اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

مسوولان پاسخگوی اهمال‌ در «اسکای‌مال» باشند/ نگاه تبعیض‌آمیز در پروژه اقدامی غیرقانونی است

یک مهندس عمران و مجری پروژه‌های عمرانی با انتقاد از اهمال‌ بعضی از مسوولان نسبت به پروژه «اسکای‌مال» گفت: چرا باید سرمایه‌گذار این پروژه قبل از دریافت مجوز شروع به ساخت و ساز کرده است آن هم با آسیب‌ها و هزینه‌هایی که در آینده به شهر تحمیل می‌کند؟

مسوولان پاسخگوی اهمال‌ در «اسکای‌مال» باشند/ نگاه تبعیض‌آمیز در پروژه اقدامی غیرقانونی است

مسعود صالحی در گفت وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به اینکه بزرگترین نقد بر پروژه «اسکای مال» همدان تبعیضی است که نبست به دیگر پروژه‌هایی سطح استان وجود داشته است اظهار کرد: نگاه به این پروژه کاملا تبعیض آمیز است و به اسم حمایت از سرمایه‌گذار موارد قانونی در آن زیر پا گذاشته شده است.

وی بیان کرد: در تغییر کاربری این زمین از اداری به تجاری که باید به کمیسیون ماده «۵» می رفت و تفکیک می‌شد، روند طی شده اما پیش‌نویس کمیته فنی این کمیسیون نسبت به تغییر کاربری و مصوبات، نکات دیگری داشته مبنی بر اینکه آنجا ۳۰ تا ۳۵ درصد تراکم داشته باشد، یعنی از ۹ هزار متر ۳ هزار متر ساخته شود و مابقی باید باز بماند.

این مهندس عمران و مجری پروژه‌های عمرانی خاطرنشان کرد: مسئله ترافیک، همجواری، تاثیرات اجتماعی و فرهنگی نکاتی است که در کمیسیون «۵» بررسی می‌شود که کمیته فنی این کمیسیون نیز بررسی فنی دارد و بعد پیشنهاد را به کمیسیون می‌دهد، مدیران آن دستگاه‌ها نیز بر اساس این پیشنهادها نکاتی را تصویب می‌کنند که این اتفاق در پروژه «اسکای‌مال» نیافتاده و فقط در کمیسیون تصویب شده بدون اینکه به نکات فنی نگاهی داشته باشند.

 وی با اشاره به اینکه به خاطر حریم‌های امنیتی در خیابان هنرستان از تقریبا ۲۰ سال پیش مردم منطقه اجازه نداشتند خانه‌های خود را بیش از سه طبقه بسازند و این موضوع همچنان ادامه دارد گفت: آنها بیشتر از ۹ متر ارتفاع اجازه ساخت ندارند اما به یکباره یک پروژه‌ای به این شکل که سه طبقه ۵ متری و یک همکف ۵ متری جمعا ۲۰ متر و دو طبقه مازاد بر آن نیز می‌دهند و می‌شود ۳۰ متر و نقشه‌های این پروژه حاکی از آن است که ۳۱ متر ارتفاع دارد.

صالحی یادآور شد: این در حالی است که مردم منطقه طی ۲۰ سال گذشته به لحاظ مالی خیلی در خسران بودند و نتوانستند خانه‌های خود را به آن میزانی که می‌خواهند بسازند اما به یک باره به یک پروژه‌ای سه برابر ارتفاع منطقه، مجوز می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه این تبعیض  وارد است و مردم هم این اتفاقات را می‌بینند افزود: طبق گزارش میدانی که از آن منطقه داشتیم مردم منطقه نسبت به این مسئله بغض فرو خورده‌ای دارند.

این مجری پروژه‌های عمرانی تصریح کرد: در آن منطقه به خاطر عدم ارتفاع زیاد به دلیل حریم امنیتی، تراکم ۸۰ درصد داده می‌شد که در این پروژه نیز باطبع باید این موضوع رعایت می‌شد به شرطی که ارتفاع ندهند؛ در حالی که یک بار تراکم ۸۲ درصد گرفته شده با سه طبقه به علاوه همکف و بعد هم در سال ۹۷ مجدد در کمیسیون مطرح شده و دو طبقه ارتفاع گرفته و تراکم هم بیشتر، گرچه که تراکم در طبقات زیرین ۱۰۰ درصد است.

وی با اشاره به اینکه نکته دیگر این است که در مجتمع‌های تجاری به هیچ وجه این تراکم را نمی‌دهند اما برای این مجتمع تبعیض قائل شده‌اند افزود: محل قرارگیری این پروژه نیز حرف دارد که باید کمیسیون ماده «۵» آن را بررسی می‌کرد؛ باید دید محل قرارگیری یک پروژه حدود ۹۰ هزار متر زیربنا در یک معبر ۲۴ متری منطقی است یا خیر؟!

صالحی با بیان اینکه اکثر پروژه‌های تجاری بزرگ در شهرهای بزرگ کشور بیرون شهر یا کنار شهر ساخته می‌شوند و یا با مرکز شهر حداقل ۱۰ کیلومتر فاصله دارند گفت: این پروژه با مرکز شهر همدان حدود یک و نیم کیلومتر فاصله دارد و در معبر ۲۴ متری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اشتباهاتی در کشور اتفاق افتاده و نمونه آن ایجاد پروژه «کوروش مال» در اتوبان ستاری تهران است افزود: در یک اتوبان با عرض معبر ۶۰ متر، یک پروژه تجاری ایجاد شده که از پروژه ۹۰ هزار متری «اسکای مال» هم کوچکتر است، با این قاعده که پروژه کوچکتر و زیربنا کمتر است و در معبر ۶۰ متری قرار گرفته است.

این مهندس عمران ادامه داد: گزارش‌های سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران هر روز بدون استثنا در این اتوبان مقابل پروژه این است که ترافیک سنگینی وجود دارد اما چطور می‌شود به پروژه 90 هزار متری در خیابان 24 متری در مرکز شهر همدان که اتوبان هم نیست یعنی یک گره ترافیکی ابتدای شکریه، چهارراه پاستور، ابتدای هنرستان و ابتدای سعیدیه  وجود دارد، اجازه ساخت در این فضا با این وسعت زیاد داده می‌شود؟

وی گفت: همجواری این پروژه با دو بیمارستان اتفاقا مزید بر علت است که این پروژه در آنجا نباید ساخته شود، چون اگر به هر دلیلی خودروی اورژانس بخواهد از مسیر میرزاده عشقی، چه از بالا یا پایین و یا از هنرستان و پاستور بیاید و بیمار را به بیمارستان سینا یا فرشچیان برساند، با ترافیک این پروژه مواجه است و امکان حرکت نخواهد داشت.

صالحی افزود: به گفته صاحبان پروژه آنجا در روزهای پنج شنبه و جمعه حداقل ۱۰ هزار نفر بازدیدکننده خواهد داشت و فرض بر این تعداد باشد، چه تعداد خودرو به این معبر اضافه می‌کند؟ حتی اگر پارکینگ هم تامین کرده باشند، خودروها از خیابان میرزاده عشقی یا پاستور می‌خواهند داخل این مجتمع بروند و از این خیابان هم عبور می کنند که اگر یک آمبولانسی در ترافیک بماند و خدای نکرده برای بیمار بدحالی اتفاقی بیافتد، چه کسی پاسخگوست.

وقتی مال‌سازی را در مرکز شهر همدان ایجاد می‌کنند جزو استثناهاست آن هم بدون توجه به آسیب‌ها!

وی با تاکید به اینکه مسوولانی که نسبت به این موضوع کوتاهی می‌کنند، باید پاسخگوی این نکات باشند گفت: آسیب‌هایی در این پروژه وجود دارد که به آن توجهی نمی‌شود، حداقل اتفاقی که در این پروژه می‌افتد و درحال حاضر نیز هنگام احداث آن کاملا مشخص بوده، این است که به دلیل حجم خاکبرداری که وجود داشته و فقط کامیون‌هایی که در حال  رفت و آمد هستند و خاک برداری انجام می‌شود، حجم ترافیک بالاست.

این مهندس عمران تصریح کرد: حجم ترافیک هر کامیون را برابر ۱۰ سواری می‌دانند که در زمان احداث این پروژه پلیس راهور و سازمان حمل و نقل ترافیک گفته‌اند که در یک ساعاتی از روز نمی‌توانند کار انجام دهند چون باعث ترافیک می‌شوند، از طرفی خاک‌برداری پروژه به شب‌ها موکول شد که ساکنین منطقه نسبت به اینکه آسایش ندارند اعتراض کردند و این موضوع باعث ادامه کار در روز شد اما گویا پلیس راهور هم محدودیت‌هایی قائل شده که در ساعات اول صبح، نزدیک ظهر و غروب اجازه خاکبرداری ندارند.

وی با تاکید به اینکه این مسئله نشان می‌دهد در حال حاضر این پروژه ۹۰ هزار متری که هنوز احداث نشده تنها برای خاک‌برداری ترافیک ایجاد می‌کند که با ساخت آن چه مشکلاتی ایجاد خواهد شد افزود: چرا نباید به فکر آینده باشیم که پروژه چه آسیب‌هایی ایجاد خواهد کرد.

صالحی با بیان اینکه حداقل آسیب این است که مدیریت شهری بعد از اینکه این پروژه به بهره‌برداری برسد با ترافیک جدی در معبر میرزاده عشقی و هنرستان مواجه می‌شود افزود: اولین فکری که برای حل ترافیک این خیابان می‌شود این است که معبر ۲۴ متری را عریض کنند یعنی حداقل از هر سمت خیابان یک لاین به رینگ خیابان اضافه شود که بخشی از ترافیک را بتواند حل کند.

وی با اشاره به اینکه اگر پنج متر از سمت راست میرزاده عشقی و پنج متر از سمت چپ آن در نظر بگیریم و قرار باشد کل خیابان تعریض شود، تمام ساختمان های آن خیابان باید توسط شهرداری تملک شود خاطرنشان کرد: اگر به قیمت امروز حساب کنیم حداقل قیمتی که می‌توان برای هر متر مربع زمین‌های بر خیابان گذاشت ۱۰۰ میلیون تومان است که اگر طول خیابان یک‌هزار و ۲۵۰ متر باشد و در دو ضرب شود این عدد چیزی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که به مدیریت شهری و شهرداری تحمیل می شود.

این مهندس عمران با بیان اینکه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سرمایه مردم که می‌تواند هزاران مشکل را در شهر حل کند فقط باید برای تعریض خیابانی که در حال حاضر ضرورتی ندارد، هزینه شود گفت: از طرف دیگر اگر بخواهند تقاطع همسطح ایجاد کنند که مشابه آن در سطح شهر وجود دارد، نارضایتی زیادی ایجاد می‌شود و هزینه‌های زیادی خواهد داشت و مانند پل های شریعتی و تختی مشکل آفرین خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در طرح جامع شهری همدان خیابان‌های اصلی رینگ اول پیاده راه خواهند شد و اصولا ایجاد پل شریعتی و تختی کاملا اشتباه بوده و واقعا این همه هزینه‌های اشتباه کجا می‌رود و چرا مدیریتی روی آن نیست؟!

صالحی با بیان اینکه این آسیب‌هایی است که به لحاظ مالی یک پروژه متوجه شهر می‌کند و از لحاظ اجتماعی هم آسیب هایی وجود دارد و بعدا هم مسائلی ایجاد خواهد شد گفت: مردم این معضلات را می‌بینند و نگاهشان نسبت به مدیران استان یک نگاه ناامیدانه خواهد بود، باید مسوولان دقت و مراقبت کنند که چنین اتفاقاتی ایجاد نشود.

وی با اشاره به اینکه این پروژه می‌تواند مانند بقیه پروژه‌ها و مال‌هایی که در کشورها و یا شهرهای مختلف ایران ساخته می‌شود در کنار شهر در یک کریدورهای اصلی قرار گیرد و باعث بروز ترافیک نشود گفت: گرچه به لحاظ رویکردی و عملکردی مال‌ها در دنیا به زباله‌دان می روند.

این مهندس عمران و مجری پروژه‌های عمرانی افزود: متاسفانه در کشور ما برخی به دنبال این هستند اتفاقاتی که در کشورهای غربی افتاده و نتیجه مثبتی نداشته را در ایران پیاده‌سازی کنند در حالی که می‌شود بررسی‌های لازم صورت گیرد.

وی یادآور شد: می‌شود بررسی کرد تا از لحاظ اقتصادی کدام یک از مدل‌ها نظیر اقتصادهای خرد یا کلان و یا گستردگی‌های تجاری در مناطق مختلف شهرها کارآمد است که به راحتی به لحاظ علمی و کارآمدی قابل بررسی و احصاء است و نتایج مشخصی هم در کل دنیا دارد.

صالحی با بیان اینکه وقتی مال‌سازی را در مرکز شهر همدان ایجاد می‌کنند جزو استثناهاست آن هم بدون توجه به آسیب‌های آن گفت: در این ساختمان گودبرداری می‌کنند و این اتفاق در قالب تعریض برای هیچ فردی در گوشه‌ و کنار و مرکز شهر اتفاق نمی‌افتد، سوال اینجاست چطور برای این پروژه اجازه داده‌ شده است؟

وی با اشاره به اینکه تقریبا زمینی به مساحت ۹ هزار متر و عمق ۳۲ متر را شروع به گودبرداری کردند که با مصوبه شورای شهر به ۱۰ درصد محدود شده است افزود: در این خصوص مالکان پروژه گفته‌اند که ما می‌خواهیم مطالعات خاک را انجام دهیم، با توجه به دستگاه‌های به‌روزی که در حوزه مطالعه خاک وجود دارد نباید این اتفاق می‌افتاد، در کشور دستگاه‌هایی داریم که می‌تواند گمانه‌هایی به عمق ۶۰ متر تا ۹۰ متر را حفاری کند و نمونه های خاک را از عمق ۶۰ تا ۹۰ متر هم بیرون آورد و آزمایش خاک را انجام دهد.

این مهندس عمران و مجری پروژه‌های عمرانی ادامه داد: آنها می‌گویند می خواهیم خاکبرداری انجام دهیم، اجازه دهید این کار صورت گیرد و از عمق ۳۲ متری آزمایش خاک را انجام دهیم که حال شورای شهر به ۱۰ درصد محدودشان کرده اما آنها باز هم ۱۰ درصد را رعایت نکردند و در کل سطح زمین گودبرداری انجام شده است!.

وی با بیان اینکه هیچ نهاد نظارتی از مجموعه شهرداری و مجموعه‌های دیگر هم نظارت نداشته که چرا مصوبه شورای شهر رعایت نشده است گفت: آزمایش مکانیک خاک انجام شده در سال ۹۷ تا عمق ۵۴ متری نمونه‌برداری و آزمایش شده است و نتایج آزمایش آن هم مورد تایید نظام مهندسی بوده اما چرا باز این نتایج را کنار می‌گذارند و شروع به گود برداری بدون مجوز می‌کنند؟

صالحی گفت: کسانی که در پروژه‌های مختلف در سطح شهر احیانا یک نگاهی داشته باشند می‌دانند وقتی یک پروژه‌ای با این وسعت را بخواهند گودبرداری کنند، در واقع مدیران استان را در عمل انجام شده قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد:‌ یک گود ۳۲ متری به مساحت ۹ هزار متر به ۳۲ متر عمق بخواهد زیر زمین برود، بعدا مسوولان باید بگویند مجبوریم اجازه بدهیم ساخته شود و گود ۳۲ متر را در شهر چه کار کنیم و از لحاظ امنیتی خطرناک است و هر لحظه امکان دارد رانش زمین و رانش بیمارستان اتفاق بیافتد.

این مهندس عمران و مجری پروژه‌های عمرانی با اشاره به اینکه چرا مسوولان ذیربط نسبت به این مسئله حساس نیستند و جلوی کار را نمی‌گیرند گفت: چرا سرمایه‌گذار و صاحبان این پروژه را مانند بقیه پروژه‌ها نمی‌بینند که ابتدا کار مطالعات را انجام دهد، نقشه‌ها را به شهرداری و نظام مهندسی ارائه کند و مجوز ساخت را بگیرد و بعد شروع به ساخت و ساز کند؟

وی با بیان اینکه اهمال‌ بعضی از مسوولان نسبت به جلوگیری از این پروژه را می‌بینیم چراکه قبل از دریافت پروانه ساختمان شروع به فعالیت کرده است گفت: در گوشه‌ای از شهر اگر فردی از قشر ضعیف و یا متوسط بخواهد اتاقکی بسازد اگر بدون مجوز این کار را انجام دهد بلافاصله مامورین شهری آنجا حاضر می‌شوند، البته منکر اجرای قانون نیستیم اما حرف اینجاست که باید برای همه رعایت شود.

صالحی با اشاره به اینکه معلوم نیست چه فشارها و حمایت‌هایی پشت این داستان غیر کارشناسی است گفت: آیا مسوولان به نقاط کارشناسی مسئله دقت کردند و حاضرند مطالعه‌ای برای آن داشته باشند تا بدانند آسیب های کار بدون مجوز در شهر چقدر است؟!.

انتهای پیام/89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول