اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

تکریم از یار امام در مازندران| وداع با آیت‌ الله نظری

پیکر آیت‌الله عبدالله نظری خادم‌الشریه در شهرستان سوادکوه زادگاه وی تشییع شد، این مراسم با استقبال مردم مواجه شد و مردم به بیان شخصیت معرفی این عالم دینی پرداختند.

تکریم از یار امام در مازندران| وداع با آیت‌ الله نظری

خبرگزاری فارس مازندران ـ رحلت آیت‌الله عبدالله نظری‌خادم‌الشریعه در روز یک‌شنبه ۱۲ بهمن‌ماه موجی از پیام‌های فضای مجازی و اجتماعی را به همراه داشت و مراسم تشییع ایشان هم در صبح روز دوشنبه که توسط نماینده ولی فقیه در استان مازندران و استاندار، روز عزای عمومی در استان تعیین شد با عزاداری و زیارت در صحن امام‌زاده ابوطالب(ع) زیراب و تشییع خودرویی تا مسجد جامع زیراب و مراسم عزاداری در آن انجام شد و به ساری منتقل شد.

*بیان دیدگاه‌‌ها درباره شخصیت آیت‌الله نظری

حجت الاسلام شرف‌الدین نظری فرزند آیت الله نظری، ایشان را شخصیت جامع که می‌تواند الگویی همه جانبه برای مردم باشد، توصیف کرد.

علی امیری یکی از تشییع‌کنندگان، آیت‌الله نظری را فردی مهربان و گشاده‌رو دانست که حلال مشکلات بود.

حجت الاسلام محمود نظری فرزند دیگر آیت‌الله نظری به صفت «برای مردم» و «میان مردم» ایشان اشاره کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران و استاندار مازندران در پیام مشترک خود با تعیین روز دوشنبه به عنوان روز عزای عمومی در استان، آیت‌ الله نظری‌خارم الشریعه را یکی از پایه گذاران نهضت امام راحل برای پیروزی انقلاب اسلامی در مازندران نامیدند که مجاهدت‌های وافر کرد و پس از پیروزی انقلاب نیز به عنوان یار صدیق امام و رهبری دین خود را در این راه ادا کرد و در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ایام الله دهه فجر، دعوت حضرت حق را لبیک گفت و به مراد خود پیوست.

عین‌الله طالبی سرپرست فرمانداری سوادکوه به کارنامه درخشان و سوابق افتخارآمیز آیت الله نظری در مبارزه با نظام ستم‌شاهی و همراهی با آرمان‌های امام راحل و مقام معظم رهبری دانست ونیز هدایت دینی مردم مومن دیار علویان در دوران پیروزی انقلاب ودفاع مقدس ودیگر مقاطع حساس تاریخی در اذهان ماندگار است.

سید‌مهدی جعفری امام جمعه پل‌سفید‌سوادکوه، خدمات ارزشمند را آیت‌الله نظری در تعلیم و ترویج معارف اسلامی، سیره اهل بیت(ع) و تربیت شاگردان ذکر کرد که در اذهان مردم ماندگار خواهد شد.

حجت الاسلام محمد‌زمان رضایی امام جمعه زیراب‌سوادکوه با اشاره به سوابق درخشان آیت‌الله نظری بر روحیه مردمی و دفاع از ولایت ایشان در مقاطع مختلف اشاره کرد.

به گزارش فارس، آیت الله عبدالله نظری در سال ۱۳۱۱ شمسی هجری در قریۀ خرمندیچال زیراب سوادکوه متولد شد.

او که از حافظه و استعداد و نبوغ خاصی برخوردار و قرآن را در سن چهار سالگی در مکتب خانۀ محل خود در نزد مرحوم ملاابراهیم فرا گرفته بود، مقدمات را در سنین ۶ – ۷ سالگی در محضر والد بزرگوارشان شروع نموده که در سن هفت سالگی از سایه پرمهر و تعلیمات پدری محروم شده در همان زمان در میان اقران و اماثل خود حائز مقامی عالی و ممتاز شد.

وی پس از چندی در ساری از محضر اساتید حضرات آیات صدوقی-  سعادت –  نظری ادبیات را در حوزه علمیه رضاخان (سعادتیه) فرا گرفته و سپس به مشهد مقدس رضوی عزیمت کرده و در محضر ادیب نیشابوری-  آقا سید احمد نهنگ (مدرس)-  حاج شیخ هاشم قزوینی و مرحوم کجوری تلمظ کرده و پس از اقامتی چند در خراسان و استفاده از محضر بزرگان آن سامان، در عصر فرخنده زعیم عالیقدر جهان تشیّع حضرت آیت الله العظمی بروجردی اعلی الله مقام الشریف وارد حوزۀ علمیۀ قم شدند.

 

در قم دروس سطوح عالیه و خارج فقه و اصول را نزد اساتید حضرات آیات عظام حاج آقا حسین بروجردی به مدت ۸ سال فقه، حاج آقا روح الله خمینی به مدت ۸ سال اصول، حاج سید شهاب الدین نجفی مرعشی، آقا شیخ راضی تبریزی، حاج شیخ محمد علی اراکی، حاج شیخ عباسعلی شاهرودی، حاج میرزا هاشم آملی، حاج آقا سلطانی طباطبائی، حاج آقا علی صافی و حاج آقا لطف ا… صافی کسب فیض و تفسیر و فلسفه عالی را در محضر علامه عالی تبار حاج سید محمد حسین طباطبایی صاحب تفسیر المیزان استفاده کردند.

زیبایی بیان و سبک تدریس روان علاوه بر بنیۀ غنی علمی آیت الله عبدالله نظری خادم الشریعه  از همان ابتداء ایشان را به عنوان استاد کامل و جامعی در حوزه‌های علمیه مشهد و قم قلمداد کرد. اکثر فضلای آن دوران که جزو علمای این زمانند خاطره تدریس این استاد بزرگ را به خصوص در حوزۀ علمیۀ قم از یاد نمی‌برند و از آن با شگفتی و عظمت ذکر می‌کنند و هم اکنون جمع کثیری از شاگردان وی در مقامات عالی کشور و نظام مشغول انجام وظیفه می‌باشند.

این تدریس در همۀ زمینه‌ها از قبیل ادبیّات، منطق، فلسفه، تفسیر و سطح فقه و اصول صورت می گرفت و هم اکنون سالیانی است که حوزۀ درس خارج ایشان در ساری برقرار و فضلا و اعلام از نعمت وجود این استاد عظیم الشّأن برخوردارند.

آیت الله نظری خادم الشریعه  چند سالیست که با تشکیل لجنۀ تحقیقاتی (علم کلام) در کنار تدریس فقه و اصول و تفسیر شخصاً بر فعالیت جمعی از فضلا و نخبگان حوزه علمیه مازندران در این زمینه اشراف داشتند. وی که در این فن از احاطه و وسعت خاصی برخوردار می باشند، به خاطر اهمیت زیادی که برای این کار قائلند به خصوص در تابستان‌ها وقت بیشتری را در حوزۀ تابستانی (ورسک) برای این کار مصروف می‌کنند و اعاظم و بزرگانی از حوزه‌های علمیۀ قم، مشهد و تهران و نیز اساتید عالیۀ دانشگاه‌ها در این امر همّت و جدیّت و همکاری دارند و اخیراً پاره ای از آثار این لجنه به صورت جزوات مختلف به چاپ رسیده است قرار است ا‌ن‌شاالله تعالی مطالب مطروحه به صورتی منظم و مبرّب تدوین شود.

از همان روزهای اولیۀ آغاز نهضت روحانیت شیعه در سال ۴۱ – ۴۲، حضرت آیت الله نظری که از شاگردان حلقه درس حضرت امام خمینی قدس سرّه الشّریف محسوب می شدند جزو پیشتازان و پایه گذاران نهضت به ویژه در سطح مازندران بودند.

مسؤولیت هماهنگی علماء آن عصر مازندران با خیزش انقلابی حوزۀ علمیّه قم به رهبری مراجع عظام تقلید آن زمان مخصوصاً حضرت امام تنظیم و امضاء اعلامیّه ها و بیانیّه ها و تلگرافات اعتراض آمیز و روشنگر بر علیه دستگاه سلطنت که از طرف مدرّسین و بزرگان حوزه علمیّه قم صادر می شد جهت دادن به فضلاء و طلّاب جوان و مبارز آن دوران حوزه تا پیروزی انقلاب مساعدت و یاری مالی و تقبّل هزینه‌های مربوطۀ به نهضت روحانیت و اعزام پیک‌های ویژه به شهرها در این زمینه، و مشاوره و همکاری با بزرگان و زبدگان انقلاب و … از جمله فعالیتها و اقدامات ایشان در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود.

پس از پیروزی انقلاب نیز همچنان بارگران حمایت از نظام و مقام معظم رهبری و ترویج از اسلام را بر دوش دارند.

در اوج کشتارها و در بحبوحۀ انقلاب، آیت‌الله نظری پیام همبستگی مردم و عشایر سوادکوه را به محضر امام امّت در نوفل لوشاتوی پاریس رساندند و امام راحل طی نامه‌ای از این امر تشکر و تقدیر خود را ابلاغ کردند.

آیت‌الله نظری پس از اقامتی ۱۲ روزه در پاریس در روز ۱۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ در کنار امام و با پرواز انقلاب به ایران برگشتند.

انتهای پیام/۸۶۰۱۵/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول