اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

امامزاده میر علی‌ابن‌الحسین لارستان، کانون تبلیغ مذهب تشیع

امامزاده میر علی‌بن الحسین(ع) در لارستان همچون نگینی درخشان سال‌ها است تبلیغ دین و مکتب تشیع را بر عهده دارد.

امامزاده میر علی‌ابن‌الحسین لارستان، کانون تبلیغ مذهب تشیع

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شهرستان لارستان با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه، وجود اماکن مقدس متعدد و از طرفی، قرار داشتن در مسیر ترانزیتی و پرتردد شیراز–لارستان–بندرعباس، یکی از مسافرپذیرترین شهرستان‌های استان فارس است.

در کنار آثار تاریخی، طبیعی و گردشگری موجود در لارستان، وجود مقدس امامزادگان جلیل القدر در این شهرستان سبب شده تا مسافران و زائران زیادی در طول سال، به سمت لارستان روانه شوند.

امام‌زاده میرعلی بن الحسین(ع) لارستان معروف به گنبد سبز، یکی از نوه‌های برومند امام سجاد(ع) می‌باشد، عمر پر برکت و طولانی آن حضرت که قریب ۱۰۳ سال است، این سعادت را نصیب ایشان کرد که حیاتش مصادف با دوران زندگی امامان معصوم، حضرت امام جعفر صادق (ع) تا امام حسن عسکری (ع) باشد. 

در خانواده یکی از فرزندان برومند امام سجاد(ع) به نام حسین، حدوداً بعد از سپری شدن ۱۳۶ سال از هجرت نبوی، فرزندی دیده به جهان گشود که به تبرک نام جد بزرگوارش او را علی خواندند.

دوران حیات آن بزرگوار را می‌توان به دو بخش کلی تقسیم کرد: الف) از بدو تولد تاسن ۶۳سالگی، ب) از ۶۳ سالگی تا شهادت.

از بخش اول دوران حیات آن حضرت اطلاع دقیقی در دسترس نیست بنا به شواهد و قرائن، احتمالاً این دوره در مدینه منوره و حجاز سپری شده است. 

عمر پر برکت و طولانی۱۰۳ ساله آن حضرت، این سعادت را نصیب ایشان کرد که حیاتش مصادف با دوران زندگانی امامان معصوم حضرت امام جعفر صادق(ع) تا امام حسن عسکری(ع) باشد.

مهاجرت آن حضرت به سمت ایران احتمالاً به تبعیت هجرت امام رضا(ع) به سوی ایران بوده است، با انجام این هجرت دومین دوره زندگی آن حضرت آغاز گردید.

لارستان درآن زمان تحت سلطه ادیان یهودی و زرتشتی قرار داشت، برخی از لارستانیها که آوازه اسلام را شنیده بودند، نیز در مذهب حقه تشیع نبودند، لذا بر آن حضرت واجب شد که با سختی فراوان از حرم اجداد بزرگوارش دل کنده و جهت ارشاد مردم و ترویج تشیع رنچ سفر را بر خود هموار نموده و با خیل عظیمی از یاران و همراهان از مدینه به سوی لار هجرت نماید.

گسترش تشیع در جنوب ایران از سواحل خلیج فارس تا اصفهان آن زمان، به زحمات آن حضرت و یاران صدیقش وابسته است، تا آنجا که علاوه بر یارانش، شش فرزند ذکوری که از زهرا دختر عموی گرامی خود داشت، بخ‌نام‌های حسین، احمد، علی، موسی، حمزه و محمد، که جهت ترویج تشیع به اطراف لار فرستاده می‌شدند و همگی در این راه جان خود را از دست داده و به درجه رفیع شهادت رسیدند.

آن حضرت گذشته از شش فرزند پسر، دو دختر به نامهای فاطمه و زینب نیز داشت.

 آن بزرگوار از حیان قدرت بیانی برخوردار بودند که با قوه استدلال و گفتگو حتی یهودیت، که مظهر سرسختی و لجاجت‌اند  تسلیم شده و به مذهب علوی گرویدند، لذا یکی از القاب ایشان معجزه کلام بود.

 آن حضرت گذشته از تبلیغ دین به امر آبادانی و دنیوی مردم نیز می‌پرداختند و نیازمندان به آبادانی و عمران شهر و پیرامون آن پرداختند و بناهای زیادی از جمله مساجد، آب‌انبارها، قنوات و غیره از خود به یادگار گذاشتند.

وی درک کاملی از جمعه و جماعت داشته و تاکیدی وافر بر ایجاد جماعت داشت تا آنجاکه در عین کهولت سن و با وجودی که از عمر شریفش بیش از یک قرن سپری شده بود همواره رهبری جمعه و جماعت را به عهده داشت.

 آن حضرت پس از ۴۰سال اقامت در لار، در نماز صبح پنجم شوال سال۲۴۹ هجری قمری هنگامی که سر از سجده دوم جهت سلام نماز برداشتند، جلادی شمشیر خود را از نیام بیرون کشیده و بر پیکر منور آن بزرگوار وارد ساخته و همچون جد بزرگوارش مولا علی (ع) در محراب عبادت به فیض شهادت نائل آمدند. پیکر مطهر آن حضرت در کنار کوهی به نام قلعه اژده پیکر در شهر لار به خاک سپرده شد.

در سال ۱۰۷۲ه‍.ق آرامگاه این امامزاده توسط محمدعلی بیگ ذوالقدر تعمیر گردید. بر فراز این مقبره بر روی کتیبه‌ای سنگی این اشعار نگاشته شده‌است.

به عهد شهنشاه صاحب قران 
خور گیتی افروز برج امامت
سلیمان که برج هنر مهر کیوان 
بود از غلامیش نور علامت
گران مایه گوهر محمدعلی بیگ نهال 
ریاض جلال و فخامت
 بشد رهنما نور توفیق یاری
به تأسیس این بقعه تا در قیامت
بود شافعش مصطفی در مقامی
که لرزند خاصان ز هول قیامت
علی حسین بن سجاد گرددوسیله
 که باشد به خلد اقامت
پی سال تاریخ روشن ضمیری
بگفتا بود درّ درج کرامت

بر روی در و معجر چوبی امامزاده که توسط عده‌ای از مردم بلوک جویم لار ساخته شده بود، نام امامزاده و تاریخ ساختن آرامگاه با مرکب و با خط نستعلیق عالی و درشت نوشته شده بود که هم اینک از بین رفته‌است.

وجود پر برکت این امام‌زاده در لارستان، برکات فراوانی را به دنبال داشته است و در پیشبرد برنامه‌های فرهنگی و گسترش گردشگری مذهبی نیز تاثیر چشمگیری داشته است، نماهنگ «گنبد سبز» یکی از آثار هنری بسیار زیبا است که به سفارش اداره اوقاف و امور خیریه لارستان و مدیریت آستان مقدس، توسط کانون فرهنگی و هنری «آدینه تهیه شده است.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول