اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

سیفی مازندرانی: امام محله باید غمخوار مردم باشد تا نفوذ کلام پیدا کند

آیت‌الله سیفی مازندرانی گفت: وقتی امام مردم را درک کند و غصه خوار مردم باشد و مردم درک کنند که این امام خود را در قبال آنان مسئول می‌داند و وقتی مشکلی دارند تا مشکلشان را حل نکند آرام نمی‌گیرد، در میان مردم نفوذ کلام پیدا می‌کند.

سیفی مازندرانی: امام محله باید غمخوار مردم باشد تا نفوذ کلام پیدا کند

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، آیت‌الله علی‌اکبر سیفی مازندرانی استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در دیدار مدیر، معاونان و هم‌سنگران بنیاد هدایت با اشاره به ضرورت نفوذ اجتماعی امام محله در میان مردم گفت: امام محله باید ملجأ و پناه مردم بوده و خود را شریک درد، رنج و مشکلات مردم بداند.

وی در ادامه افزود: مولای متقیان و امیر مؤمنان علی علیه‌السلام می‌فرماید: «آیا به همین رضایت دهم که مرا امیرالمؤمنین علیه‌السلام خوانند؟ و در تلخی‌های روزگار با مردم شریک نباشم؟ و در سختی‌های زندگی الگوی آنان نگردم؟»

سیفی مازندرانی اظهار داشت: بر اساس این کلام، امامت به این معنا نیست که امام در گوشه‌ای بنشیند و دیگران را امر و نهی کند، بلکه امام کسی است که در مشکلات دنیا و سختی‌های زندگی با مأمومین خود شریک باشد.

وی ادامه داد: وقتی امام مردم را درک کند و غصه خوار مردم باشد و مردم درک کنند که این امام خود را در قبال آنان مسئول می‌داند و وقتی مشکلی دارند تا مشکلشان را حل نکند آرام نمی‌گیرد، در میان مردم نفوذ کلام پیدا می‌کند و مردم از او حرف‌شنوی دارند.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: همان‌گونه که امام خمینی(ره) فرمود: «مردم علما و روحانیان را خلیفه رسول خدا می‌دانند»، ازاین‌رو توقع دارند امام محله به مشکلات و گرفتاری‌های آنان رسیدگی کند.

 وی تصریح کرد: اگر امام مسجد تدبیر و عرضه انجام کار و گره‌گشایی نداشته باشد، مردم نسبت به اسلام و دین بدبین می‌شود و امام نفوذ خود را از دست می‌دهد.

سیفی مازندرانی تأکید کرد: سازمان تبلیغات اسلامی وظیفه دارد امامانی را که قابلیت دارند و همدرد مردم هستند، کمک کرده و آن‌ها را نسبت به مشکلات مردم توانمند سازد.

وی ادامه داد: نهادها و ارگان‌های مختلفی به شهرها و روستاها مبلغ اعزام می‌کنند، سازمان تبلیغات وظیفه دارد میان آن‌ها هماهنگی و هم‌افزایی ایجاد کرده و زمینه اختلافات را رفع کند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مبنای سیاسی و اندیشه ولایی باید به امامان آموزش داده شود تا بتوانند از ولی امر خود پشتیبانی و حمایت کنند.

وی در پایان گفت: همه انبیاء موظف به اقامه دین بودند پس وقتی ولی امر به اقامه دین برخاست، بر همه اطاعت از او و یاری او واجب است.

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام سید ناصر میرمحمدیان، مدیرعامل بنیاد هدایت به ارائه توضیحاتی درباره وظایف و ساختار بنیاد هدایت پرداخت و گفت: بنیاد هدایت با هدف تعالی شبکه امامت با ساختار معاونت راهبری،‌ پشتیبانی، برنامه‌ریزی و پژوهش و مراکز توانمندسازی و رسانه و گفتمان سازی با هدف تعالی شبکه امامت راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: فرهنگ‌سازی، گفتمان سازی، الگوسازی و جریان سازی الگوهای طرح‌ریزی شده و فعالیت‌های منتخب تبلیغی امامان مسجد در بسترهای رسانه‌ای در جهت هم‌افزایی، توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای هدفمند  و جلب مشارکت حداکثری مردمی بخشی از وظایف تعریف شده برای این بنیاد است.

میرمحمدیان در پایان گفت: تلاش در جهت مردمی سازی تبلیغ در مساجد، گسترش دایره تبلیغ و ترویج آن برای تبدیل شدن به گفتمان رایج جامعه با تأکید بر حضور، مشارکت و نقش‌آفرینی حداکثری مردم در عرصه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی بخش دیگری از اهداف و وظایف تعریف شده برای این بنیاد است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول