اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

بومی‌سازی تجهیزات ماهی در قفس ایران طی سه ماه آینده

رئیس شیلات ایران از بومی‌سازی تجهیزات ماهی در قفس کشور طی سه ماه آینده خبر داد و گفت: عقب‌ماندگی‌های موجود را جبران خواهیم کرد تا ظرفیت اشتغال شمال و جنوب کشور افزایش پیدا کند.

بومی‌سازی تجهیزات ماهی در قفس ایران طی سه ماه آینده

نبی‌الله خون میرزایی امروز در حاشیه بازدید از طرح آبزی پروری در آبکنار بندرانزلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به فعالیت شیلات کشور، اظهار کرد: کل کار ما بر روی یک چهارضلعی قرار دارد که سه ضلع تحقیقات، اجرا و بهره‌برداران آن برجسته‌تر و ضلع چهارم هم ضلع پشتیبانی منابع مالی و تسهیلاتی است.

وی با بیان اینکه کل تولیدات شیلاتی ما در سال ۱۳۵۷، ۳۲ هزار تن بوده، افزود: در سال گذشته این تولیدات یک‌میلیون و ۲۸۲ هزار تن شده و این یعنی ۴۰ برابر افزایش‌یافته است.

رئیس شیلات ایران با بیان اینکه پیش از انقلاب ۲۹ هزار تن صید داشتیم، گفت: میزان صید اکنون ۲۶ برابر شده و به ۷۵۵ هزار تن رسیده است.

خون میرزایی با اشاره به میزان تولیدات آبزی‌پروری کشور نیز بیان کرد: آبزی‌پروری سه هزار تن در سال بوده که ۱۷۵ برابر یعنی ۵۲۶ هزار تن شده و ایران اکنون در دنیا رتبه ۱۹ آبزی‌پروری، رتبه ۲۶ صید و رتبه ۲۳ در کل تولیدات را داراست.

رئیس شیلات ایران با اشاره به رتبه سایر تولیدات شیلاتی کشور در جهان، گفت: در بسیاری از زمینه‌ها ما دارای رتبه نخست جهانی، در خیلی از رسته‌ها رتبه اول یا دوم خاورمیانه و یا آسیا را داریم.

خون میرزایی با اشاره به حفظ تولیدات شیلات در شرایط کنونی، افزود: باوجود تحریم‌های ظالمانه و باوجود همه‌گیری بیماری کرونا تولیدات شیلات در کشور ادامه پیداکرده است و در هیچ کدام‌یک از شاخص‌ها، تولیدات ما در حد سال ۹۸ باقی نمانده است.

وی با اشاره به اینکه در پرورش میگو و ماهی (ماهیان سردابی و گرمابی، خاویاری) و پرورش انواع آبزیان دیگر مصرف سرانه صادرات و درآمد ارزی و تراز تجاری شاهد رشد بوده‌ایم، گفت: ما در پرورش میگوی کشور در سال آینده باید ۶۰ هزار تن تولید کنیم و در افق ۱۴۰۵ باید به تولید ۱۰۰ هزار تن برسیم.

رئیس شیلات ایران با بیان اینکه ۲۵ هزار هکتار سطح زیر کشت برای میگو داریم، افزود: میانگین تولیدات میگو طی سال‌های اخیر بیش از چهار تن بوده است.

خون میرزایی یکی از عقب‌ماندگی‌های شیلات را در پرورش ماهی در قفس عنوان کرد و گفت: چون برنامه آن را بر اساس تکنولوژی کشور نروژ تنظیم کردیم و در این مدت به خاطره مشکلاتی که داشتیم نتوانستیم از آن کشور تجهیزات وارد کنیم و کارمان عقب‌مانده است.

 وی با ابراز امیدواری از بومی‌سازی تجهیزات پرورش ماهی در کشور، گفت: در دو سه ماه آینده کل تجهیزات پرورش ماهی در قفس را بومی‌سازی می‌کنیم تا این عقب‌ماندگی تاریخی را جبران کرده و آن موقع می‌بینیم که ظرفیت شمال و جنوب چقدر می‌تواند برای ما اشتغال داشته باشد.

رئیس شیلات ایران با برشمردن فضاهای ممکن برای بهبود تولید و پرورش ماهی در گیلان تصریح کرد: مهم‌ترین ظرفیت استان مردم استان هستند چراکه در حوزه انسانی و در بخش تحقیق و اجرا و بخش خصوصی نمونه است و خوشبختانه با مدیریت خیلی خوبی که در استان وجود دارد در همه زمینه‌های شیلاتی نوآور، پیشتاز و پشتیبان کشور است.

خون میرزای با اشاره به اینکه بسیاری از طرح‌ها به‌صورت پایلوتی در استان گیلان اجرا می‌شوند و بعد در سطح کشور توسعه پیدا می‌کنند، بیان کرد: چشم‌انداز آینده برای تولید خاویار دنیا چشم‌انداز رتبه دوم، در تولید گوشت رتبه دوم دنیا هستیم که اکنون در تولید گوشت بعد از ارمنستان و روسیه در رتبه سوم قرار داریم.

وی با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های صنعتی ایران تا امروز بیش از ۸۰ درصد این تجهیزات را بومی‌سازی کردند و ما سه ماه پیش تجهیزات را به نوشهر مازندران آوردیم و راه‌اندازی کردیم.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول