اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اقدامات و اتهامات جدید علیه مقام سابق سعودی در کانادا

چند شرکت دولتی سعودی اقدامات جدیدی علیه یک مقام سابق سازمان اطلاعات این کشور اتخاذ کردند که پیشتر، ولی‌عهد سعودی را به تلاش برای ترور خود متهم کرده بود.

اقدامات و اتهامات جدید علیه مقام سابق سعودی در کانادا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری فرانسه، امروز (شنبه)، گزارش داد که شرکت‌های دولتی سعودی «سعد الجبری» مقام سابق اطلاعات این کشور را که در کانادا اقامت دارد، به اختلاس متهم کردند.

سعد الجبری معاون ولی‌عهد سابق سعودی «محمد بن نایف» پیش از کودتای بن سلمان در ژوئن ۲۰۱۷ بود و پست مشاور امنیت ملی در وزارت کشور سعودی را بر عهده داشت و گفته می‌شود، اسنادی که در دست دارد، می‌تواند برای حذف کامل بن نایف و دیگر رقبا مفید باشد و همزمان می‌تواند به شدت علیه بن سلمان به کار گرفته شود و بنابراین لزوم بازگشت وی به عربستان برای بن سلمان مسجل است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد اسنادی به دست آورده که نشان می‌دهد چند شرکت دولتی سعودی، سعد الجبری را به اختلاس میلیاردی متهم کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، ده نمایندگی شرکت سرمایه‌گذاری «تحکم»‌ وابسته به صندوق سرمایه‌گذاری سعودی با تنظیم یک دعوی مدنی و ارائه آن به دادگاه عالی اونتاریو کانادا مدعی شده‌اند که الجبری عملیات‌های «کلاهبرداری گسترده» انجام داده و از این راه دست‌کم پولی به ارزش ۳.۴۷ میلیارد دلار آمریکا به جیب زده است.

در ادامه این گزارش آمده است که یک کارزار دفاع از سعد الجبری در بیانیه‌ای خبر داد که او و خانواده‌اش «قویا»‌ علیه این اتهام‌زنی‌ها مقابله خواهند کرد و از طرفی دیگر، «محمد بن نایف» شاهزاده سعودی همچنان در ریاض زندانی است.

به گفته خبرگزاری فرانسه، دادگاه اونتاریو تمام دارایی‌های الجبری را بلوکه کرده است.

در دعوی یادشده ادعا شده است که الجبری در عربستان سعودی، دارایی و در بوستون، آپارتمان‌های لوکس دارد و در کانادا نیز چند ملک متعلق به اوست که او همه این‌ها را از راه اموال نامشروع به دست آورده است.

شرکت‌های یادشده الجبری را متهم کرده‌اند که او اموال شرکت‌هایی را که عربستان سعودی آنها را در راستای برنامه مبارزه با تروریسم تأمین مالی می‌کرده، اختلاس کرده است که این شرکت‌ها در زمینه‌های مختلفی از جمله خرید تجهیزات امنیتی و جابه‌جایی هوایی مأموران به سراسر جهان و همچنین پرداخت پول به خبرچینان فعالیت داشته‌اند.

با آنکه این تحقیقات همچنان ادامه دارد؛ اما در دعوی شرکت‌های سعودی ادعا شده است که الجبری در بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ به عنوان نظارت‌کننده در دست‌کم در ۲۱ توطئه و حداقل در ۱۳ پرونده قضایی برای اختلاس پول دست داشته است.

این اتهام‌زنی در حالی علیه الجبری صورت می‌گیرد که در ۱۱ مرداد ماه گذشته، الجبری از اعضای پیشین سازمان اطلاعات سعودی با حضور در یک دادگاه آمریکایی در شهر واشنگتن از بن سلمان به اتهام تلاش برای ترور  شکایت کرد. در دادخواست الجبری آمده بود که ولی‌عهد سعودی در سال ۲۰۱۸، تیم تروری را برای کشتن وی و تکه‌تکه کردنش به شیوه ترور «جمال خاشقچی» به آمریکا و سپس کانادا اعزام کرده است.

از سوی دیگر، وبسایت ویکی لیکس سعودی اخیرا به نقل از منابعی خبر داد که بن سلمان تحت پوشش مبارزه با فساد سعی دارد اموال و ساختمان‌های ولی‌عهد سابق را که از ۱۰ ماه گذشته در بازداشت به سر می‌برد، از آن خود کند و او را تهدید کرده است که در صورت عدم موافقت با واگذاری اموالش، او را همچنان در زندان انفرادی نگه خواهد داشت. علی‌‌رغم اینکه بن نایف در وضعیت بد جسمانی‌ به سر می‌برد (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول