اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

باقری: با دفاع مقدس نه احساسی بلکه تحلیلی برخورد شود/ معرفی آثار برتر پژوهشی

سرلشکر باقری گفت: هدف ما روایتی عالمانه و نه احساسی از دفاع مقدس است، روایتی با ادبیات غنی و تحلیلی در سطوح و ابعاد مختلف باید داشته باشیم. این موضوع، تمدن ساز و بسیار مهم است که باید با تحمل مشکلات آن را پیش ببریم.

باقری: با دفاع مقدس نه احساسی بلکه تحلیلی برخورد شود/ معرفی آثار برتر پژوهشی

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، مراسم اختتامیه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت؛ جایزه سردار سلیمانی، امروز با حضور سرلشکر باقری رییس کل نیروهای مسلح، سردار علی فضلی، سردار رحیم صفوی و جمعی از نویسندگان و پژوهشگران این حوزه برگزار شد.

سرلشکر باقری در این مراسم گفت: حوادث بزرگ تاریخی نیازمند پژوهش هستند و اگر حوادثی که در تاریخ ایران و اسلام افتاده که تاریخ ساز بوده، دفاع مقدس از بزرگترین آنها بوده است.

وی گفت: استکبار جهانی به یک تهاجم همه جانبه نظامی روی آورد و به همین جهت دفاع مقدس حادثه بزرگی است که درک و ماندگار کردن آن نیازمند کارهای پژوهشی است.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: باید ابعاد گوناگون این حادثه، چرایی طولانی شدن آن مورد بررسی قرارگیرد. اینکه در بسیاری از وقایع بعد از خود نیز اثرگذار بود.

وی بیان داشت: از دیگر تاثیرات مهم دفاع مقدس بر بازدارندگی در کشور است. ایران بیشترین تهدید را در بر دارد و استکبار جهانی دست بردار نخواهد بود. دفاع مقدس چنان بازدارندگی ایجاد کرد که بعد از سه دهه کشور امنیت و ارامش را در اختیار دارد. 

باقری افزود: نگرش نظام سلطه به جمهوری اسلامی بر اثر دفاع مقدس تغییر کرد. دفاع مقدس از حوادثی در تاریخ اسلام و ایران است که جا دارد در موردش پژوهش اساسی علمی صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: هر چند عاشورا با هیچ حادثه‌ای قابل مقایسه نیست اما ببینید یک نصفه روز واقعه‌ای اتفاق افتاد که اسلام را زنده نگه داشته و این نتیجه پژوهش‌های درست است.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: مهمترین دلیل در چرایی پژوهش مسئله تحریف است. هر واقعه‌ای که می‌تواند برای آیندگان اثربخش باشد سریع تحریف به سراغش می‌رود و دفاع مقدس از این موضوع مستثنی نیست. تنها پژوهش‌های دقیق می‌تواند این جریان سالم را از آلودگی‌ها مصون بدارد. 

وی ادامه داد: سوالات زیادی در دفاع مقدس برای نسل‌های بعدی مطرح می‌شود، چرا جنگ طول کشید، چرا از قطعنامه با عنوان جام زهر یاد شد، چرا اغلب نبردها شب آغاز می شد و ده‌ها سوال دیگر. سوالاتی نیز در خصوص موارد فرهنگی و اداره کشور می‌تواند مطرح باشد. پس باید در سطوح مختلف مورد پژوهش قرار گیرد. 

باقری افزود: نکته دیگری که باید اشاره کرد این است که ما بخش فراوانی از مقاومت را که برای مردم بازگو می‌کنیم در قالب فیلم‌ تئاتر و ... است اما چگونه می‌خواهیم مطمئن باشیم آنچه با نسل‌ها منتقل می‌شود درست و حامی تقویت وحدت ملی و نیروهای مسلح است؟

رییس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: گاهی دو رزمنده از یک واقعه تعریف‌شان متفاوت است، پس صرف خاطره‌گویی کافی نیست و باید کارهای پژوهشی انجام شود. اگر بخواهیم گام دوم انقلاب را آغاز کنیم نیاز به خود باوری و اتکای به نفس نداریم؟ بدون اینها به آن افق دسترسی پیدا نخواهیم کرد.

باقری گفت: ما به دنبال سبک زندگی ایرانی اسلامی هستیم. دورانی بود که علایق مادی و اخلاقیات نامناسب وجود نداشته و اگر بشود آن را تبیین کرد می توان الگوی درستی ارایه کرد.

وی با بیان اینکه پژوهش‌ها باید روش مند باشد و در دستیابی به سوالاتمان از یک منطق علمی تبعیت کنیم، اظهار داشت: پژوهش علمی باید جامع نگر باشد. گروه‌های مختلف باید تحقیق کنند. اینکه این پژوهش برای چه گروه سنی با چه سطحی از سواد است. این نکات اگر معلوم نباشد نتیجه نخواهد داد. 

وی ادامه داد: طبیعتا به همین جهت پژوهش باید مستند باشد و نه تنها از اسناد و‌ مدارک جبهه ایرانی باید استفاده شود بلکه باید از جنبه‌های دیگر نیز بررسی شود.

باقری گفت: محقق و‌ پژوهشگر باید پشتش گرم باشد که اگر به یک جمع بندی رسید با شجاعت آن را اعلام کند. از مهمترین مشکلات ما فقدان یک بانک حاوی اطلاعات و پژوهش‌های پیشین است. 

وی با اشاره به اینکه هر سازمانی اسناد را مایملک خود می‌داند، باید این نگاه اصلاح شود تا از یک کار بی‌نتیجه جلوگیری کنیم، گفت: مسئله دیگر ضرورت ساماندهی دستیابی به منابع خارجی است. بنیاد حفظ آثار باید این زمینه را فراهم کند. پژوهش در مورد دفاع مقدس باید به یک گفتمان فراگیر تبدیل شود. 

وی افزود: هدف ما روایتی عالمانه و نه احساسی است، بلکه روایتی با ادبیات غنی و تحلیلی از دفاع مقدس در سطوح و ابعاد مختلف هستیم. این موضوع، تمدن ساز و بسیار مهم است که باید با تحمل مشکلات آن را پیش ببریم.

پیش از سخنرانی سرلشکر باقری، سردار نایینی رییس موسسه مرکز اسناد دفاع مقدس در این مراسم دقایقی به سخنرانی پرداخت و گفت: مراسم انتخاب آثار برتر پژوهشی یکی از برنامه‌های بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس است که تجربه مشابه قبلی آن، مراسم دو سالانه انتخاب کتاب و فیلم دفاع مقدس و مقاومت است. 

وی گفت: ایده این مراسم همزمان با هفته پژوهش ۱۳۹۸ توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس مطرح و در نشست اولیه با حضور یک صد نفر از پژوهشگران و مدیران مراکز مطالعاتی حوزه دفاع مقدس و مقاومت ابعاد آن مورد بررسی و استقبال قرار گرفت.

نایینی بیان داشت: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با تجربه‌ای قریب ۴۰ سال کار اسنادی و پژوهشی در ضبط، جمع‌آوری، سازماندهی و گویاسازی اسناد دفاع مقدس و ایجاد یک گنجینه بزرگ و منحصر به فرد و سپس انجام پژوهش‌های تاریخی و تولید آثار منحصر به فرد با بهره‌گیری از منابع دست اول، به‌عنوان مرجع مهمی در تحقیقات جنگ، توفیق و افتخار دارد تا در چهل و دومین فجر انقلاب اسلامی و با یاد و نام سردار دلها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و با هماهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اولین دوره دو سالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی را اجرا و اختتامیه آن را با حضور شما عزیزان برگزار کند.

وی افزود: هدف اصلی انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت «جایزه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی» بررسی دستاوردهای علمی و پژوهشی در ابعاد مختلف دفاع مقدس و مقاومت و تجلیل از پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی برجسته در چهل سالگی دفاع‌مقدس و انتخاب بهترین کتب پژوهشی و رساله‌های دکتری در ابعاد مختلف دفاع مقدس و مقاومت در دو سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ است.

رییس مرکز اسناد دفاع مقدس گفت: جمع‌آوری آثار و پژوهش‌های موجود و تحلیل کارهای انجام شده، احصای نیازهای پژوهشی جدید، گسترش تجربه‌های علمی، تعامل و همکاری میان پژوهشگران و مراکز اسنادی و تحقیقاتی، تقویت فرهنگ پژوهش و پژوهشگری در حوزه دفاع مقدس و مقاومت هدف‌های دیگر این برنامه است.

وی ادامه داد: پژوهشگران دفاع مقدس و مقاومت نه تنها تولیدکنندگان قدرت نرم و عمق‌بخشی به تفکر انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت هستند بلکه  با مجاهدت‌های خود از حافظه و میراث تاریخی یک ملت بزرگ حراست می‌کنند. علاوه بر این در شرایط فعلی پژوهشگران، افسران و فرماندهان مقابله با جنگ شناختی و تحریف هستند.

نایینی بیان داشت: جنگ‌ها در دنیا مبدأ تحولات هستند. دفاع مقدس از مبانی معرفتی و رویکرد اجتماعی برخوردار و به آن تعبیر گنج شد. تنها با پژوهش استخراج این گنج معنی دارد. به عبارتی پژوهشگران تولید کنندگان ثروت ملی هستند.

وی افزود: بررسی آثار کنونی در حوزه دفاع مقدس گویای این مطلب است که نمی‌توان از بسیاری از آثار تولید شده به عنوان آثار معیار و مستند برای ترسیم کامل شرایط محیطی و تاریخی که در آن حماسه، عزت و شرف شکل گرفت، نام برد. بنظر می‌رسد تا رسیدن به نقطه مطلوب و به رغم مجاهدت‌های موجود فاصله بسیار زیاد است.

رییس مرکز اسناد دفاع مقدس گفت: اگر پژوهش‌های هدفمند و به موقع صورت نگیرد به طور قطع به تعبیر مقام معظم رهبری هرچه از لحاظ زمان از دفاع مقدس دور شدیم دست‌های تحریف فعال‌تر خواهد شد. از این جهت باید گفت، پژوهش در ابعاد دفاع مقدس و مقاومت کار جهادی و انقلابی است.

وی گفت: آثار موجود منتشر شده نشان می‌دهد که بعد احساسی، عاطفی و حماسی دفاع مقدس در قالب ادبیات جنگ در این چهل سال مورد توجه بیشتر بوده و به پژوهش، تحقیق و تحلیل بعنوان یک ضرورت کمتر توجه شده است؛ به همین جهت است که براساس داده‌های آماری موجود کتابخانه تخصصی جنگ حوزه هنری از میان ۱۹ هزار و پانصد عنوان کتاب منتشر شده با موضوع دفاع مقدس و جنگ ایران و عراق، اگر بخواهیم در میان این آثار، برای منابع پژوهشی آمار جداگانه‌ای بدهیم می‌توان گفت ۳۵۰۰ عنوان آن یعنی ۱۸ درصد اثر پژوهشی هستند.

نایینی گفت: خوشبختانه امروز مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس توانسته نظام جامع موضوعات پژوهشی را در چارچوب مراحل و مقاطع دفاع مقدس آماده و در اختیار پژوهشگران قرار دهد. 

رییس مرکز اسناد دفاع مقدس با اشاره به اینکه دستاوردهای دو سالانه پژوهش می‌تواند به تکمیل آن کمک کند، گفت: همچنین سامانه خدمات اسنادی به پژوهشگران و تولید کنندگان آثار هنری و ادبی بعنوان زیر ساخت حمایتی در مرکز فراهم می‌باشد.

نایینی ادامه داد: در دوره اول تمرکز این برنامه بر رساله‌های دانشگاهی و کتب پژوهشی بود. در دوره‌های بعدی می‌توان مقالات برتر پژوهشی را مورد توجه قرار داد.

وی در پایان گفت: همچنین می‌توان قلمرو شناسایی و معرفی آثار و عملکرد نهادهای مطالعاتی در حوزه بین‌الملل در ابعاد دفاع مقدس و مقاومت را بیشتر مورد توجه قرار داد.

در پایان این مراسم، اسامی پژوهشگران و مراکز دفاع مقدس به شرح زیر اعلام شد:

*پژوهشگران برتر
۱-دکتر محمد رستمی از آجا
​۲-سرهنگ رضا جهانفر از پداجا
​۳-دکتر محمد درودیان، نویسنده و پژوهشگر
​۴-گلعلی بابایی، نویسنده و پژوهشگر
​۵-علیرضا کمری، نویسنده و پژوهشگر
​۶-محمدرضا سنگری، نویسنده و پژوهشگر
​۷-یدالله ایزدی، پژوهشگر و راوی
​۸-سید علی بنی لوحی، نویسنده و پژوهشگر
​۹-مرحوم سید یعقوب حسینی، نویسنده و پژوهشگر
​۱۰- مرحوم دکتر حسین اردستانی، نویسنده و پژوهشگر
​۱۱-دکتر سید محمد صادق الهاشمی از عراق

 *مراکز برتر پژوهشی
۱-هیئت معارف دفاع مقدس شهید صیاد شیرازی
​۲- پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)، دکتر حمید نگارش
​۳-مدیریت مطالعات بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، هادی ناظری
​۴-مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، دکتر نائینی
​۵-دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، غنی‌یاری

 *کتاب‌های برگزیده
۱-مسائل اساسی جنگ، محمد درودیان، ناشر: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
​۲-اطلس آماری جنگ شهرها، محسن رشید، ناشر: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
​۳-مراکز اقتصادی خوزستان در جنگ، بهادر قیم، ناشر: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
​۴-تحلیلی تاریخی بر سرگذشت امت‌های استقامت کننده/ حبیب زمانی ناشر: زمزم هدایت
​۵-تقابل گفتمان مقاومت و گفتمان نظام سلطه/ناشر: دانشگاه امام حسین (ع)، حسین اکبری
​۶-از طبس تا سنندج، مرحوم هادی نخعی، ناشر: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
​۷-درباره مانایی و میرایی، احمد شاکری، ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
​۸-پویه پایداری، علیرضا کمری، ناشر: سوره مهر

*رساله های برتر
۱-عوامل موثر بر تاب آوری ملی به منظور تدوین یک مدل ساختاری با اتکاء به ارتقای قدرت ملی
دکتر علی لطفی/ دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
۲-ظرفیت شناسی بسیج مردمی (حشدالشعبی) در فرآیند دولت-ملتسازی مطلوب و ارائه الگوی
مناسب/ شیرزاد داداشی، دانشگاه امام حسین(ع)
۳-تحلیل محتوای تاریخی عکاسی جنگ تحمیلی ایران و عراق، فرشاد عسکری، دانشگاه

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول