اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

اضطراب و استرس رهاورد غربالگری/ مبادا بچه عقب افتاده‌ای به دنیا بیاورم

سرپرستار بخش زنان و مامایی بیمارستان الزهرا اصفهان گفت: با خانواده‌هایی روبه رو می‌شویم که برای انجام غربالگری بار اضطراب و استرس بسیار زیادی را متحمل می‌شوند که مبادا بچه عقب افتاده‌ای را به دنیا بیاورند.

اضطراب و استرس رهاورد غربالگری/ مبادا بچه عقب افتاده‌ای به دنیا بیاورم

فریده نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اصفهان با اشاره به غربالگری زنان باردار اظهار داشت: با خانواده‌هایی روبه رو می‌شویم که برای انجام غربالگری بار اضطراب و استرس بسیار زیادی را متحمل می‌شوند که مبادا بچه عقب افتاده‌ای را به دنیا بیاورند.

سرپرستار بخش زنان و مامایی بیمارستان الزهرا اصفهان با بیان اینکه تمام مادران باردار به صورت اجبار سوق داده می‌شوند برای غربالگری و آن‌ها نگرانی خاصی تا دریافت جواب سونوگرافی دارند، افزود: غربالگری اول حدود ۵۰۰ هزار تومان با بیمه تأمین اجتماعی هزینه دارد و نرخ آزاد آن بیشتر است، اگر در این غربالگری مواردی مثبت شود به سونوگرافی‌های تخصصی نیاز است که هزینه‌های میلیونی دارد و خانواده‌های بسیاری هستند که توان پرداخت این هزینه را ندارند.

وی با بیان اینکه در غربالگری بیشتر با اضطراب خانواده‌ها رو به رو هستیم، گفت: کسانی بودند که چند بار باردار شدند یا حتی دفعه اول بارداری‌شان بوده است و غربالگری را انجام نداده‌اند و بچه‌های سالمی هم به دنیا آوردند.

نصیری با بیان اینکه با دغدغه خانواده و تیم درمان رو به رو هستیم، بیان کرد: در تیم درمان با دغدغه عدم رعایت الزامات قانونی مواجه هستیم به این معنی که اگر قوانین و آیین‌نامه‌های نظام پزشکی و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت را اجرا نکنیم علاوه بر محکومیت کیفری جبران خسارت هم به دنبال دارد، اگر انجام ندهیم جرمی محرز شده است و اگر خانواده‌ها شاکی شوند جزای کیفری نیز دارد.

سرپرستار بخش زنان و مامایی بیمارستان الزهرا اصفهان ادامه داد: پرسنل مجبور به اجرای پروتکل غربالگری هستند و غربالگری جنبه اجباری پیدا کرده است و همه سوق داده می‌شوند به این سمت که ممکن است ریزفاکتوری هم نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در غربالگری اختیار مادر گرفته می‌شود، عنوان کرد: مواردی است که مادر می‌خواهد بچه را به دنیا بیاورد، اما اطرافیان به او فشار می‌آوردند که ممکن است یک بچه عقب مانده به دنیا بیاوری و مادر یک فشار روحی روانی به او وارد می‌شود که اگر انجام ندهد یک مشکل است و اگر انجام دهد عذاب وجدان می‌گیرد.

نصیری خاطرنشان کرد: اگر غربالگری اختیاری شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود و تیم درمان بهتر می‌تواند با این مسأله برخورد کند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول