اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

امضای سند برنامه همکاری بین وزارت‌خانه‌های خارجه ترکمنستان و بلاروس

برنامه همکاری بین وزارت امور خارجه ترکمنستان و بلاروس برای سال «2021-2022» توسط وزرای خارجه دو کشور امضا شد.

امضای سند برنامه همکاری بین وزارت‌خانه‌های خارجه ترکمنستان و بلاروس

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «رشید مرداف» وزیر خارجه ترکمنستان و «ولادیمیر ماکی» وزیر خارجه بلاروس به صورت ویدئو کنفرانس در مورد موضوعات مهم همکاری‌های دو جانبه در زمینه سیاسی و دیپلماتیک، تجاری، اقتصادی و فرهنگی بحث و تبادل نظر کردند.

طرفین خاطر نشان کردند: ارتباطات رهبران دو کشور بر تقویت روابط بین دو کشور کمک می‌کنند.

وزرای خارجه دو کشور از نتایج تعامل در ساختارهای منطقه‌ای و بین المللی، سازمان ملل، سازمان امنیت و همکاری اروپا و کشورهای مستقل مشترک المنافع ابراز خرسندی کردند.

طرفین بر تعامل و همکاری در سازمان کشورهای مستقل مشترک المنافع که یک بستر موثر برای همکاری در طیف گسترده‌ای است، تاکید کردند.

در این دیدار اهمیت رویدادهای برنامه ریزی شده برای سال 2021 بیان و اعلام شد که سال جاری سال معماری و برنامه ریزی شهری در کشورهای  همسود است که به ابتکار رئیس جمهور ترکمنستان نامگذاری شده است.

مقامات ارشد ترکمنستان و بلاروس هم چنین ضمن تاکید بر تأثیر تعامل بین دو وزارتخانه عنوان کردند که جلسات مدیران و روسای دپارتمان وزارتخانه‌های دو کشور، به طور منظم و از طریق کنفرانس ویدیویی برگزار می‌شود.

طرفین نیز در مورد سطح روابط تجاری و اقتصادی که یکی از مولفه‌های اصلی دستور کار دوجانبه است، گفت‌وگو کردند.

مرداف و ماکی هم چنین بر اهمیت کمیسیون بین دولتی ترکمنستان و بلاروس در زمینه همکاری اقتصادی، توسعه تجارت، سرمایه گذاری و همکاری‌های صنعتی که جایگاه اساسی دارد، تأکید کردند.

در این زمینه، نقش اتاق‌های بازرگانی دو کشور که فعالیت آن بر افزایش و گسترش دامنه صدور کالاهای ترکمنستان و بلاروس در بازارهای دو کشور موثر است، برجسته شد.

 وزرای خارجه در این نشست توجه ویژه‌ای به همکاری‌های فرهنگی و انسانی داشتند که مولفه اصلی آن آموزش است که تحصیل دانشجویان ترکمن در موسسات عالی و دانشگاه‌های بلاروس گواه آن است.

طرفین با در نظر گرفتن شرایط فعلی، امکانات گسترش همکاری و تبادل تجربه در زمینه بهداشت و پزشکی را مورد بررسی قرار دادند.

پس از مذاکرات ، وزرا «برنامه همکاری بین وزارت امور خارجه ترکمنستان و وزارت امور خارجه جمهوری بلاروس برای 2021-2022» را امضا کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول