اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

باز هم 30 دقیقه مسؤولان؛ 3 دقیقه دانش‌آموزان/ هنوز برخی دانش‌آموزان «شادی» را در «شاد» تجربه نمی‌کنند

در افتتاحیه دهمین دوره مجلس دانش‌آموزی، نمایندگان این دوره دانش‌آموزان درخواست‌هایی چون اختصاص مشاور به مدارس و پیش‌بینی امتیاز فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کارنامه تحصیلی دانش‌آموزان را مطرح کردند و از عدم دسترسی برخی دانش‌آموزان به اینترنت و «شاد» هم گلایه داشتند.

باز هم 30 دقیقه مسؤولان؛ 3 دقیقه دانش‌آموزان/ هنوز برخی دانش‌آموزان «شادی» را در «شاد» تجربه نمی‌کنند

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس دانش‌آموزی عصر امروز در سالن حجاب کانون پروشی و فکری کودکان و نوجوانان و هم‌زمان در استان‌های سراسر کشور به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

مجلس دانش‌آموزی دارای 150 نماینده دختر و پسر متشکل از 75 دختر و 75 پسر از دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و دوم است که در بین این نمایندگان، 4 نماینده اقلیت‌های دینی، 2 نماینده از بین دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و 2 نماینده از مدارس ایرانی خارج از کشور عضویت دارند.

افتتاحیه امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد؛ قبل از سخنرانی وزیر آموزش و پرورش و معاون اول رئیس جمهور، تعدادی از نمایندگان مجلس دانش آموزی در استان‌ها، نطق‌های خود را به مدت 3 دقیقه ارائه کردند.

البته درددل‌های نمایندگان مجلس دانش آموزی بیشتر از ۳ دقیقه بود و در نتیجه در اکثر سخنرانی‌ها بعد از ۳ دقیقه، صدای میکروفون دانش‌آموزان قطع شد.

این رویه در نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی هم بود که در گزارشی به این موضوع پرداخته بودیم؛ در این دوره به مهمانان ویژه یعنی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش اعلام شد که 30 دقیقه برای سخنرانی فرصت دارند؛ البته آقای وزیر از 30 دقیقه کمتر صحبت کرد!

* چرا آموزش بیانیه گام دوم را در مدارس شروع نمی‌کنید؟

اما صحبت‌های دانش‌آموزان جالب توجه بود؛ محمدمهدی کدیور نماینده دانش‌آموزان استان فارس، گفت: بر اساس اصل 30 قانون اساسی دولت موظف است وسایل آموزشی رایگان را تا پایان دوره متوسطه فراهم کند.

وی ادامه داد: ضمن تشکر از زحمات آموزش و پرورش، در استان ما به ویژه در مناطق محروم هنوز دانش‌آموزان بسیار زیادی هستند که فاقد تبلت هستند یا به اینترنت دسترسی ندارند.

این نماینده مجلس دانش‌آموزی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، افزود: بسیاری از جوانان از اهمیت گام دوم انقلاب باخبر نیستند؛ چرا آموزش بیانیه گام دوم را در مدارس شروع نمی‌کنید؟

وی نسبت به استفاده از مواد مخدر در بین برخی دانش‌آموزان اظهار نگرانی کرد و گفت: باید به پژوهش‌های دانش‌آموزی کمک کرد و اینکه پژوهش‌ها تجاری‌سازی شود؛ حمایت از پژوهش‌سراها، ضمن اشتغال‌زایی از فرار مغزها نیز جلوگیری می‌کند.

* پیش‌بینی امتیاز فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کارنامه تحصیلی دانش‌آموزان 

محمدپارسا پورخردمند نماینده دانش‌آموزان استان یزد اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که در آموزش و پرورش باید مورد توجه باشد، بحث پرورش استعدادها و استعدیابی دانش‌آموزان است یعنی در تمام مدارس، مشاور یا فرد متخصص حضور داشته باشد تا در شناسایی استعدادها کمک کند.

وی ادامه داد: چرا در پایه نهم، دانش‌آموز از استعداد خود چشم‌پوشی می‌کند و در باتلاق کنکور گیر می‌کند و شاهد 600 هزار داوطلب رشته تجربی هستیم؛ کشور فقط به مهندس و دکتر نیاز ندارد بلکه به هم شغل‌ها نیاز دارد.

این نماینده مجلس دانش‌آموزی با اشاره به کتاب‌های مدیریت و تفکر و سواد رسانه‌ای در پایه دوازدهم افزود: ما در پایه دوازدهم وقت‌مان صرف درس‌های کنکوری می‌شود و این درس‌ها خوب است از پایه‌های پایین‌تر و توسط معلمان آموزش دیده تدریس شود.

وی درخواست کرد تا در کارنامه تحصیلی دانش‌آموزان، امتیازی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری درنظر گرفته شود و اضافه کرد: نباید فرقی بین دانش‌آموزان تک بعدی و چند بعدی باشد؟

*  بسیاری از همکلاسی‌های من، شادی را در شبکه شاد تجربه نمی‌کنند

سید زهرا موسوی نماینده دانش‌آموزان استان آذربایجان غربی هم به شرایط فضاهای نابستان آموزشی و پرورشی این استان اشاره کرد و گفت: بسیاری از همکلاسی‌های من، شادی را در شبکه شاد تجربه نمی‌کنند. 

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های مدارس به مکان‌های فراموش شده تبدیل شده‌اند، افزود: دخالت‌های سیاسی و غیرکارشناسی را از آموزش و پرورش جدا کنید.

بهاره حسن‌زاده نماینده دانش‌آموزان گیلان هم اظهار کرد: استفاده چندانی از نمایندگان مجلس دانش‌آموز نمی‌شود و مشاوران نباید صوری باشند؛ وقتی وزرا یا مقامات به استان‌ها می‌روند، نمایندگان مجلس دانش‌‌آموزی هم در جلسات دعوت شود.

وی به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و افزود: در بحث سند تحول، اگر بودجه تعریف نشود، قابلیت اجرایی پیدا نمی‌کند. 

* انتقاد از تشریفاتی بودن مسابقات فرهنگی و هنری

ابراهیم عالی محمودی نماینده دانش‌آموزان خوزستان با بیان اینکه 1300 مدرسه سنگی در استان ما وجود دارد، درخواست کرد که جلوی ازدواج برخی دختران در سن پایین گرفته شود.

سلطان آبادی نماینده دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان با گله از عدم جمع‌آوری کامل وسایل غیراستاندارد گرمایشی در همه مدارس، نسبت به تشریفاتی بودن مسابقات فرهنگی و هنری انتقاد کرد و معتقد بود که برخی دانش‌آموزان هنرمند مدرسه به اجبار به جای بچه‌های دیگر هم کاری هنری به مسابقات ارائه می‌دهند.

سجاد قاسمی نماینده دانش‌آموزان استان گلستان هم درخواست کرد که کتاب تفکر و سواد رسانه‌های متناسب با سن دانش‌آموزان از کلاس اول آموزش داده شود.

وی نسبت به عدم دانش‌آموز محوری گلایه کرد و گفت: ساعت پرورشی بازدهی مناسبی ندارد. 

در این مراسم ابلاغ هیات رئیسه دهمین دوره مجلس دانش‌آموزی به عنوان مشاوران وزیر آموزش و پرورش از سوی محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به آنان اهدا شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول