اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زنجان

75 درصد کشمش تولیدی کشور صادر می‌شود/ 97 درصد درآمد کشمش به سفره مردم می‌رود

تولیدکننده کشمش با اشاره به اینکه یک‌چهارم کشمش تولیدی در کشور مصرف و الباقی به کشور‌های دیگر صادر می‌شود، گفت: می‌توان گفت تنها محصولی که برد صادراتی بالایی در ایران دارد کشمش است که درآمد بالایی هم دارد و 97 درصد درآمد این محصول وارد سفره مردم می‌شود.

75 درصد کشمش تولیدی کشور صادر می‌شود/ 97 درصد درآمد کشمش به سفره مردم می‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، استان زنجان با 883 هزار هکتار اراضی قابل کشاورزی 4.77 درصد اراضی کشاورزی کل کشور را دارا بوده و مساحت اراضی آبی کشاورزی استان نیز 168 هزار و 400 هکتار یعنی حدود 2 درصد اراضی مستعد کشور را داراست که به همین دلیل این خطه همواره به عنوان قطب کشاورزی در کشور مطرح است.

کشت 68 نوع محصول زراعی و 21 نوع محصول باغی در استان و حجم روان آب‌های تولیدی استان با رقم بالغ بر 2.2 میلیارد متر مکعب که به وسیله چندین سد بزرگ و کوچک احداث شده و یا در حال احداث در آینده نزدیک، بیش از 92 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را زیر پوشش خود قرار خواهند داد که نوید بخش یک کشاورزی مطمئن خواهد بود.

کشت انگور در 16 هزار از اراضی استان زنجان

یکی از مهمترین محصولات کشاورزی استان انگور است که تقریبا در همه نقاط استان قابل کشت است و حدود ۱۶ هزار هکتار از اراضی استان به کشت انگور اختصاص دارد.

فخری، شاهانی، یاقوتی، قره اوزوم (انگور سیاه)، عسگری، بی‌دانه سفید و قرمز از جمله ارقام انگور تولیدی استان زنجان است که عسگری، بی‌دانه قرمز و بی‌دانه سفید (کشمشی) بیشترین ارقام را تشکیل می‌دهد.

 بخشی از انگور تولیدی این استان به صورت تازه خوری به استان‌های همجوار و عمدتا  به تهران صادر می‌شود اما کشمش تولیدی علاوه بر مصرف داخلی به برخی از کشورهای خارجی صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در این باره با بیان اینکه ۸ هزار و۵۰۰ بهره‌بردار در زمینه کشت انگور در استان فعالیت دارند، گفت: تعداد چهار کارخانه فعال فرآوری کشمش در استان زنجان دایر است.

جواد تاراسی با بیان اینکه انگور یکی از محصولات مهم و موثر در بخش کشاورزی استان است،  ادامه داد: استان زنجان از جمله مناطق مستعد در زمینه کشت انگور است.


رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ابهر با اشاره به اینکه بیشترین میزان محصول کشمش تیزابی زنجان در ابهر تولید می‌شود، اظهار کرد: امسال نیز بیش از ۸۰ درصد از کشمش استان در این شهرستان تولید شد.

حسن مولایی با اشاره به افزایش تولید انگور در شهرستان نسبت به سال قبل اظهار داشت: امسال ۱۲۰ هزار تن انواع ارقام انگور در ابهر تولید شده است که تولید این محصول در سال قبل ۸۴ هزار تن بوده است.

وی با بیان اینکه شهرستان ابهر رتبه نخست استان در تولید انگور، کشمش و سایر فرآورده‌های این محصول را دارد، تصریح کرد: امسال ۷۰ درصد از انگور تولید شده شهرستان به تولید کشمش اختصاص یافت که حاصل آن ۲۴ هزار تن کشمش تیزابی بوده و نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ابهر با اشاره به اینکه کل میزان کشمش تولید شده در استان ۳۰ هزار تن بوده است، خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد از کشمش تولیدی استان در شهرستان ابهر حاصل شده است.

وی با اشاره به وجود ۶ مرکز خرید و کارخانه فرآوری، سورت بندی و بسته بندی کشمش در شهرستان ابهر، یادآور شد: با وجود ظرفیت ۲۵ هزار تنی کارخانه های صنایع تبدیلی این محصول در شهرستان، به دلیل عدم فعالیت کارخانه ها با ظرفیت کامل باز هم نیاز به توجه سرمایه گذاران در این بخش وجود دارد.

مدیر کارخانه حسان صائین قلعه هم با بیان اینکه شرکت حسان شرکتی است که 25 سال است که صادر کننده خشکبار به اروپا است و تمام مشتری‌ها این شرکت قنادی‌های اروپایی هستند، اظهار داشت: استان زنجان منطقه‌ای انگور خیز و کشمش خیز است و سالانه حدود 20 تا 25 هزار تن کشمش در این استان تولید می‌شود. 

عباسعلی خالصی افزود: در 9 ماهه گذشته از سال‌جاری حدود 3 هزار و 700 تن کشمش از ایران به کشور‌های مختلف دنیا صادر شده است که از این رقم 3 هزار و 480 تن را شرکت حسان از زنجان تولید و صادر کرده است.

بازار هدف کدام کشور‌ها است؟

وی افزود: بازار هدف این شرکت فقط کشور‌های اروپایی مانند کشورهای هلند، اتریش، لهستان، بلژیک، مجارستان، آلمان، ایتالیا و دیگر کشور‌هایی است که جزوه اتحادیه اروپا هستند.

مدیر کارخانه حسان صائین قلعه با بیان اینکه یکی از سختی‌هایی که امسال در خصوص صادرات خشکبار داشته‌ایم شیوع ویروس کرونا است، تصریح کرد: کشور‌های دیگری هم مانند کشور خودمان واردات محصولات را کاهش داده‌اند و وقتی محصول صادر نشود قیمت پایین آمده و بعد از آن هم قیمت جهانی افت می‌کند.

خالصی با بیان اینکه کشور‌های همسایه مانند ترکیه، افغانستان، ازبکستان و چین قیمت محصولات خود را پایین می‌آورند تا محصولات بیشتری نسبت به ایران به فروش برسانند و ما نیز برای رقابت با این کشور‌ها قیمت ها را پایین می‌آوریم، ادامه داد: مقدار صادرات سالیانه از شرکت حسان 6 تا 7 هزار تن بوده است که ما با توجه وجود مشکلات توانسته‌ایم امسال حدود نصف این رقم را تولید و صادر کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت حسان با مشکلات فراوانی روبه‌رو است و امروزه نیز با توجه به تحریم‌هایی که وجود دارد با مشکلاتی مواجه شده است، افزود: ما برای بازگشت پول به کشور مشکل داریم و به غیر از آن با توجه به تحریم کشتیرانی مجبور شده‌ایم محصولات خود را از کشور‌هایی مانند ترکیه صادر کنیم که هزینه‌های زیادی برای ما داشته است.

بزرگترین مشکل ما امسال تحویل قدرت از ترامپ به بایدن است

این تولید کننده کشمش با بیان اینکه بزرگترین مشکل ما امسال تحویل قدرت از ترامپ به بایدن است که زمزمه‌هایی از برداشته شدن تحریم‌های علیه ایران نیز وجود دارد که همین امر باعث نوساناتی در قیمت دلار شده که برای ما بسیار خطرناک است، تصریح کرد: پول محصولات صادراتی شرکت با اختلاف 5 تا 6 ماه دست ما می‌رسد که با پیش‌بینی‌های انجام شده فرق می‌کند.

خالصی با بیان اینکه سودی که ما داریم 3 تا 7 درصد است که وقتی قیمت دلار افت می‌کند علاوه بر اینکه سود نمی‌کنیم بلکه سود ما تبدیل به ضرر می‌شود، تصریح کرد: مسائل ایجاد شده از سوی تامین اجتماعی و محیط زیست نیز بر مشکلات ما افزوده است.

وی با بیان اینکه این شرکت حدودا 100 نیروی کار دارد و طرف قرارداد با 6 تا 7 هزار کشاورز است، ادامه داد: اگر امور درست مدیریت نشود با وجود این هزینه‌های تحمیل شده این کارگران بیکار خواهند شد و از سوی دیگر هزینه‌های انبارداری و شرایط نابسامان انبار‌ها کشمش‌های کشاوزران نابود و از بین خواهند رفت.

کشمش‌ها از تمام مناطق زنجان خریداری می‌شود

مدیر کارخانه حسان صائین قلعه با بیان اینکه از تمام مناطق استان از جمله ابهر و توابع آن، خرمدره و توابع آن، صایین قلعه و توابع آن و ... کشکش خریداری می‌شود که اگر ما خریداری نکنیم یا نابود می‌شوند و یا افرادی از خارج از استان این محصول را خریداری خواهند کرد که قطعا پایین‌تر از قیمتی واقعی خواهد بود، افزود: تمام تلاش ما این است که خرید ما دچار مشکل نشود که در این صورت نه تنها کارگران شرکت بلکه کشاورزان هم آسیب می‌بینند.

انواع کشمش‌ها در زنجان تولید می شود

خالصی با بیان اینکه انواع کشمش‌هایی که در منطقه زنجان تولید می‌شود بیشتر کشمش تیزآبی است، اظهار داشت: عمدتا به هر انگوری که خشک شود کشمش گفته می‌شود، اگر در آفتاب خشک شود کشمش آفتابی، اگر پوستش نازک شود و روغن و مواد دیگر افزوده شود کشمش تیزآبی، اگر با گاز گوگرد خشک شود کشمش طلایی و انواع دیگر که در منطقه زنجان 95 درصد تولیدات از نوع کشمش تیزآبی است.

وی با بیان اینکه در کشور‌های خارجی نیز از این کشمش به عنوان شیرین کننده، در نان، تهیه شکلات و در شیرینی یا بیسکویت استفاده می‌شود، افزود: به طور کلی هر مقدار شکری که در یک قنادی ایرانی استفاده می‌شود در یک کشور اروپایی به همان میزان کشمش به جای شکر استفاده می‌شود.

کشمش تنها محصولی که برد صادراتی بالایی در ایران دارد

این تولید کننده کشمش با اشاره به اینکه حدود یک چهارم کشمش تولیدی در کشور مصرف می‌شود و الباقی به کشور‌های دیگر صادر می‌شود، افزود: می‌توان گفت تنها محصولی که برد صادراتی بالایی در ایران دارد کشمش است که درآمد بالایی دارد و 97 درصد درآمد این محصول وارد سفره مردم می‌شود.

 

وی با بیان اینکه انتظار ما از مسؤولان حل مشکلات تولیدی‌ها و صادرکنندگان است، افزود: مشکلات شرکت ما در کارگروه رفع موانع تولید مطرح شده ولی متاسفانه به مصوبات این کارگروه عمل نمی‌شود.

 

خالصی با بیان اینکه مشکلات خود را با استاندار و مسؤولان در میان گذاشتیم، تصریح کرد: هنوز اقدامی انجام نگرفته است.

 

انتهای پیام/73002/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول