اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

دامغان در مسیر توسعه/ خام‌فروشی؛ چالش بزرگ استان سمنان

استاندار سمنان با بیان اینکه دیرزمانی است که دامغان گام‌های توسعه را برداشته و اقدامات خوبی در این شهرستان انجام شده است، گفت: خام‌فروشی چالش بزرگ استان سمنان است.

دامغان در مسیر توسعه/ خام‌فروشی؛ چالش بزرگ استان سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از دامغان، علیرضا آشناگر بعدازظهر امروز در آئین افتتاح هم‌زمان پروژه‌های عمرانی و اقتصادی شهرستان دامغان در ایام‌الله دهه فجر ۱۳۹۹ که در دانشگاه دامغان برگزار شد، اظهار کرد: این ایام، فرصت مناسبی است که ضمن دیدار مجدد با مردم و مسؤولان شهرستان‌های استان و عرض ارادت به اقشار مختلف، زمینه‌ای را ایجاد کنیم که مردم خبرهای خوش بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی و اقتصادی شهرستان‌های خود را شنیده و امیدوارتر شوند.‌

وی اضافه کرد: بی‌تردید شنیدن اخبار توسعه، آبادانی، شکوفایی اقتصادی، آرامش و رفاه برای مردم خوشایند و مطلوب است.‌

استاندار سمنان با بیان اینکه دامغان، بضاعت بسیار خوبی برای توسعه دارد، گفت: یکی از ظرفیت‌های خوب دامغان، هماهنگی، همراهی و همدلی بین مسؤولان شهرستان است که این وحدت و همدلی، بستر مناسبی برای توسعه شهرستان محسوب می‌شود.

آشناگر با بیان اینکه هماهنگی میان مسؤولان یک شهرستان، سبب جذب سرمایه‌گذاران و اطمینان خاطر آنان می‌شود، افزود: سرمایه‌گذاران به دنبال حفظ و افزایش سرمایه خود هستند و هرگونه ناهماهنگی میان مسؤولان سبب عدم حضور آنان می‌شود.

وی گفت: دامغان دیرزمانی است که گام‌های توسعه را برداشته و اقدامات خوبی در این شهرستان انجام شده و هم‌اینک شاهد شتاب‌بخشی و سرعت‌دهی به طرح‌ها و اقدامات هستیم.

استاندار سمنان بیان کرد: به دلیل شیوع کرونا اقتصاد و منابع درآمدی دولت و مردم تحت تأثیر قرار گرفته است؛ اما فرماندار دامغان گزارش خوبی ارائه کرد که نشان‌دهنده تحرک و فعالیت خوب انجام‌شده در این شهرستان است.

هزینه ۶۴۸ میلیارد تومانی برای طرح‌های دهه فجر دامغان 

آشناگر اظهار کرد: از مجموع دو هزار و ۲۶۴ میلیارد تومان اعتبار اختصاص‌یافته طرح‌های مختلف عمرانی و اقتصادی دهه فجر در کل استان، مبلغ ۶۴۸ میلیارد تومان آن فقط در دامغان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه دامغان شهرستان بسیار خوبی است و ظرفیت‌های لازم را برای توسعه دارد، افزود: در دامغان معادن غنی فراوانی وجود دارد که زمینه خوبی را برای ثروت‌آفرینی و کارآفرینان ایجاد کرده است.

استاندار سمنان عنوان کرد: چالش بزرگ معدنی در این استان، خام‌فروشی مواد اولیه و کانی‌های معدنی است که علت اساسی آن عدم وجود امکاناتی مانند برق، آب و سایر زیرساخت‌ها است و باعث شده که کارآفرینان فقط به دنبال برداشت منابع باشند و ثروت کمی به دست آوردند؛ در حالی که اگر به سمت فرآوری معادن گرایش پیدا کنیم، بی‌تردید شاهد افزایش ارزش‌افزوده خواهیم بود.

آشناگر گفت: در بحث ایجاد شبکه برق، در سفر رئیس‌جمهوری به استان سمنان توافقی به انجام رسید که هم‌اینک در حال پیگیری آن هستیم و مقرر شده تا با دستور رئیس‌جمهور دو پست برق در این شهرستان ایجاد شود که مقدمات اولیه آن به انجام رسیده است.

وی عنوان کرد: برای تحقق عدم خام فروشی معادن، لازم است تا دولت و بخش خصوصی و به‌ویژه ایمیدرو مساعدت کنند تا خطوط انتقال نیرو به معادن استان برسد که در این صورت می‌توانیم روزهای بهتری را تصور کنیم.‌

استاندار سمنان گفت: ایمیدرو به‌منظور بهره‌برداری از معادن مس استان اظهار تمایل کرده و ما نیز قول مساعد همکاری با این مجموعه را به‌شرط ایجاد کارخانه‌های فرآوری در این استان داده‌ایم.

آشناگر افزود: برداشت سطحی از معادن به تخریب محیط‌زیست می‌انجامد که به‌شدت با این امر مخالف هستیم.

وی عنوان کرد: در دامغان معادن غنی فراوانی وجود دارد که زمینه خوبی را برای ثروت‌آفرینی و کارآفرینان ایجاد کرده است.

استاندار سمنان اظهار کرد: دامغان از نظر کشاورزی دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده و منحصر به فردی است که می‌تواند به ثروت‌آفرینی بیشتر در این منطقه منجر شود.‌

برداشت ۵۰ هزار تن پسته از باغ‌های دامغان 

آشناگر با بیان اینکه پسته دامغان یک برند شناخته شده در کل کشور و دنیا است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته به میزان ۵۰ هزار تن پسته از باغات شهرستان دامغان برداشت شد که رقم بسیار مورد توجه و ارزشمندی محسوب می‌شود.‌

 وی گفت: ارزش پسته برداشت شده از باغات شهرستان دامغان در سال گذشته رقمی بالغ‌بر سه هزار میلیارد تومان است.

استاندار سمنان عنوان کرد: با توجه به کمبود منابع آبی در شهرستان دامغان معتقدیم که برای توسعه کشاورزی در این منطقه باید بیش از پیش به گسترش باغات پسته و ایجاد صنایع فرآوری وابسته به این محصول توجه کنیم.

آشناگر با اشاره به اینکه از نظر صنعتی، گام‌های بسیار خوبی در شهرستان دامغان برداشته شده است، افزود: بیشترین پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده در فجر امسال در شهرستان دامغان مربوط به بخش سرمایه‌گذاری است که از این بابت بسیار خوشحال و خرسندیم.‌

وی گفت: افتتاح طرح‌های سرمایه‌گذاری با اعتبار ۱۴۲ میلیارد تومان و آغاز بکار عملیات ساخت پروژه‌های مختلف شهرستان با اعتبار بیش از ۳۶۵ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی نشان‌دهنده توجه ویژه سرمایه‌گذاران به شهرستان دامغان است.

استاندار سمنان بیان کرد: اقبال خوبی از ناحیه مردم به سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و در نتیجه توسعه همه‌جانبه شهرستان دامغان است که ما نیز تمایل زیادی به این موضوع داریم.

آشناگر با بیان اینکه شهرستان دامغان در زمینه گردشگری فرصت‌های بسیار خوبی دارد، افزود: دامغان، جزو قدیمی‌ترین شهرستان‌های کشور و از نظر فرهنگی، حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد.

وی اظهار کرد: کسانی که به دنبال جلوه‌های تاریخی و دیدن نشانه‌های فرهنگی کشورند، بسیار مشتاق حضور در دامغان و مناطق اطراف این شهرستان هستند که هم فرمانداری و هم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باید در خصوص جذب این ظرفیت، به‌صورت جدی تلاش کنند.

استاندار سمنان بیان کرد: در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به استان سمنان به وی یادآور شدم که عبور قطار و خط ریلی از درون یک منطقه فوق‌العاده باارزش و تاریخی در شهرستان دامغان هیچ دلیل منطقی ندارد و با عبور هر قطار از این منطقه خسارت جبران‌ناپذیری به بافت تاریخی این منطقه وارد می‌شود.‌

آشناگر عنوان کرد: دامغان ظرفیت بکر و خاصی برای بوم‌گردی و گردشگری دارد که این موضوع جزو اولویت‌های ما در استان سمنان است.

دستگاه‌ها بودجه‌های ملی را جذب کنند

وی افزود: بودجه‌های استانی در مقابل بودجه ملی رقم قابل‌توجهی نیست، بنابراین دستگاه‌های اجرایی تلاش کنند تا بودجه‌های ملی خود را جذب و هزینه کنند.

استاندار سمنان گفت: با پیگیری‌های زیاد انجام شده با رئیس جمهوری، وی در موارد مختلفی دستور صریح مبنی بر تأمین اعتبار به ارزش در مجموع ۷۵۰ میلیارد تومان بابت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان صادر کرد که امیدواریم هر چه زودتر شاهد جذب و تخصیص آن باشیم.‌

آشناگر عنوان کرد: دولت توجه خوبی به استان سمنان دارد و باید تلاش کرد تا از فرصت حضور روحانی در رأس دولت، نهایت استفاده را در جهت توسعه و رشد استان کرد.

وی با بیان اینکه پروژه‌‌های بزرگ نیاز به عزم بزرگ دارد، افزود: در مکاتبه‌ای با نهاد ریاست‌جمهوری، پیشنهاد تکمیل و افتتاح پروژه‌های مختلف استان بااعتبار ۵۹۶ میلیارد تومان را ارائه کردیم که امیدواریم تا اردیبهشت ۱۴۰۰ شاهد تخصیص به‌موقع و بهره‌برداری از این طرح‌ها باشیم.‌

استاندار سمنان با بیان اینکه علاوه بر جذب بودجه‌های ملی و استانی باید به بخش خصوصی نیز توجه جدی کرد، اظهار کرد: بر این عقیده‌ایم که باید برای بخش خصوصی فرش قرمز پهن کرد.

آشناگر با بیان اینکه پروژه‌های افتتاح شده در این آئین، تابلوی خدمتگزاری به مردم است، گفت: شهرداری‌ها نقش جدی در توسعه شهرها دارند، امیدواریم پروژه‌های شهرداری‌ها به بخش گردشگری و افزایش استانداردهای زندگی کمک کند.

لزوم ایجاد پل هوایی بین دو ساختمان دانشگاه دامغان‌

منوچهر فخری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان نیز اظهار کرد: یکی از مصوبات جلسه سی‌ام مهرماه ایجاد پل هوایی بین دو ساختمان دانشگاه دامغان است که این مهم تاکنون محقق نشد.‌

وی افزود: بر اساس مصوبه انجام شده مقرر شده است تا عملیات ساخت پل هوایی دانشگاه دامغان با مشارکت ۵۰ درصدی شهرداری و دانشگاه دامغان به انجام رسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان بیان کرد: امیدواریم شهرداری دامغان پروژه ساخت پل هوایی دانشگاه را جزو اعتبارات سال ۱۴۰۰ پایدار کند.

نتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول