اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

روز سرنوشت‌ساز بودجه 1400 در مجلس/ از اصلاحات اساسی کمیسیون تلفیق تا دعوت از روحانی

گزارش کمیسیون تلفیق مجلس از بودجه 1400 کل کشور فردا در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود؛ آخرین بودجه دولت روحانی و نخستین بودجه مجلس یازدهم حالا قرار است بعد از یک بررسی مفصل و اصلاحات اساسی در کمیسیون به رای نمایندگان در صحن علنی گذاشته شود.

روز سرنوشت‌ساز بودجه 1400 در مجلس/ از اصلاحات اساسی کمیسیون تلفیق تا دعوت از روحانی

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس: رسیدگی به لایحه بودجه سال آینده کل کشور از فردا در صحن علنی مجلس آغاز می شود. چنانچه لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی به تصویب برسد جلسات صحن ه صورت سه شیفته برای رسیدگی و تصویب لایحه بودجه سال آینده برگزار خواهد شد و چنانچه کلیات بودجه در صحن علنی مجلس رد شود دولت تا دو هفته فرصت دارد تا لایحه را اصلاح کند.

* اصلاحات اساسی بودجه در کمیسیون تلفیق

کمیسیون تلفیق بررسی بودجه 1400 با تمام انتقاداتی که به بودجه 1400 وارد می‌دانست اما با کلیات آن موافقت کرد و در نهایت برای اصلاح ساختار بودجه به نفع مردم ۵ رویکرد اصلی را مد نظر قرار داد: این ۵ رویکرد شامل تقویت معیشت مردم و جلوگیری از پر شدن جیب دلال‌ها و رانت‌خواران. محرومیت زدایی و توزیع عادلانه امکانات، اشتغالزایی و تقویت تولیدکنندگان برای جهش تولید، رفع دغدغه‌های اصلی زندگی مردم به خصوص در حوزه  بهداشت و سلامت  و توجه به مسائل فرهنگی با تأکید بر سبک زندگی و اوقات فراغت غنی‌شده است.

در نهایت کمیسیون تلفیق بودجه 1400 در بررسی آن چندین مصوبه مهم را از سر گذراند تا بودجه سال آینده کل کشور به نفع  مردم اصلاح شود. 

در جدول زیر تعدادی از مهمترین این مصوبات را مشاهده می کنیم: 

1 حذف ارز 4200 تومانی کالاهای اساسی
2 افزایش نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی کالاها از 4200 تومان به نرخ نیمایی
3 اختصاص درآمد ناشی از حذف ارز 4200 تومانی به مردم
4  افزایش میزان وام ازدواج از 50 به 70 و 100 میلیون تومان
5 افزایش درآمدهای ناشی از مالیات بر ارزش افزوده از محل مبارزه با فرار مالیاتی
6 افزایش درآمد دولت از محل مالیات بر خودروهای لوکس و مالیات بر خانه‌های خالی
7 افزایش تعرفه واردات گوشی‌های لوکس
8

معافیت مالیاتی حقوق‌های تا سقف 4 میلیون تومان در سال 140

9 حذف معافیت مالیاتی انتشارات کمک درسی و موسسات کنکوری
10  حذف معافیت مالیاتی هنرمندانی که بالای 500 میلیون تومان در سال درآمد دارند
11 افزایش فاصله پله‌های مالیاتی برای افرادی که حقوق پایینی می گیرند
12 کاهش مالیات تولیدکنندگان از 25 درصد به 20 درصد
13 حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد
14 افزایش قیمت سوخت (گاز) و برق صنایع پتروشیمی و فولادی
15 اضافه کردن دو پله مالیاتی برای پردرآمدها
16  کاهش 37 درصدی کف حقوق نجومی
17 نصف کردن نرخ گمرکی کالاها
18 اختصاص بودجه بابت پوشش دادن هزینه درمان زوج های نابارور
19 رایگان شدن هزینه آب و برق و گاز برای اقشار محروم کم مصرف
20  تنظیم لایحه براساس صادرات 1.5 میلیون بشکه ای نفت خام
21 حذف اوراق سلف نفتی
22 اضافه کردن برخی از بودجه های خارج از بودجه به منابع و مصارف عمومی بودجه
23  الزام دستگاه های اجرایی و شرکتهای دولتی به شفاف سازی میزان حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان
24  الزام دستگاه های اجرایی و شرکتهای دولتی به تکمیل سامانه اموال و دارایی های دولت
25 کاهش اختیارات دولت در جابجایی اعتبارات فصول هزینه ای
26  اضافه کردن درآمدهای فروش گاز مایع و اتان توسط شرکت ملی گاز ایران به درآمدهای هدفمندی
27

الزام همه حرفه ها از جمله وکلا و پزشکان مکلف به نصب پایانه فروشگاهی

28

حذف جریمه عوارض بزرگراهی خودروها

متن کامل مصوبه کمیسیون تلیفق  از  اینجا  در دسترس است. 

 

* روایتی از حذف رانت‌ها از لایحه دولت 

محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس روز شنبه هفته جاری در یک نشست خبری اعلام کرد: کمیسیون تلفیق تلاش‌های بسیار و ویژه‌ای برای حذف برخی رانت‌ها و همچنین برخی مسائلی که می‌توانست موجب نگرانی باشد مانند بحث دارو، نهاده‌های دامی و مواد خوراکی داشت و آن‌ها را با مسئولیت‌های مشخص در اختیار دستگاه‌های مرتبط ذیربط و عوامل آن قرار داد همچنین در مراحل دیگر لازم بود رانت را حذف کند که این کار را انجام و منابع آن را در اختیار مردم قرار داد.

وی تاکید کرد: راهکاری که کمیسیون تلفیق ارائه کرد این بود که این کمک تبدیل به کالا شود و در اختیار مردم قرار گیرد، اما با توجه به ابهاماتی که وجود داشت زمینه برای اینکه بخشی در تلفیق و بخشی موکول به صحن شود و نهایی شود، فراهم شد، اما وجه مشترک این است که یا به صورت کالا یا نقدی در اختیار مردم قرار گیرد.

حالا بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق پایان یافته و قرار است از فردا بررسی آن در صحن علنی آغاز شود. در صورتی که کلیات این لایحه در صحن علنی تصویب شود، مجلس پس از تصویب کلیات بودجه وارد جزئیات می‌شود.

* دعوت از روحانی برای بررسی بودجه 

گرچه تقدیم بودجه به مجلس بر خلاف روال معمول از سوی رئیس جمهور انجام نشدو حتی رئیس سازمان برنامه و بودجه هم بودجه را نیاورد اما حالا  هیات رئیسه مجلس اعلام کرده که از رئیس جمهور برای نشست فردا و بررسی لایحه بودجه دعوت کرده است.

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس در کلیات لایحه بودجه سالانه کل کشور پس از نطق رئیس‌جمهور، سخنگوی کمیسیون گزارش خود را ارائه می‌دهد سپس حداکثر پنج‌ نفر از نمایندگان به ‌عنوان مخالف گزارش کمیسیون و پنج نفر به‌ عنوان موافق گزارش کمیسیون به‌ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق هر کدام حداکثر ده دقیقه صحبت می‌کنند. پس از آن نماینده دولت به مدت بیست ‌دقیقه و در پایان، سخنگوی کمیسیون صحبت می‌کند. مجموع زمان صحبت سخنگوی کمیسیون 30‌ دقیقه خواهد بود.

 

آیین نامه مجلس همچنین می‌گوید: در جلسه علنى، پس از رسیدگى به کلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهادهاى مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومى دولت رسیدگى و سقف آن به ‏تصویب خواهد رسید. پس از آن پیشنهادهاى مربوط به تبصره‏ ها و ردیف‌ها رسیدگى مى‏گردد.

در جلسه علنى، تنها پیشنهادهایى که توسط نمایندگان و کمیسیون‏ها در زمان مقرر دریافت و به چاپ رسیده، مشروط به عدم مغایرت با قانون برنامه، قابل طرح است. پیشنهادهایی که منبع درآمد مشخصی نداشته باشد قابل طرح نخواهد بود و پیشنهادهایی که مازاد بر سرجمع نباشد زمانی قابل طرح است که ردیف مشخص جایگزین را معین نماید. تشخیص موارد مذکور با رئیس جلسه خواهد بود.
گزارش کمیسیون تلفیق 1400 تائید کلیات آن است که البته در آیین نامه داخلی عنوان شده اگر گزارش کمیسیون مبنی بر رد کلیات لایحه باشد و در مجلس نیز کلیات لایحه به تصویب نرسد، مراتب به دولت اعلام می‌شود تا حداکثر ظرف مدت دو هفته لایحه را اصلاح و به مجلس ارائه کند و اگر کلیات لایحه به تصویب مجلس برسد، به کمیسیون تلفیق اعاده می‌شود تا ظرف مدت پانزده روز گزارش جدید را به مجلس تقدیم کند.

بر اساس آنچه از سوی هیات رئیسه اعلام شده اگر فردا کلیات در صحن تصویب نشود به دولت برمی‌گردد و دولت دو هفته فرصت دارد آن را بازنگری کرده و در صورت بازنگری و ارسال به صحن این بار به جای ارجاع به کمیسیون‌ها یا کمیسیون تلفیق بودجه به صورت مستقیم در صحن بررسی می‌شود و چنانچه در صحن بررسی و تأیید شد، جزئیات آن در کمیسیون تلفیق و مجدداً در صحن بررسی می‌شود، اما اگر مجلس در همان مرحله هم با کلیات موافقت نکرد، فرصتی باقی نیست و به صورت سه دوازدهم در مجلس تصویب خواهد شد یا دولت اگر لایحه ارائه کرد، دولت محدودیت به سه دوازدهم را ندارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول