اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

مقام دولت بایدن خواستار بکارگیری سازمان ملل برای تشدید فشار بر چین شد

نامزد تصدی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل خواستار تعامل کشورها در چارچوب این نهاد بین‌المللی برای تشدید فشارها بر چین شد.

مقام دولت بایدن خواستار بکارگیری سازمان ملل برای تشدید فشار بر چین شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «لیندا توماس گرینفیلد»، گزینه پیشنهادی دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای تصدی سمت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل خواستار تعامل کشورها در چارچوب این نهاد بین‌المللی برای مقابله با نفوذ چین شد.

گرینفیلد این دیدگاه را عصر چهارشنبه در جلسه بررسی صلاحیت خود در کمیته روابط خارجی مجلس سنا بیان کرده است.

وی گفت: «می‌دانیم چین در حال فعالیت در سراسر بخش‌های سیستم سازمان ملل برای پیشبرد دستورکاری است که با ارزش‌های بنیانگذاران این نهاد و ارزش‌های آمریکا در تضاد قرار دارد.»

وی در اظهاراتی که به تلویح به خروج دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از نهادهای بین‌المللی اشاره داشت اضافه کرد: «موفقیت آنها به تداوم عقب‌نشینی ما بستگی دارد. این اتفاق، تحت نظارت من رخ نخواهد داد.»

گرینفیلد در ادامه تأکید کرد: «وقتی آمریکا حضور داشته باشد، وقتی ما استوار و مقاوم باشیم و وقتی از نفوذمان در راستای ارزش‌هایمان استفاده کنیم، سازمان ملل می‌تواند محملی برای پیشبرد صلح، امنیت و بهزیستی جمعی باشد.»

او گفت: «برعکس، اگر میز را ترک کنیم و به دیگران اجازه دهیم خلأها را پرکنند، جامعه بین‌المللی و به تبع آن منافع آمریکا لطمه خواهد خورد.»

اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنا در بخش‌های زیادی از این جلسه گرینفیلد را برای توضیح درباره اظهاراتش در سال ۲۰۱۹ که گفته بود نگاه مثبتی به نقش چین در آفریقا دارد تحت فشار قرار دادند. 

توماس گریفنیلد گفت از بابت آن اظهاراتش که در یک موسسه تحت حمایت چین (موسسه کنفسیوس) مطرح شده بود متأسف است. او گفت برای مقابله با نفوذ «انگل‌وار» چین در آفریقا تلاش خواهد کرد.

نامزد تصدی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل خاطرنشان کرد: «عمیقاً بابت قبول آن دعوت و مرتبط ساختن نامم با موسسه کنفسیوس متأسفم.»

تنش‌ها میان چین و آمریکا به خصوص در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» به اوج خود رسید. جنگ تجاری، شیوع ویروس کرونا، اعمال محدودیت برای فعالیت رسانه‌ها، بازداشت مدیر شرکت هواوی تنها برخی از پرونده‌های تنش میان واشنگتن و پکن بود.

دولت ترامپ در همین راستا در روزهای پایانی حضورش در کاخ سفید با متهم کردن کردن چین به بدرفتاری با مسلمان‌های اویغور مدعی شد اقدام چین مصداق «نسل‌کشی» بوده است.

گرینفیلد در جلسه چهارشنبه گفت دولت بایدن این توصیف دولت ترامپ برای چین را مورد بررسی دوباره قرار خواهد داد.

او گفت: «به نظرم وزارت خارجه دارد این مسئله را مورد بررسی قرار می‌دهد چون همه رویه‌ها رعایت نشده‌اند. فکر می‌کنم می‌خواهند اطمینان حاصل کنند رویه‌ها رعایت شده‌اند تا قرار گرفتن چین در این فهرست حفظ شود.»

پیش از این «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین روز دوشنبه به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره تلاش برای تشکیل ائتلاف با اروپا علیه پکن هشدار داد و گفت: «تشکیل گروه‌های کوچک یا آغاز جنگ‌های سرد جدید در دنیا، تهدید، استفاده از ارعاب و تلاش برای حذف دیگران، توسل به پراکنده‌سازی‌ها و اقدامات خرابکارانه یا تحریم، اگر دنیا را به سمت درگیری سوق ندهد به سمت تفرقه هدایت می‌کند».

چین برخی اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از ائتلاف آمریکا و کشورهای اروپایی علیه پکن در دستور کار قرار داده است. توافق جامع سرمایه‌گذاری که ماه گذشته میان چین و اتحادیه اروپا حاصل شد امکان دسترسی بی‌سابقه کشورهای اروپایی به بازار چین را فراهم می‌کند.

اتحادیه اروپا به فاصله کوتاهی بعد از پیروزی جو بایدن، پیشنهاد تشکیل ائتلافی میان کشورهای دو سوی آتلانتیک جهت مقابله با چین در زمینه فناوری‌های ارتباطی را داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول