه‌ها و انهار به آب منطقه‌ای سمنان بازگردانده شد.

۲۵۵ هکتار از اراضی ملی سمنان به منابع طبیعی بازگردانده شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، محمدجعفر عبداللهی پیش از ظهر امروز در نشست قضات و کارکنان دستگاه‌های قضایی استان سمنان با آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه که در سالن اجتماعات اداره کل دادگستری استان سمنان برگزار شد، اظهار کرد: سند تحول ارتقایافته دستگاه قضایی که از آن می‌توان به‌عنوان معمار آتیه دستگاه قضایی نام برد، مصوب شده و به دادگستری‌ها و سازمان‌های تابعه برای اجرا ابلاغ شده است.

وی افزود: در راستای اجرای این سند فاخر و گران‌سنگ علاوه بر تعیین دبیر اجرایی و دبیرخانه، هفت کارگروه در راستای مأموریت‌های هفتگانه مقرر در این سند تشکیل و تأیید شده است تا امر اجرا از همان لحظات اولیه متصدی باشد.

رئیس‌کل دادگستری استان سمنان ادامه داد: ابلاغ اوراق الکترونیک قضایی این استان ۹۶.۱ درصد است و رتبه دوم کشور را داریم و تا به حال چهار هزار و ۲۳۱ جلسه دادرسی الکترونیکی برگزار کرده‌ایم. 

عبداللهی با بیان اینکه استان سمنان رتبه سوم کشور را از حیث قلت پرونده‌های مانده و مسن داراست، افزود: در شعب دادگستری استان سمنان فقط ۲۹۸ پرونده مسن و مانده وجود دارد و اطمینان خاطر می‌دهم با توانی که در همکاران قضایی و اداری خود سراغ دارم؛ این پرونده‌ها تا پایان سال مختومه می‌شود.

۹۳.۱ درصد پرونده‌های مسن قضایی سمنان مختومه شد

وی ادامه داد:تاکنون  ۹۳.۱ درصد پرونده‌های مسن بدون احتساب پرونده‌های اجرایی مختومه شده و با احتساب پرونده‌های اجرای احکام که ۶۸ درصد است، درمجموع ۵۶.۴ درصد را مختومه کرده‌ایم.

رئیس‌کل دادگستری استان سمنان اظهار کرد: کارکنان و قضات مجموعه دادگستری استان سمنان در آذرماه و دی‌ماه موفق به مختومه کردن یک‌هزار و ۹۰۶ پرونده شدند که اقدامی شایسته و در خور بیان است.

عبداللهی نظارت‌های گسترده، چندلایه و مستقیم بر دستگاه‌های قضایی را یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها عنوان کرد و گفت: یکی از اعضای شورای معاونان را به‌عنوان پشتیبان انتخاب کرده‌ایم تا اجرای سیاست‌ها به‌صورت مستقیم از دادستان و رئیس دادگستری مطالبه کند و اگر جایی ضرورتی اقتضا کرد، به خود شعبه ورود مستقیم حاصل می‌شود و با همکار قضایی و مدیر دفتر مذاکره می‌شود و با کارکنان تا اجرای سیاست‌های دستگاه قضایی و مصوبات شورای معاونان استان بر زمین نماند.

 زندانی نفقه و مهریه نداریم

رئیس‌کل دادگستری استان سمنان عنوان کرد: در زندان‌های استان سمنان حتی یک زندانی نفقه و مهریه صرف و حتی یک زندانی برای دیه وجود ندارد.

عبداللهی با بیان اینکه در زندان‌های استان سمنان زیر ۵۰ میلیون تومان هیچ زندانی مالی وجود ندارد، گفت: ۱۰ نفر از محکومان به نفاس رضایت اولیای دم تحصیل و از زندان آزاد شده‌اند.

وی با بیان اینکه در غربالگری و پایش زندانیان، ۱۱۷ نفر آزاد شدند، افزود: در مورد قلت جمعیت کیفری، استان سمنان رتبه سوم کشوری را دارد و این شاخص خوبی است.

رئیس‌کل دادگستری استان سمنان بیان کرد: در بخش اراضی ملی تنها یک پرونده در دامغان داریم که هفت هزار هکتار زمین بدون سبب و جهت سند وقفی برای آن گرفته شده بود و آن سند باطل و امروز به دامن بیت‌المال و انفال بازگشته است. 

عبداللهی عنوان کرد: ۲۵۵ هکتار از اراضی ملی به منابع طبیعی و ۹ هکتار از بستر رودخانه‌ها و انهار به آب منطقه‌ای سمنان بازگردانده شد و ۶ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۸۳۰ هکتار از عرصه‌های متعلق به دولت کاداسترسازی شده است.

دستگاه‌های تابعه قوه قضاییه، نیازمند نگاه ویژه 

مدیرکل بازرسی استان سمنان نیز در این جلسه اظهار کرد: گفتمان عدالت‌خواهی مورد اقبال عمومی واقع شده و امید در دل مردم ایجاد کرده است و شکی نیست که بروز و ظهور این گفتمان به معنی اجرا شدن سند تحول قضایی است.

علی‌اکبر رشیدزاده عنوان کرد: مردم در صورتی در این مسیر واقع می‌شوند که نگاهشان به مسؤولان باشد و مسؤولانی که در مسیر عدالت‌خواهی حرکت کنند.

وی به سند تحول قضایی که دربرگیرنده هفت محور اساسی شامل احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع و نظارت بر حسن جریان‌های عمومی و اجرای صحیح قوانین، پیشگیری از وقوع جرم، اصلاح مجرمان دفاع از حقوق مالکیت اشخاص است، اشاره کرد.

مدیرکل بازرسی استان سمنان بیان کرد: نگاه قوه قضاییه به سازمان‌های تابعه نگاهی ارزشی است و امیدوارم این نگاه در قوه مقننه و مجریه نیز ظهور و بروز یابد.

رشیدزاده با تأکید بر اینکه دستگاه‌های تابعه قوه قضاییه نیازمند نگاهی ویژه هستند، تصریح کرد: نظارت بر حسن جریان‌های اجرای صحیح قوانین باید در همه‌جا جریان داشته باشد.

وی با اشاره به مشکلات دستگاه‌های تابعه گفت: بعضی از ساختمان‌هایی که سازمان‌های تابعه دارند، استیجاری است و در شأن همکاران خدوم و ارباب‌رجوع‌ها نیست.

رشیدزاده عنوان کرد: ما در سازمان‌های بازرسی حمایت از تولید را دنبال می‌کنیم و طی بازدیدهایی که داریم و بررسی‌هایی که در این حوزه داشتیم، تلاش کردیم تا آنجایی که می‌توانیم بحث اقاله را دنبال کنیم و در موضوع استرداد وجوه اموال بیت‌المال هم آمار خوبی داریم و تلاش ما این است که منویات رهبر معظم انقلاب و دستگاه قضا را اجرا کنیم.

به گزارش فارس؛ رئیس قوه قضاییه در این نشست آخرین مسائل، مشکلات و برنامه‌های حوزه قضایی را در استان سمنان با حضور مسؤولان این استان بررسی کرد.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول