اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

افزایش مجدد قیمت مرغ/ قیمت‌ها به شکل دستوری تنظیم نمی‌شود

این هفته نیز بازار قزوین طعم مجدد گران شدن مرغ را چشید و بار دیگر قیمت‌های بازار نشان داد که قیمت‌های مشخص شده در ستاد تنظیم بازار و موضوعات مطرح شده در این جلسات، در حد جلسه باقی مانده و در سطح بازار عملیاتی نمی‌شوند، و این یعنی مشکل بازار دستوری حل نمی‌شود.

افزایش مجدد قیمت مرغ/ قیمت‌ها به شکل دستوری تنظیم نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، بازار این هفتهٔ قزوین شاهد گران شدن مجدد قیمت مرغ بود. گویا هماهنگ شدن قیمت مرغ با قیمت ستاد تنظیم بازار، یک هفته بیشتر طول نکشید. زیرا این هفته نیز مانند هفتهٔ گذشته قیمت مرغ سیر صعودی داشت و از قیمت 21 هزار و 400 تومان در هفتهٔ گذشته، به 23 هزار و 500 تومان رسید و این‌گونه که از ظواهر امر بر می‌آید قیمت آن هم‌چنان رو به افزایش است. هم‌چنین هر کیلو ران مرغ در بازار قزوین با قیمت 23 هزار و 700 و هر کیلو سینهٔ مرغ با قیمت 38 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد.

این شرایط نشان می‌دهد تا زمانی که هماهنگی‌ها و تعیین تکلیف‌ها برای بازار در ستاد تنظیم بازار به شکل دستوری باشد، پاسخ مثبتی از کف بازار دریافت نمی‌شود و لازم است مسئولان به حل مشکل افزایش قیمت‌ها به شکل ساختاری بپردازند.

 

تخم‌مرغ‌های بدون تاریخ همچنان در بازار

پس از گران شدن تخم‌مرغ طی حدود ۲ ماه اخیر در کشور، دولت اقدام به توزیع تخم‌مرغ‌های تعاونی در بازار کرد. این تخم‌مرغ‌ها بدون تاریخ بودند و هیچ نام و نشانی بر روی آن‌ها نبود. هفتهٔ گذشته معاون اقتصادی استاندار قزوین اعلام کرد که توزیع تخم‌مرغ‌های بدون تاریخ تهدید سلامت عمومی محسوب می‌شود و با متخلفین برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. اما کماکان در بازار قزوین تخم‌مرغ‌های بدون تاریخ مشاهده می‌شوند که قیمت هر شانه از آن‌ها 1 هزار تومان با تخم‌مرغ‌های تاریخ‌دار تفاوت دارد، به این معنا که هر شانه از تخم‌مرغ‌های بدون تاریخ 33 هزار تومان و هر شانه از تخم‌مرغ‌های تاریخ‌دار 34 هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شوند.

 

قیمت میوه هم‌چنان در اوج

این هفته نیز هم‌چنان قیمت میوه‌ها در بازار قزوین بالا بود. مسؤولین یکی از عوامل گرانی میوه را حجم بالای صادرات آن می‌دانند و علت دیگر آن را به افزایش هزینه‌های کاشت، داشت، برداشت و حمل‌ونقل اختصاص می‌دهند. سازمان صمت استان قزوین این وعده را به مردم داده است که نگران میوهٔ شب عید نباشند و 9 تن پرتقال و 5 تن سیب برای بازار شب عید در انبارها ذخیره شده است. با تمام این تفاسیر، هم‌چنان قیمت موز در صدر قیمت میوه‌ها قرار دارد. قیمت هر کیلو از انواع میوه در بازار قزوین به شرح زیر است: موز 30 الی 40 هزار تومان، سیب 5 الی 15 هزار تومان، به 12 الی 15 هزار تومان، پرتقال 10 الی 16 هزار تومان، نارنگی 10 الی 18 هزار تومان، لیموشیرین 8 الی 15 هزار تومان، گریپ‌فروت 6 الی 13 هزار تومان، کیوی 9 الی 22 هزار تومان، انار 13 الی 20 هزار تومان، گلابی 15 هزار تومان، خیار 9 الی 15 هزار تومان.

 

قیمت صیفی‌جات در بازار قزوین

هویج یکی از صیفی‌جاتی بود که این هفته قیمت آن تا حدودی رو به افزایش بود که قیمت آن از 5 هزار تومان به 7 هزار تومان رسیده است. قیمت دیگر صیفی جات با صدرنشینی بادمجان و کدو به شرح زیر است: گوجه‌فرنگی 4 الی 9 هزار تومان، سیب‌زمینی 3 هزار و 500 الی 4 هزار و 500 تومان، انواع پیاز 3 هزار و 500 الی 8 هزار و 500 تومان، نارنج 4 الی 7 هزار و 500 تومان، لیموترش 11 الی 22 هزار تومان، لبو 4 الی 6 هزار تومان، شلغم 3 الی 4 هزار تومان، سیر 25 الی 40 هزار تومان، برگ‌کلم 3 الی 5 هزار تومان، گل‌کلم 6 هزار تومان، کاهو 6 هزار تومان، کاهو چینی 2 هزار و 500 الی 3 هزار تومان، بادمجان 5 الی 10 هزار تومان، کدو خورشی 10 هزار تومان، کدو تنبل 10 هزار تومان، هویج 6 الی 7 هزار تومان، ترب 6 الی 10 هزار تومان، فلفل‌دلمه 6 الی 10 هزار تومان، سبزی خوردن 10 هزار تومان.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، در ماه‌های گذشته جلسات ستاد تنظیم بازار به‌صورت مرتب و پشت درهای بسته برگزار می‌شود و البته بخش انتهایی جلسات با حضور رسانه‌ها به ارائه جمع‌بندی‌ها به خبرنگاران اختصاص داد. با این وجود همچنان مردم منتظر هستند تا اثر مثبت اقدامات مسؤولان را مشاهده کنند. با وجود آنکه معاون سازمان صمت استان پیشتر در مصاحبه با فارس از کمبود نیروی انسانی در امر بازرسی خبر داده بود، اما با توجه به امکان تخلفات در بازار و ناهماهنگی قیمت ارزاق که استاندار نیز شدیدا نسبت به آن گلایه کرده بود، می‌توان از گروه‌های خودجوش مردمی و جهادی جهت نظارت، ارزیابی و اطلاع‌رسانی مستند به مراجع قانونی بهره‌برد تا مشکل کمبود نیروی انسانی نیز رفع گردد.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول