اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

معمای خانه‌دار شدن خانواده 2 معلول گلستانی زیر سایه شرط و شعار/ 10 سال پیگیری نتیجه نداد

خانواده دو معلول گلستانی بعد از 10 سال پیگیری برای خانه‌دار شدن همچنان در صف وعده وعیدهای مسوولان منتظر و سردرگم هستند تا شاید مرد میدانی برای رفع دغدغه‌های آنها پیدا شود و سقف زندگی‌شان بدون شرط و شعار شکل بگیرد.

معمای خانه‌دار شدن خانواده 2 معلول گلستانی زیر سایه شرط و شعار/ 10 سال پیگیری نتیجه نداد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، بعد از آنکه خبر خوش ساخت 300 واحد مسکونی برای خانواده‌های دو معلول براساس تفاهمنامه بین بنیاد مسکن و بهزیستی در فضای عمومی جامعه پیچید، بسیاری از این خانواده‌ها که درآمد مکفی نداشتند و در گروه اقشار آسیب‌پذیر بودند و بعضا شغلی هم نداشته و ندارند با شنیدن این خبر دلگرم‌کننده پیگیر این وعده شیرین شدند تا مسیر رسیدن به سقف زندگی برایشان کمی تسهیل و تسریع شود اما آن روی تلخ ماجرا آنجا بود که شرط و شروط‌های دست نیافتنی برای برخی از این خانوارها جای گلایه‌گذاری را باقی گذاشت.

طرح خانه‌دار شدن خانواده‌های دو معلول و بالاتر در روستاها به عهده بنیاد مسکن گذاشته شده است و انجمن خیرین مسکن‌ساز نیز عهده‌دار احداث مسکن خانواده‌های دومعلول و بالاتر در شهرهاست؛ شرطی که این تفاهم‌نامه ایجاد کرده داشتن زمین و اجرای 30 درصد ساخت مسکن توسط متقاضیان برای اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه و بلاعوض است.

*20 سال زندگی معلول گلستانی در خانه استیجاری

یک خانواده دو معلول گلستانی بعد از آنکه با پیگیری‌های فراوان چند ساله نتوانستند دغدغه تامین مسکن‌شان را برطرف کنند؛ خط آخر پیگیری خود را در رسانه‌ای شدن دغدغه‌شان دانستند و از طریق خبرگزاری فارس مشکل خود را مطرح کردند.

سیدرضا بنی‌هاشمی معلول جسمی حرکتی است که ۵۷ سال دارد و ساکن کردکوی است یکی از دو فرزندانش هم از معلولیت رنج می‌برد، بار مشکلات و سنگینی مسوولیت خانواده از یک سو زندگی را بر آنها دشوار کرده و از سویی دیگر بیکاری و بی‌خانمانی فشار زندگی را برایشان مضاعف ساخته است.

بنی‌هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: ۳۵ سال در بازار از طریق شغل پوشاک امرار معاش می‌کردم و ۲۰ سال مستاجر هستم، به علت ناتوانی مالی نتوانستم به فعالیت کسب و کارم ادامه بدهم و مجبور شدم به خاطر اجاره خانه، مغازه و هزینه‌های دارویی فعالیت پوشاک را تعطیل کنم و بیکار شدم.

* از کار در پوشاک و پیک موتوری تا کرونا و قصه پرغصه بیکاری

این معلول گلستانی از فراز و نشیب‌های زندگی می‌گوید و ادامه داد: بعد از بیکاری در حرفه پوشاک به سمت رستوران رفتم و در آن‌جا پیک موتوری بودم. در سال ۱۳۹۸ به‌علت شیوع بیماری کرونا به اجبار رستوران ما تعطیل شد و دوباره بیکار شدم الان یک سال است که واقعاً بیکار هستم.

بنی‌هاشمی که در طول ۳۵ سال فعالیت در بازار سابقه عضویت،‌ریاست و حضور در اتحادیه صنفی بازار، مجمع امور صنفی شهرستان، نماینده مجامع امور صنفی استان گلستان در اصناف کشور، کمیسیون‌های مالیاتی، تعزیراتی، قاچاق کالا، کمیسیون بهداشت، هیئت حل اختلاف بازار، پایگاه بسیج صناف کردکوی و رئیس هیئت‌مدیره سهام عدالت شهرستان کردکوی را داشته است تاکنون نتوانسته صدای خود را برای حل نتیجه به گوش مسوولان متولی برساند.

 

*مسوولان قول‌های خوبی دادند اما در عمل پیگیری نکردند و درکی از شرایطم ندارند

این معلول گلستانی می‌افزاید: دولت اعلام کرد که خانواده‌های دو معلول را خانه‌دار می‌کند چندین سال است که پیگیر این قصه‌ها هستم به دفتر رئیس‌جمهور، مجلس، کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد مستضعفان نامه نوشتم ولی تا به الان نتیجه‌ای نگرفتم.

بنی‌هاشمی اضافه کرد: صاحب‌خانه در حال حاضر خانه‌اش را لازم دارد، واقعا در شرایط بدی گیر کردم، هرجا می‌روم باید ودیعه مسکن بدهم، دستم خالی است به هر دری می‌زنم هیچ دری به رویم باز نمی‌شود، نمی‌دانم باید چه کنم و به کجا پناه ببرم.

این معلول گلستانی که در یک واحد مسکونی استیجاری ۷۵ متری زندگی می‌کند، می‌گوید: مسوولان قول‌های خوبی دادند اما در عمل پیگیری نکردند و نتیجه کارشان را ندیدم.

وی به آخرین نتیجه‌ای که از بهزیستی به وی اعلام شده اشاره می‌کند و می‌افزاید: آنها گفتند به دلیل اینکه زمین و پول ندارم عملاً نمی‌توانند برایم کاری انجام دهند.

*  این همه گرفتاری با 400 هزار تومان مستمری!/ مسوولان می‌خواهند برای خانه‌ام فقط پرده و لوستر و هود نصب کنند!

این معلول گلستانی؛ ماهانه ۴۰۰ هزار تومان مستمری دریافت می‌کند و می‌گوید: ماهانه باید ۴۰۰ هزار تومان کرایه خانه بدهم، حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارویی پرداخت می‌کنم، پسر اولم که ۳۰ سال دارد، عقب‌افتاده ذهنی شدید است.

بنی‌هاشمی خاطرنشان می‌کند: طبق تفاهمنامه ادارات برای اینکه مشمول خانه معلولان شوم باید زمین از خودم داشته باشم، برای تهیه نقشه زمین به نظام مهندسی باید مبلغی پرداخت کنم، کارهای ابتدایی از قبیل پی‌کنی تا سقف خانه را باید با توان مالی خودم انجام دهم که به مزاح به مسوولان متولی گفتم پس شما می‌خواهید برای خانه‌ام فقط پرده و لوستر و هود نصب کنید!.

وی با تاکید بر اینکه تسهیلات بلاعوض به خانواده‌های دو معلول فقط در حد شعار است، گفت: در عمل هیچ حمایتی از ما که خانواده دو معلول هستیم نشده است، مسوولان می‌گویند ما تسهیلات را به کسانی می‌دهیم که زمین داشته باشند و ۳۰ درصد کارهای اولیه ساخت مسکن را انجام دهند، بعد از روند ساخت مسکن عکس می‌گیرند و به تهران می‌فرستند تا اگر آنها صلاح بدانند و تشخیص دادند هزینه بلاعوض را در چند مرحله پرداخت کنند تا روی ساختمان هزینه شود.

*انجام 30 درصد ساخت مسکن حداقل 300 میلیون تومان سرمایه می‌خواهد

این معلول گلستانی می‌گوید از زمان مسوولیت رقیه رحمانی مدیرکل اسبق بهزیستی استان پیگیر قضیه مسکن معلولان هستم حدود هشت الی ۱۰ سال این قضیه را پیگیری می‌کنم، حتی در دوران دولت دهم به رئیس جمهور وقت نامه نوشتم آن موقع عضو شورای اصناف کشور بودم بعد از گذشت این‌همه سال هنوز به نتیجه نرسیدم.

 بنی‌هاشمی می‌گوید: از طرف مجلس نامه‌ای فرستادند که نامه‌ام به دستشان رسیده و برای پیگیری ثبت شده است اما به کجا و به چه کسی دادند نمی‌دانم!، از طرف کمیته امداد به بنده زنگ زدند و گفتند نامه‌ای از کمیته امداد مرکز آمده و ما جواب دادیم و فرستادیم ولی هنوز هیچ خبری نشده است.

وی می‌گوید: من اگر بخواهم به گفته مسوولان ۳۰ درصد کار احداث خانه را انجام دهم، عملیات پی‌کنی و آماتوربندی تا مراحل سقف خانه را انجام دهم، حداقل ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه می‌خواهد که این وجه از عهده من خارج است.

* خط ما در میان خانواده‌های ۲ معلول خواناتر نبود/ شاید مرد میدانی برای رفع دغدغه‌هایم پیدا شود و سقف زندگی‌‌ام بدون شرط و شعار شکل بگیرد

این معلول گلستانی که در دوران دفاع مقدس برای دفاع از کشور به جبهه رفته و حالا در شرایط سخت زندگی نیازمند نگاه دیگران است تا سقف خانه‌ای برای خانواده‌اش مهیا شود از مسوولان می‌خواهد توجه ویژه به خانواده‌های معلولان داشته باشند.

بنی‌هاشمی در خصوص ساخت واحدهای مسکونی برای خانواده‌های دو معلول در کردکوی گفت: برای برخی از معلولان کردکوی خانه ساختند ولی به خانواده ما تعلق نگرفت، این واحدها برای آنهایی که شرایط شان خیلی بیشتر از من نبود اما نبود واگذار شد، آن‌قدر می‌دانم که شرایط من اولویت‌دار نسبت به آنها بود ولی متأسفانه خط ما خواناتر نبود.

این خانواده دو معلول گلستانی بعد از ۱۰ سال پیگیری برای خانه‌دار شدن همچنان در صف وعده وعیدهای مسوولان منتظر و سردرگم هستند تا شاید مرد میدانی برای رفع دغدغه‌های آنها پیدا شود و سقف زندگی‌شان بدون شرط و شعار شکل بگیرد.

* درخواست خبرگزاری فارس از خیرین کردکویی برای کمک به خانواده 2 معلول کردکوی

خبرگزاری فارس از دو سال پیش تاکنون پیگیری جدی کار این خانواده آبرومند است با وجود گوش دادن خوب و تعاملی که بین مدیران بهزیستی با این رسانه وجود دارد و قبول داشتن اینکه این خانواده دو معلول کاملا شرایط برای بهره‌مندی از قوانین حمایتی مخصوصا احداث منزل مسکونی را دارا هستند، ولی در عمل موانع دست‌وپاگیری وجود دارد که خانواده‌هایی باا این شرایط امکان بهره‌مندی از آن را ندارند.

در مذاکره که چند روز پیش با یکی از معاونان اداره کل بهزیستی استان داشتیم که قابل ذکر است در این مدت راهنمایی خوبی برای حل مشکلات این خانواده تاکنون داشته است، پیشنهاد داده که از طریق خبرگزاری فارس درخواست و مشکلات آقای بنی‌هاشمی رسانه‌ای شود تا زمینه اطلاع خیرانی برای اهدای زمین برای ساخت منزل این خانواده دو معلول کردکویی پیدا شود که این رسانه از این پیشنهاد استقبال کرده و در صورت اعلام آمادگی خیرین خوب گلستان که تمایل به این اقدام ارزشمند دارند این دفتر امکان ارائه اطلاعات بیشتر از زندگی این خانواده را دارد.

انتهای پیام/۸۳۰۰۱/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول