اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

تولید مستند «بچه‌های کوچه بینش» در زنجان

رئیس حوزه هنری استان زنجان از تولید مستند «بچه‎های کوچه بینش» در زنجان خبر داد.

تولید مستند «بچه‌های کوچه بینش» در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، دوم بهمن ‌ماه سال 65 در ساعت 12:30 ظهر در زنجان، دو فروند هواپیمای میگ، مدرسه راهنمایی دخترانه نواب صفوی را مورد هدف قرار داد.

بمباران هواپیما‌های عراق که دوم بهمن ۶۵ در کوچه بینش زنجان اتفاق افتاد که به شهادت ۱۵ نفر از «بچه‌های کوچه بینش» از دانش آموزان مدارس پسرانه ۲۲ بهمن و دخترانه نواب صفوی و زخمی شدن ۲۱ دانش آموز دیگر منجر شد.

امروز با گذشت 34 سال از این اتفاق، مراسمی برای بزرگداشت شهدای این حادثه برگزار و در آن از فیلم مستند «بچه‌های کوچه بینش» رونمایی شد.

برنامه صبح خاطره «مشق‌های ناتمام» با موضوع گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانش‌آموز مدرسه نواب صفوی و ۲۲ بهمن کوچه بینش با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با حضور تعداد محدودی از مسؤولین استانی، فعالان فرهنگی، رزمندگان و شاهدان واقعه بمباران مراکز آموزشی و مسکونی برگزار و دانش‌آموزان و شاهدان آن واقعه تلخ به بیان خاطرات غم‌انگیز خود از دوم بهمن ماه سال ۶۵ و شعرخوانی پرداختند.

رئیس حوزه هنری استان زنجان در این مراسم به تولید مستند بچه‌های کوچه بینش اشاره کرد و گفت: این فیلم مستندی است که حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بوده و توسط فیلم‌سازان زنجانی در حوزه هنری تولید شده است.

خاطرات کوچه بینش کتاب می‌شود

امیر نعمتی با اشاره به اینکه در تولید این مستند سعی شده است با کمک زبان هنر این واقعه تلخ ضبط و ثبت شود، اضافه کرد: در این مستند، بمباران مدرسه از زبان شاهدان عینی و بازماندگانش به تصویر کشیده می‌شود.

وی تصریح کرد: در تولید این مستند علاوه بر اینکه مظلومیت این دانش‌آموزان به تصویر کشیده می‌شود، ایستادگی، شجاعت و ایثار دانش‌آموزان و مردم نیز نشان داده می‌شود.

مدیر وقت مدرسه بینش (نواب صفوی سابق) در مراسم یادبود شهدای کوچه بینش گفت: بمب‌ها به آزمایشگاه مدرسه اصابت کرد؛ اگر داخل حیاط یا کلاس‌ها می‌افتاد تعداد شهدا خیلی بیشتر می‌شد.

عصمت صدرمحمدی با بیان این که آزمایشگاه مجهزی داشتیم که سایر مدارس منطقه نیز از آن استفاده می‌کردند، خاطرنشان کرد: دود ناشی از سوختن مواد شیمیایی آزمایشگاه سبب شده بود تا همه بچه‌ها سیاه شده و قابل شناسایی نبودند و هنگامی که اولیا به دنبال فرزندان آمدند، انگار گوشه‌ای از روز قیامت را مشاهده کردیم.

وی با اشاره به اینکه در آن روز خاطرات تلخی برای اولیای مدرسه و دانش‌آموزان رقم خورد بیان کرد: تا دو روز پس از وقوع حادثه پیکر یکی از دانش‌آموزان هنوز پیدا نشده و خانواده به دنبالش بودند که پس از دو روز با یافتن تکه کوچکی از لباس دانش آموز توسط مادرش شناسایی شد.

صدرمحمدی ادامه داد: خاطره تلخ دیگر مربوط به یکی از دانش‌آموزان شهیده بود که مادرش در روز تشییع در محل بهشت زهرا از لباسی که خودش بافته و تکه‌ای از آن به سینه دانش‌آموز چسبیده بود، وی را شناسایی کرد.

مدیر سابق مدرسه نواب صفوی گفت: طبق آمار و لیستی که حین عیادت از مجروحان در بیمارستان یادداشت کرده بودم، تعداد مجروحان 21 نفر و شهدا هشت نفر بودند که در مدرسه نواب صفوی حضور داشتند.

معاون وقت مدرسه بینش نیز در بیان خاطرات خود از بمباران دوم بهمن سال 65 گفت: قبل از انقلاب در مدرسه راهنمایی پسرانه تدریس می‌کردم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مدرسه دخترانه نواب صفوی (بینش) منتقل شدم.

خاطرات بمباران شبیه هیچ اتفاق جنگی نیست

مهرانگیز ابراهیمی تصریح کرد: ورودی مدرسه، مشرف به درب سردخانه بیمارستان ارتش بود و انتقال پیکرها به سردخانه، لحظات بسیار سخت و دردناکی بود.

وی افزود: بمباران در زمانی اتفاق افتاد که جمعیت پرازدحام و دو شیفت در حال جابه‌جایی بودند یعنی شیفت صبح در حال خروج از مدرسه و شیفت بعدازظهر در حال ورود به مدرسه بودند.

ابراهیمی ادامه داد: هواپیماهای مسافربری در زمان جنگ، رفت و آمد آنچنانی از آسمان زنجان نداشتند و همین که صدای هواپیما را شنیده و به آن نگاه کردم صدای انفجار را شنیدم.

لیلا شهبازی یکی از مجروحان این حادثه نیز گفت: خاطرات بمباران نمی‌تواند شباهتی به خاطرات رزمندگان و کسانی که در جبهه‌های جنگ حضور داشتند، باشد، چون در یک لحظه رخ داد و کاری از دستمان برنمی‌آمد.

وی تصریح کرد: من در زمان وقوع حادثه در مقطع دوم راهنمایی تحصیل می‌کردم و بنا به عادت همیشگی به در خانه دوستم رفتم و تصمیم گرفتیم باهم به مدرسه برویم و در نهایت‌ دیرتر از زمان معمول به مدرسه رسیدیم.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول