اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

دانش‌بنیان‌ها ابزارهای حفاری و برش را ساختند

شرکتی دانش‌بنیان مرغوبترین ابزار برشی را تولید می‌کند تا بازار واردات این محصولات کساد و تولیدات داخلی جایگزین آنها شود.

دانش‌بنیان‌ها ابزارهای حفاری و برش را ساختند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکتی دانش‌بنیان مرغوبترین ابزار برشی را تولید می‌کند تا بازار واردات این محصولات کساد و تولیدات داخلی جایگزین آنها شود.

این شرت فعالیت رسمی خود را از سال ۷۵ در حوزه تولید انواع ابزارهای برشی کاربردی در صنایع مختلف شروع کرد. تولیدات این کارخانه عبارت است از ابزارهای براده‌برداری از جنس تنگستن کارباید معروف به الماسه و هلدرهای کاربردی در زمینه تراشکاری، فرزکاری، سوراخ‌کاری و ابزار برشی ماشین‌های حفاری TBM و EPB؛ ابزارهای حفاری نفت و معدن و قطعات سایشی و ابزار مخصوص. مته‌هایی که جنس آنها از الماس است برای سنگ‌های سخت و کانی و سنگ‌هایی با خاصیت خراش‌اندازی از نظر فنی و اقتصادی مناسب‌ترین مته‌ها هستند. مته‌های الماسی به اشکال مختلف ساخته می‌شود. مته‌های الماسی معمولا برای سنگ‌های سخت و سفت بکار برده می‌شود.

رضا رحیمی طاری مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان درباره روند تولید الماسه‌ها گفت: این محصول با روش متالوژی پودر ساخته می‌شود که این روش در ایران، یک روش نو برای ساخت اینگونه ابزارها محسوب می‌شود. ابتدا مواد خام پس از کنترل وارد کارگاه اسپری درایر شده و در آنجا طی یک سیکل برنامه‌ریزی شده به انواع گرانول تبدیل می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: برای آنکه بتوانیم در عملیات تراشکاری و برش درست عمل کنیم لازم است که ابزار برشی مناسبی را انتخاب کنیم. یکی از عوامل مهم در عمر ابزارهای برشی، جنس خود ابزار است. الماس تراشکاری سخت‌ترین ماده شناخته شده در جهان است. این الماس‌ها ابزارهایی قابل تعویض هستند که برای براده‌برداری و برش‌کاری روی فلزات استفاده می‌شود. ویژگی‌های خاص و مفید الماس تضمین حصول اندازه‌های یکنواخت قطعات، برش دقیق و صافی سطح برش است.

به گفته این فعال دانش‌بنیان، سختی بالا، مقاومت به سایش، قابلیت هدایت حرارتی، استحکام فشاری بالا، انبساط حرارتی ناچیز، شباهت ابعادی در براده‌برداری و صافی سطح بالا از مزایای این محصول است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول