اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

فجر ۴۲| دیدار با شاعر پیشکسوت انقلاب/ اول شاعر بودم، بعداً سرهنگ شدم! +فیلم

همزمان با روزهای دهه فجر و ایام پیروزی انقلاب اسلامی، خبرنگاران گروه فرهنگ خبرگزاری فارس با مدیران موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به دیدار یک شاعر پیشکسوت انقلاب رفتند.

فجر ۴۲| دیدار با شاعر پیشکسوت انقلاب/ اول شاعر بودم، بعداً سرهنگ شدم! +فیلم

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کرونا همه چیز را به شکلی دیگر تغییر داده است؛ حتی همین دیدارهای ساده را با ماسک و مواد ضدعفونی همراه کرده و گاهی حتی به واسطه همین موارد بهداشتی ترجیح می‌دهیم با یک تماس، جویای احوال بزرگ‌ترها باشیم، ولی این بار تصمیم گرفتیم به شکل حضوری دیداری تازه کنیم.

عصرگاهی در آستانه میلاد فرخنده حضرت صدیقه کبری سلام‌الله علیها، خبرنگاران خبرگزاری فارس با هماهنگی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تدارک یک دیدار صمیمانه آن هم از جنس شعر را دیدند؛ تا هم دیداری تازه شود و هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی احوالی از پیشکسوت عرصه شعر در این روزها بپرسیم.

طبق هماهنگی به دیدار عباس براتی‌پور، شاعر پیشکسوت انقلاب رفتیم؛ شاعری که متولد سال ۱۳۲۲ است. دیدار قبل ما با آقای براتی‌پور به یادمانی بود؛ چرا که همسرش هم در کنار ما به خاطراتی که آقای براتی‌پور تعریف می‌کرد گوش می‌داد، اما روزگار او را از صحنه چید و در خردادماه، براتی‌‌پور را تنها گذاشت و پس از تحمل یک دوره سخت بیماری سرطان درگذشت.

حالا اما در همان خانه پذیرایمان شد، در حرف‌هایش هم به شریک سال‌های گذشته زندگی‌اش اشاره کرد آن هم با یک مکث... خدایش بیامرزاد.

ابتدای این دیدار، ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، بهانه دیدار را فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب و میلاد حضرت زهرا(س) دانست و هر دو مناسبت را تبریک گفت و سلام سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگی او را به این شاعر رساند.

عباس براتی‌پور هم ضمن قدردانی از خبرگزاری فارس و موسسه خانه کتاب ابراز داشت: مدت‌هاست به خاطر کرونا از بیرون رفتن پرهیز دارم و دوستان را هم کم می‌بینم، اما از اینکه به منزل من آمدید، خوشحالم.

بهروز جلالی، مدیر دفتر گسترش ادبیات خانه کتاب و دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر هم در این دیدار گفت: در بخش ویژه جشنواره شعر فجر امسال شاعران برتر شعر دفاع مقدس با نظر اهالی رسانه انتخاب می‌شوند. ما به عنوان برگزارکننده در رای رسانه‌ها دخالتی نداشتیم، اما آقای براتی‌پور از پربسامدترین افرادی بودند که در انتخاب‌ها دیده می‌شدند.

این شاعر پس از اینکه از روزهای دفاع مقدس صحبت به میان آمد، اینگونه از گذشته سخن گفت که: وظیفه اقتضا کرد زمانی برای دفاع از خاک کشورمان به جبهه رفتیم. هرچند از اوایل انقلاب هم در مبارزات بودیم. بنده نظامی بودم و با اینکه فرمانده مرکز بودم، مرخصی می‌گرفتم و به جبهه می‌رفتم. رئیس کارگزینی به من گفت: اگر اتفاقی برای شما بیفتد، خیلی بد می‌شود. من هم پس از سخنان او از حوزه هنری نامه ماموریت گرفتم تا در جبهه شعرخوانی داشته باشم.

او به نام دوستانش که حالا در قید حیات نیستند، اشاره کرد و توضیح داد: اعزام شعرا از تهران برای رزمنده‌ها قوت قلب بود. در میان شاعران آقای اوستا و مشفق کاشانی، خانم سپیده کاشانی و سیمیندخت وحیدی هم حضور داشتند. می‌رفتیم و شعر می‌خواندیم. بعد از جنگ، حتی خود را منفصل از برنامه‌ها نکردیم و در کنگره‌ها حضور داشتیم. حتی تا همین اواخر برای سردار سلیمانی و شهید فخری‌زاده شعر سروده‌ام و نسبت به اتفاقات روز منفعل نیستم.

براتی‌‌پور با تقدیر از مجاهدت‌های شهید فخری‌زاده و شهید سلیمانی عنوان کرد: این‌ افراد، سربازان انقلاب هستند. انقلاب اسلامی هنوز در جریان است؛ حتی به شکل برون‌مرزی آن. ما دیدیم سردار سلیمانی با تواضع، ایمان و اخلاص به هر شکل از انقلاب دفاع کرد ما نیز به گونه‌ای دیگر باید از انقلاب دفاع کنیم.

در بخش دیگری از این دیدار، خبرنگار فارس از عباس براتی‌پور درخواست کرد شعری به مناسبت این ایام برای حاضران بخواند و خاطره‌ای از روزهای انقلاب را بازگو کند.

پیش از شعرخوانی براتی‌پور، ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: در ماه محرم امسال و در شب اول به مراسمی رفتم که مداح آن شعری از آقای براتی‌پور در محفل ماه محرم را خواند که برایم جالب بود.

من ماندم و کوه شرمساری‌
من ماندم و دشت بیقراری 

من ماندم و کوله‌باری از درد
من ماندم و اشک و آه و زاری 

سر در قدمت نهم که «حُرّم»
تا بر سر من قدم‌گذاری

شرمنده و زار و ناتوانم
آیا ز دلم خبر نداری؟

گر توبه من قبول افتد
آسوده شوم ز شرمساری

با سرخی خون خود بشویم
رخسار خود از گناه‌کاری

بخشید امام و رخصتش داد
شد عازم رزم و جانسپاری

جان داد به راه عشق و بگرفت
جا در ملکوت قرب باری

چون دید فتاده خُودَش از سر
خون از سر و روی اوست جاری

بست از ره مرحمت به فرقش‌
دستار به رسم یادگاری

براتی پور هم در بخش دیگری از مراسم ضمن اشاره به خاطره سروده شدن یک شعر انقلابی گفت: در نیروی هوایی خدمت می‌کردم.‌ پرسنل نیروی هوایی ۱۹ بهمن قرار بود سرودی در محضر امام خمینی(ره) بخوانند، همان شعر معروف: «امام ای بلند آیت آسمانی/ سلام ای که بر جسم ما همچو جانی» آن شعر را من سروده بودم. به طور عمومی سرودهایی که نزد امام خمینی (ره) خوانده می‌شد از شعرهای من بود.‌ پس از ایشان هم چند سال برای دیدار نیروی هوایی با مقام معظم رهبری از اشعار من استفاده می‌شد.

فیلم این دیدار را ملاحظه کنید:

 

 

این شاعر به روزهای انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در روزهایی که انقلاب به پیروزی رسید، من ۳۵ ساله بودم و در حال حاضر ۷۷ سال سن دارم. (باخنده) در وقت اضافه هستم. حالا به یاد همان ایام شعری در وصف دهه فجر انقلاب اسلامی غزلی با نام «صبح» را می‌خوانم:

سر زد از بام شب ستاره صبح
آمد آمد ز راه باره صبح

چشم بگشود بر بسیط زمین
 فجر صادق ز گاهواره صبح

چشم خورشید گشته از حیرت
محو رخسار ماه پاره  صبح

کاخ بیداد شام ظلمانی
واژگون شد به یک اشاره صبح

خرمن کفر و خیمه بیداد
سوخت از درد یک شراره صبح

شیشه عمر شب پرستان را
کوفت غیرت به سنگ پاره صبح

بهت شب را به یک نفس بشکست
بانگ بنیان کن نقاره صبح

صبح از ره رسید و می‌گردد
چشم عالم پی نظاره صبح

عاشقان عاشقانه بشتابید
سوی معشوقه سواره صبح

زد صلا به جهان که برخیرید
پیر بیدار از مناره صبح

براتی‌پور پس از شعرخوانی به خاطره‌ای اشاره کرد و ابراز داشت: رهبر انقلاب خودشان ادیب و شعرشناس هستند. ‌ایشان خواسته بودند جلسه شاعرانه خدمت ایشان در سال ۶۹ داشته باشیم. رئیس وقت حوزه هنری گفت: جلسه‌ای را تنظیم کنم، با شاعرانی چون مرحوم اوستا، ‌شاهرخی، آقای مشفق و.... خدمت ایشان رسیدیم. رهبر انقلاب به آقای اوستا فرمودند شروع کنید. اوستا هم گفت کتاب و کیف‌هایمان را قبل از ورود تحویل داده‌ایم! آقا سریع دستور فرمودند کتاب و کیف شعرا را آوردند و ابتدا آقای اوستا شعری را خواند و بعد مرا معرفی کرد. آقای اوستا گفتند ایشان از سرهنگ‌های ادبیات هستند. آقا فرمودند: «مگر سرهنگ‌ها هم شعر می‌گویند؟!» روزنامه‌ای فردای همان روز تیتر زد: «سرهنگی که شاعر بود». اما من گفتم من اول شاعر بودم، بعد سرهنگ شدم.

حالا برای شما همان شعر را با نام «رایت آسمانی» می‌خوانم:

 ای نگاه عمیق تو دریای ژرف معانی
وی کلام بلیغت شمیم خوش زندگانی

در پایان این مراسم با حضور «ایوب دهقانکار» مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و «حمید محمدی محمدی» مدیر گروه فرهنگ خبرگزاری فارس به پاس سال‌ها تلاش این شاعر پیشکسوت هدایایی به وی اهدا شد.

بر اساس این گزارش، در این دیدار، بهروز جلالی (دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر و مدیر دفتر گسترش ادبیات)، ‌غلامرضا طریقی (شاعر)، حامد صلاحی (سردبیر خبرگزاری کتاب) و خبرنگاران گروه فرهنگ خبرگزاری فارس حضور داشتند.


فارس به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مطالب دیگری هم دارد که می‌توانید با کلیک روی کلیدواژه فجر ۴۲ آن را در صفحات مختلف دنبال کنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول