اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

تأمین تمام نیازهای کشور در تربیت نیروهای دانشگاهی/ امسال فقط ۱۰۰ نفر بورسیه خارج شدند

وزیر علوم گفت: در حوزه آموزش‌ عالی در مدت 40 سال تمام نیازهای کشور را در آموزش و تربیت نیروی انسانی تحصیلکرده دانشگاهی متخصص و کارشناس تأمین کرده‌ایم و امسال فقط 100 نفر بورسیه خارج کشور شدند.

تأمین تمام نیازهای کشور در تربیت نیروهای دانشگاهی/ امسال فقط ۱۰۰ نفر بورسیه خارج شدند

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاح طرح ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی و تقدیر از خیرین آموزش عالی که امروز ششم بهمن ماه به صورت مجازی برگزار شد با تشکر از خیرین، اظهار کرد: در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و ایام آغاز دهه فجر را گرامی می‌‌داریم. 

وی افزود: در حوزه آموزش‌ عالی در مدت 40 سال تمام نیازهای کشور را در آموزش و تربیت نیروی انسانی تحصیل‌کرده دانشگاهی متخصص و کارشناس تأمین کرده‌ایم. امروز تعداد بسیاری معدودی از افراد را دولت به عنوان بورسیه به خارج از کشور اعزام می‌کند که امسال ۱۰۰ نفر بیشتر برای بورس خارج از کشور اعزام نشدند؛ لذا این موضوع نشان‌دهنده این است که دانشگاه‌ها ظرفیت تولید و تربیت نیروی متخصص را به طور کامل دارند. 

وزیر علوم اضافه کرد: فارغ‌التحصیلان ما هر کجای دنیا می‌روند به خوبی می‌درخشند و استاندارد آموزش‌ها بالاست و بعضاً نقد می‌شود فارغ‌التحصیلان نمی‌توانند به راحتی در بخش‌‌هایی از جمله صنعت وارد شوند و این موضوع برای این نیست که آموزش مشکل دارد بلکه صنعت باید با دانش‌ و فناوری‌های جدید تجهیز و به روز شود. 

غلامی گفت: در کشور سرمایه عظیم نیروی انسانی تحصیل کرده دانشگاهی داریم و بخش قابل توجهی از جامعه تحصیلات دانشگاهی دارند و این امر حتماً در نگاه به آینده کشور و بخش‌های مختلف مهم بوده و هست و اثراتش را نشان خواهد داد. 

وی افزود: سال‌های متمادی است در حوزه پژوهش در زمره 20 کشور مطرح دنیا قرار داریم و در 6-5 سال گذشته جزو 16-15 کشور مطرح دنیا از لحاظ تولید دانش‌، کفیت دانش‌ تولیدی و عرضه آن به مجامع علمی بین‌المللی قرار داریم که دستاور مهمی است و تمام این موارد با تلاش تحصیل‌کرده‌ها، مدیران و در عین محدودیت‌های متعدد به جامعه و جامعه علمی کشور اتفاق افتاده است که این دستاوردهای ارزشمند ما را در دنیا سربلند و سرافراز کرده است. 

وزیر علوم اضافه کرد: خیلی از کشورها باورشان نمی‌شد و نمی‌شود که جمهوری اسلامی ایران جایگاه و رتبه در علم و تحقیقات داشته باشد، ما در برخی از رشته‌های علمی جزو 10 کشور دنیا قرار داریم. 

غلامی گفت: در حوزه فناوری‌ها و پاسخ نیازهای جامعه از طریق کاربست دستاوردهای علمی 45-44 پارک علم و فناوری در کشور داریم و هر استان یک پارک دارد که وزارت علوم متولی 37 پارک است که یکی از آنها زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و متولی بقیه وزارتخانه ها و سازمان‌های دیگر هستند. 

وی افزود: قریب به 200 مرکز رشد در دانشگاه‌ها در حال فعالیت هستند و خیلی از دانشگاه‌ها پارک‌هایشان کنارشان هستند و این مراکز رشد و پارک‌ها ایده‌های جدید، استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها را حمایت می‌کنند. 

وزیر علوم یادآور شد: قریب به 6 هزار شرکت دانش‌بنیان در این مجموعه‌ها کار می‌‌کنند که نمونه‌هایی از کارهایشان را در دوره تحریم و بیماری‌کرونا از طریق اخبار، بازدیدها و گزارش‌ها ملاحظه کردیم که دستاوردهای ارزشمندی است و این جریان بالنده و پویایی است که حتماً آینده خوبی را در کشور رقم خواهد زد.

وی گفت: این مجموعه دستاوردها آموزش عالی است که به جامعه تقدیم شده و ما امیدواریم در این راستا توفیقات بیشتر حاصل شود، آمدن خیرین در این مجموعه بسیار امید بخش و در توانمند سازی دانشگاه‌ها بسیار اثر گذار است.

غلامی افزود: بحث حمایت از دانشجویان و تکریم آنها با فراهم کردن شرایط برای زیست آنها در دانشگاه‌ها حتماً سرمایه گذاری ارزشمندی است که خیرین می‌توانند به آن بخش ورود کنند. ما در دانشگاه‌ها زمینه‌های مختلفی داریم که خیرین آموزش عالی می‌توانند به آن ورود کنند که می‌توان به رفاهیات زیست دانشجویی و تأمین تجهیزات آزمایشگاهی اشاره کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول