اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

۹۶ درصد تالاب بین‌المللی گاوخونی خشک شده‌است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: وجود پیگیری‌های زیاد، حقابه زیست محیطی برای تالاب گاوخونی تخصیص نیافت و در زمان حاضر فقط حدود چهار درصد از سطح تالاب به‌دلیل ورود زهاب و پساب، مرطوب است.

۹۶ درصد تالاب بین‌المللی گاوخونی خشک شده‌است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، ایرج حشمتی امروز در همایش مجازی هم‌پیمان با تالاب گاوخونی همزمان با پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر، افزود: حقابه سالانه تالاب بین‌المللی گاوخونی ۱۷۶ میلیون متر مکعب است اما در ۲۱ سال گذشته هیچگاه این حقابه بطور کامل تخصیص نیافت.

۴ درصد گاوخونی مرطوب است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این همایش که برای گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها برگزار شد، ادامه داد: امسال نیز با وجود پیگیری‌های زیاد، حقابه زیست محیطی برای تالاب گاوخونی تخصیص نیافت و در زمان حاضر فقط حدود چهار درصد از سطح تالاب به‌دلیل ورود زهاب و پساب، مرطوب است.

میزان آب تخصیصی به گاوخونی روی عدد است

وی با تاکید بر اینکه ما حق نداریم منابع طبیعی خدادادی را از بین ببریم، خاطرنشان کرد: میزان حقابه رودخانه زاینده رود برای جاری بودن به سمت تالاب در هر سال ۱۳۷ و خود تالاب ۱۷۶ میلیون متر مکعب و مجموع آنها ۳۱۳ متر مکعب تعیین می‌شود اما این اعداد روی کاغذ است و ما برای این حقابه با وزارت نیرو دچار چالش هستیم.

حشمتی با بیان اینکه در سال ۷۱ میزان آب ورودی به تالاب ۹۴۰ میلیون متر مکعب بود، اضافه کرد: اما در سال‌های اخیر میزان ورودی به تالاب بسیار اندک بود بطوریکه در سال های ۹۸ و ۹۹ در مجموع ۶۹ میلیون متر مکعب آب وارد تالاب شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در سال ۹۸ با وجود بارش‌های خوبی که اتفاق افتاد حدود ۴۹ میلیون متر مکعب از حقابه تالاب گاوخونی رها سازی شد تا از تبدیل شدن این عرصه زیست محیطی به کانون ریزگرد جلوگیری شود.

عدم توجه به آمایش سرزمینی، مهمترین مشکل گاوخونی

وی با بیان اینکه روند خشک شدن تالاب گاوخونی از سال ۷۸ آغاز شد، تصریح کرد: مهمترین دلایل خشکی این تالاب، توجه نکردن به اصول برنامه‌های آمایش سرزمین، اولویت قرار ندادن حقابه تالاب پس از آب آشامیدنی، خشکسالی‌های اخیر، توسعه ناپایدار، وجود بندها و چاه‌های مختلف و برداشت غیر مجاز است.

حشمتی تاکید کرد: وابستگی ۹۵ درصد احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی به جریان آب زاینده‌رود است که این مهم در ۲ دهه گذشته بطور کامل دست یافتنی نبود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان  به ارزش‌های زیستی، اقتصادی و گردشگری تالاب بین المللی گاوخونی از جمله حفاظت از تنوع زیستی و ذخائر ژنتیکی، تثبیت ماسه‌های روان، پالایش و تصفیه آلاینده‌ها و حمایت از ارزش‌های فرهنگی، تاریخی و پژوهشی، اشاره و اضافه کرد: مهمترین مساله درباره این تالاب، مسوولیت اجتماعی برای حفظ این عرصه زیستی جهت حقوق نسل آینده است.

دردسرهای خشکی گاوخونی

وی مهمترین خسارت و تهدیدهای تالاب گاوخونی را تحمیل خسارت‌های جبران ناپذیر تنوع زیستی، تبدیل شدن به کانون ریزگرد بویژه ذرات ناشی از فلزات سنگین و شور شدن و کاهش کیفیت منابع آب آشامیدنی و کشاورزی عنوان کرد.

حشمتی ارزش زیست بومی تالاب گاوخونی را هشت تا ۲۱ هزار دلار برای هر هکتار اعلام و اضافه کرد: ما در احیای تالاب کم فروشی نکردیم و تلاش خود را برای استفاده از همه ظرفیت‌ها و قوانین موجود برای آن انجام دادیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به دانش زیستی تصمیم سازان و تصمیم‌گیران اشاره و تاکید کرد: اینکه بین صنعت، کشاورزی و حقابه تالاب گاوخونی کدام انتخاب می‌شود به دانش زیست محیطی تصمیم‌گیران و تصمیم سازان بر می‌گردد و اگر توجه به تالاب در نگاه آنها نباشد نباید انتظار احیای آن را داشته باشیم.

حشمتی آموزش در جهت ایجاد مسوولیت اجتماعی و مشارکت عمومی در محافظت از تالاب را مهمترین اقدام برای احیای این عرصه زیستی خواند و گفت: تا زمانیکه مسوولان ملی و استانی به واقعیت معضل تالاب گاوخونی پی نبرند همواره در صف حقابه هستیم.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول