اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

شرکت ورشکسته‌ای که صادر کننده شد!

شرکت را با حداکثر 20 نفر پرسنل بعد از چند بار ورشکستگی و تعطیلی تحویل گرفته و برای 84 نفر به صورت مستقیم و بیش از 150 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال‌زایی ایجاد کرده است، ایجاد خط تولید استریل نیز از برنامه آینده شرکت است.

شرکت ورشکسته‌ای که صادر کننده شد!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، زنجان یکی از استان‌های مستعد در بخش کشاورزی است و در این زمینه از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است که از بخشی از این ظرفیت به خوبی استفاده شده و از بخش زیادی از ظرفیت استان در این بخش استفاده درستی نشده است و جا برای کار و سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار زیاد است.

استان زنجان به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی ممتاز، شرایط آب و هوایی متنوع و ظرفیت‌های بالا در بخش‌های مختلف به ویژه بخش کشاورزی از چشم‌انداز خوبی برای توسعه برخوردار است.

بر اساس طبقه‌بندی ۱۱ نوع اقلیم در استان تشخیص داده شده است که نشان از تنوع آب و هوایی این خطه از کشور دارد. اما در سطح کاربردی سه ناحیه آب و هوایی، سردسیری، معتدل، نیمه گرمسیری قابل شناسایی بوده که میانگین بارندگی دهه گذشته معادل ۳۰۱ میلی‌متر گزارش شده است.

استان زنجان با 883 هزار هکتار اراضی قابل کشاورزی 4.77 درصد اراضی کشاورزی کل کشور را دارا بوده و مساحت اراضی آبی کشاورزی استان نیز 168 هزار و 400 هکتار چیزی حدود 2 درصد اراضی مستعد کشور را داراست که به همین دلیل این خطه همواره به عنوان قطب کشاورزی در کشور مطرح است.

ظرفیت بالای استان زنجان در زمینه کشاورزی

کشت 68 نوع محصول زراعی و 21 نوع محصول باغی در استان و حجم روان آب‌های تولیدی استان با رقم بالغ بر 2.2 میلیارد متر مکعب که به وسیله چندین سد بزرگ و کوچک احداث شده و یا در حال احداث در آینده نزدیک، بیش از 92 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را زیر پوشش خود قرار خواهند داد که نوید بخش یک کشاورزی مطمئن خواهد بود.

تجهیز حدود 29 هزار هکتار از اراضی آبی استان به سیستم‌های نوین آبیاری و روند رو به رشد اجرای این سیستم‌ها نیز گامی بزرگ در ارتقای راندمان‌های آبیاری است که در طی سال‌های اخیر از سوی سازمان جهاد کشاورزی به اجرا در آمده است.

همین ظرفیت‌های بزرگ و عالی در استان باعث شده تا واحدهای بزرگی در این زمینه در مناطق مختلف زنجان فعال و اشتغال خوبی هم را نیز فراهم کند، که یکی از عرصه‌های مهم سرمایه‌گذاری در زمینه دامداری و دامپروری و زیر مجموعه‌های آن مانند کارخانجات لبنی است.

شرکتی که چند بار ورشکسته شد

در سالیان گذشته شرکت‌ها و واحدهای تولیدی زیادی در کشور راه‌اندازی و فعالیت خود را آغاز کردند، ولی شاید بی‌تدبیری و عدم حمایت درست و شاید عدم مدیریت مناسب باعث شد تا پس از چند سال بسیاری از آنها از چرخه تولید خارج شوند.

شرکت لبنی دنیز ابهر در سال 1395 راه‌اندازی شد ولی پس از 18 ماه ورشکسته و تعطیل شد، پس از آن دوباره با واگذار شدن به شخص دیگری فعالیت جدیدی را آغاز کرد ولی دوباره ورشکسته و از رده تولید خارج شد.

شرکت پس از آن برای دومین بار به فرد دیگری واگذار و پس از مدتی دوباره دچار مشکل شد و با ورشکستگی خود باعث بیکاری کارگران این شرکت شد و این روند به گفته مدیر عامل جدید شرکت تکرار شد تا در اوایل سال جاری بعد از واگذاری به یک شرکت لبنی با سابقه کار خود را آغاز کرد.

با سید مرتضی موسوی، مدیرعامل شرکت پاستوریزه بیستون ابهر برای یک روز سرد زمستانی قرار می‌گذاریم تا صحبت‌هایشان را در مورد شرکتی که بعد از چند بار ورشکستگی به چرخه تولید بازگشته بشنویم.

در مورد شرکت و اینکه از چه زمانی فعالیت مجدد را آغاز کرد توضیح می‌دهید؟

شرکت پاستوریزه دنیز ابهر در سال 1385 با ظرفیت محدود تاسیس و کار تولید انواع محصولات پاستوریزه را با 20 نیروی کار آغاز کرد و این روند تا یک یا یک و نیم سال ادامه داد ولی نتوانست روی پای خود بایستاد و ناچار به واگذاری واحد شد که شرکت بعد از آن در سال‌های مختلف به افراد مختلفی واگذار و در سال 1395 این واحد تولیدی توسط یک کارخانه صنعتی خریداری و تجهیز شد.

در اوایل کار، این شرکت با 15 تا 20 نیروی کار راه‌اندازی شد و در اردیبهشت سال‌جاری ما توانستیم با یک برنامه منسجم و برنامه‌ریزی شده و در راستای جهش تولید که شعار انتخابی مقام معظم رهبری برای سال بود، تولیدات شرکت را در هشت ماهه گذشته چهار برابر افزایش دهیم.

ما توانستیم با سرمایه‌گذاری 40 میلیارد تومانی محصول استراتژیک پنیر را نیز در واحد تولیدیی خود مستقر کنیم که یکی از موفقیت‌های شرکت در دوره جدید فعالیت خود بوده است.

ناوگان توزیع و حمل محصولات شرکت نیز کامل و تجهیز است و ما که شرکت را با حداکثر 20 نیروی کار تحویل گرفته بودیم، امروز به لطف و عنایت خداوند در این شرکت برای 84 نفر به صورت مستقیم و بیش از 150 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال‌زایی ایجاد شده است.

ایجاد خط تولید استریل نیز از برنامه آینده شرکت است و طبق برنامه‌ریزی‌ انجام شده سعی داریم خط استریل را در شرکت راه‌اندازی کنیم که با راه‌اندازی این بخش در شرکت زمینه اشتغال برای 150 تا 200 نفر دیگر نیز فراهم خواهد شد.

میزان تولید شرکت چقدر است؟

برای راه‌اندازی خط تولید استریل بیش از 45 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کردیم که بودجه مورد نیاز اختصاص یافته و زمین مورد نیاز برای ساخت مکان نیز خریداری شده و کارهای تغییر کاربری زمین نیز انجام شده و اقدامات اولیه نیز صورت گرفته است و در صورت دریافت مجوز ساخت ساختمان، خط تولید استریل شرکت در اولین فرصت راه‌اندازی می‌شود.

تولیدات انواع محصولات لبنی در شرکت حدود چهار برابر شده و ما توانستیم با افزایش 60 درصدی راندمان و بهره‌وری کارگران به این میزان از تولید برسیم که موفقیت بسیار بزرگی برای شرکت است.

موفقیت‌های ما در این مدت ادامه داشته و ما حتی توانستیم دستگاه بسته‌بندی حساس و مهم پنیر را در شرکت توسط متخصصان خودمان و با همکاری مهندسان که یک دستگاه بسیار حساس است را با یک چهارم قیمت که از خارج از کشور وارد می‌شد تولید و راه‌اندازی کنیم.

شرکت ما تا سال گذشته شرکت جزو شرکت‌های آلاینده محیط زیست محسوب می‌شد، اما از تابستان سال‌جاری شرکت از لیست آلاینده بودن خارج شده و در صورت اخذ مجوز از سازمان جهاد کشاورزی استان، آمادگی ساخت یک تصفیه‌خانه را نیز داریم که منتظر مجوزهای لازم در این زمینه و تغییر کاربری در مورد زمین خریداری شده هستیم.

بازار هدف تولیدات لبنی شرکت فقط داخلی است یا به خارج از کشور هم صادرات دارید؟

بازار هدف تولیدات لبنی شرکت کل ایران است و با توجه به کامل بودن ناوگان حمل و نقل شرکت و بالا بودن کیفیت محصولات تولیدی، محصولات ما در نقاط مختلف کشور عرضه و مشتریان خود را دارد.

تولید سالانه شرکت بیش از 24 هزار تن انواع محصولات لبنی است و در چهار ماه گذشته صادرات انواع محصولات لبنی پاستوریزه شرکت را به کشورهای عراق و افغانستان با ارزش 12 میلیارد تومان داشتیم که در صورت راه‌اندازی خط تولید استریل پیش‌بینی می‌شود، میزان صادرات شرکت به 70 میلیارد تومان نیز برسد.

مهمترین مشکلات و چالش‌های شرکت چیست؟

یکی از مشکلات شرکت انبار شدن محصولات تولیدی است، افزایش قیمت محصولات لبنی و پایین آمدن قدرت خرید مردم باعث شده است که شرکت در فروش محصولات مشکل داشته و محصولات تولیدی در انبارها دپو شوند.

افزایش 100 درصدی قیمت‌های محصولات لبنیاتی در دو مرحله طی یک سال اخیر به خاطر گران شدن مواد اولیه که شیر است، ایجاد شده و دامداری‌ها نیز علت را در گران شدن نهادهای دامی می‌دانند، که همین امر باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است.

به گفته‌های مسؤولان، دولت ارز مورد نیاز برای واردات نهادهای دامی را با ارز 4 هزار و 200 تامین کرده است ولی این نهادهای وارداتی دولتی کجا رفته‌اند و چه شده‌اند خبری نیست، ولی این نهاده‌ها به قیمت آزاد به وفور در بازارهای عرضه وجود دارد.

چه تعداد واحد لبنی در استان فعال است؟

جهاد کشاورزی در سال‌های 86 تا 90 بدون حساب و کتاب مجوز تاسیس شرکت لبنیاتی در کشور صادر کرده است و افزایش نرخ ارز در سال‌های 89 و 90 باعث کمبود نقدینگی در شرکت‌ها شده و موجب شد حدود 500 واحد لبنی به همین دلیل تعطیل شوند.

در استان زنجان نیز 13 شرکت تولیدی محصولات لبنیاتی وجود داشت که با توجه به مشکلات ایجاد شده در زمینه ارز، در استان نیز 11 شرکت ورشکست شده و تعطیل شده‌اند و اکنون فقط 2 شرکت تولیدی پگاه و بیستون زنجان فعال است.

سالانه ۱۶۵ هزار تن شیر در این استان تولید می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه سالانه ۱۶۵ هزار تن شیر در این استان تولید می‌شود که ۱۲۱ هزار تن در داخل استان مصرف و مابقی آن که ۲۶ درصد میزان تولید است، به سایر استان‌ها صادر می‌شود، اظهار کرد: ۱۲۵ واحد صنعتی گاوداری شیری ‌با ظرفیت ۲۱ هزار و ۷۵۰ راس و ۶۲۲ واحد روستایی با ظرفیت ۱۱ هزار و ۷۰۰ راس در استان فعال است.   

جواد تاراسی با بیان اینکه از واحدهای صنعتی گاوداری شیری تعداد ۵۰ واحد فعال و مابقی نیمه فعال و مواردی نیز غیرفعال هستند، تصریح کرد: افزایش بیش از حد قیمت علوفه و مواد خوراکی و در قبال آن عدم افزایش قیمت شیر از چالش‌های پیش روی دامداران و تولید کنندگان شیر در این استان است.  

وی خاطرنشان کرد: توجه به دامداری‌های کوچک روستایی، حرکت به سمت دامداری‌ها و واحدهای دامپروری بزرگ صنعتی جزو برنامه‌های راهبردی ترسیم شده جهاد کشاورزی استان است.

 تاراسی افزود: با اجرای طرح ایجاد رونق اقتصادی در واحدهای تولیدی، با تزریق تسهیلات بانکی، شماری از واحدها فعالیت خود را از سر گرفته‌اند.

انتهای پیام/ 73002/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول