اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

درخواست «گروه عربی» از جامعه بین‌الملل در خصوص فلسطین و روند صلح

«گروه عربی» در سازمان ملل طی بیانیه‌ای با اشاره به تلاش‌های ناکام برای تحقق صلح در خاورمیانه خواستار فعالسازی سازوکاری بین‌المللی با نظارت سازمان ملل و اقدامی عملی برای اجرای راهکاری عادلانه درباره فلسطین شد.

درخواست «گروه عربی» از جامعه بین‌الملل در خصوص فلسطین و روند صلح

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت امارات طی بیانیه‌ای مکتوب به نیابت از «گروه عربی» در سازمان ملل، موضع خود را در قبال مناظره علنی سه‌ماهه شورای امنیت در خصوص وضعیت در خاورمیانه از جمله قضیه فلسطین اعلام و بر ضرورت تداوم تکیه بر گفت‌وگو و دیپلماسی برای تحقق امنیت دایمی در منطقه جهان تاکید کرد.

گروه عربی در سازمان ملل در این بیانیه از تعیین «تور وینسلاند» به عنوان هماهنگ‌کننده جدید سازمان ملل برای روند صلح در خاورمیانه استقبال کرد و برای او موفقیت در این پست جدید آرزو و از «نیکلای ملادینوف» هماهنگ‌کننده سابق برای تلاش‌هایش طی سالهای گذشته تقدیر کرد.

این گروه همچنین از تلاش تونس، ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی، برای پیگیری و عملکرد متفاوتی از روسای پیشین و تمرکزش بر بسیج حمایت‌های بین‌المللی برای تحقق راهکاری مسالمت آمیز و عادلانه برای فلسطین تقدیر کرد.

در ادامه این بیانیه مکتوب که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «i24» منتشر شد، آمده است: با وجود تلاش جامعه بین‌الملل طی ده‌ها سال برای حمایت از طرفین به منظور دستیابی به راهکار مسالمت‌آمیز، عادلانه و فراگیر  برای قضیه فلسطین، این تلاش‌ها بارها و بارها ناکام ماند و به افزایش رنج غیرنظامیان و تشدید تنش‌ها و خشونت در سایه فقدان افق‌هایی برای پیشرفت به سوی راه حل دو دولتی در مرزهای ۱۹۶۷ منجر شد.

در این بیانیه همچنین به امضای توافق‌نامه‌های اسلو، کمیته چهارجانبه بین‌المللی، طرح ابتکاری صلح عربی و نیز تکیه به صدها قطعنامه و مصوبه و برگزاری ده‌ها نشست و کنفرانس بین‌المللی در چارچوب همین تلاش‌های بی‌نتیجه برای تحقق صلح اشاره شد.

گروه عربی در ادامه اعلام کرد: بر اساس موارد فوق الذکر، جامعه بین‌الملل باید به صورت جدی در خصوص چگونگی ایجاد یک حرکت بین‌المللی جدید با هدف شکستن بن بست موجود در روند سیاسی و راه‌اندازی مجدد یک روند صلح معتبر بر اساس مصوبات بین‌المللی و مرجع‌های توافق شده بین المللی که نمی‌توان از آنها صرف‌نظر کرد، اقدام کند.

در ادامه این بیانیه بر ضرورت متوقف کردن اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی که تهدیدی جدی برای راه حل دو دولتی در مرزهای ۱۹۶۷ است، ایجاد یک فضای مناسب برای بازگشت به مذاکرات جدی در چارچوب زمانی مشخص برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیل و تحقق صلحی عادلانه فراگیر تاکید شد.

اجرای کلیه قطعنامه‌های شورای امنیت مرتبط به ویژه قطعنامه ۲۳۳۴ مصوب در سال ۲۰۱۶، توقف اقدامات غیرقانونی از جمله توسعه بی‌سابقه شهرک‌های صهیونیست‌نشین، تخریب و مصادره دارایی‌های فلسطینی‌ها، کوچ اجباری ساکنان و هدف قرار دادن شهروندان فلسطینی از سوی نیروهای اشغالگر و شهرک‌نشینان، محاصره ظالمانه نوار غزه، مانع‌تراشی در تردد و تحرک فلسطین‌ها و بازداشت خودسرانه هزاران نفر از آنها از دیگر خواسته‌های ذکر شده در بیانیه گروه عربی در سازمان ملل بود.

در این بیانیه همچنین اقدامات یک‌جانبه رژیم صهیونیستی در راستای تغییر هویت قدس شریف که نقض قانون بین‌الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت است، محکوم و بر ضرورت حفظ وضعیت تاریخی و قانونی اماکن مقدس در قدس به ویژه مسجدالاقصی تاکید شد.

گروه عربی همچنین بر محوریت قضیه فلسطین برای دولت‌های و ملت‌های عرب و حمایت از طرح ابتکاری «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و دعوت او از دبیرکل سازمان ملل برای هماهنگی با کمیته چهارجانبه بین‌المللی و شورای امنیتی به منظور برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی با هدف فعالسازی سازوکاری بین‌المللی زیر چتر سازمان ملل برای نظارت بر روند صلح در خاورمیانه تاکید کرد.

ابراز نگرانی از اوضاع انسانی، اجتماعی و اقتصادی بحرانی در اراضی فلسطین اشغالی که با شیوع همه‌گیری کرونا تشدید شده، ضرورت حمایت از ملت فلسطین، اهمیت آشتی ملی در فلسطین، حمایت سازمان ملل، کمیته چهارجانبه و جامعه بین‌الملل از انتخابات فلسطین، تضمین عدم مانع‌تراشی اسرائیل در روند برگزار انتخابات به ویژه در قدس، حمایت از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل با هدف تقویت جایگاه قانونی و بین‌المللی آن از دیگر موارد مذکور در این بیانیه بود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول