اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

مثلث شوم-7|راهکارهای ساده برای کاهش هزینه قبض برق و گاز/50 درصد انرژی دریافتی در خانه هدر می‌رود

در شرایطی که 50 درصد از انرژی حامل‌های انرژی برق و گاز در یک واحد مسکونی تلف می‌شود، می‌توان میزان این اتلاف انرژی را با راهکارهای ساده‌ای کاهش داد.

مثلث شوم-7|راهکارهای ساده برای کاهش هزینه قبض برق و گاز/50 درصد انرژی دریافتی در خانه هدر می‌رود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزایش میزان مصرف گاز و برق خانگی در مدت اخیر سبب شد تا کشور با مسئله‌ای پیچیده در حوزه انرژی مواجه شود. در همین راستا خروجی این صورت مسئله سه عنصر قطعی گاز، خاموشی برق و آلودگی هوا بود.

به استناد اظهارات مسئولان در شرایط کنونی هیچ راهکاری به جز انتخاب بین یکی از اضلاع این مثلث شوم وجود ندارد، اما بررسی جوانب این مسئله بیانگر وجود راهکارهای خرد و کلان برای حل ریشه این مسئله دشوار است.

در همین راستا خبرگزاری فارس در قالب پرونده‌ای با عنوان «مثلث شوم» به این مساله می‌پردازد.

هفتمین گزارش از پرونده مذکور به بررسی راهکارهای جلوگیری از اتلاف انرژی ساختمان می‌پردازد. به طور حتم تاکنون در واحد مسکونی خود، منابع اتلاف انرژی را شناسایی کرده‌اید. اگر احتمالا از این مکان‌ها بی اطلاع هستید، بهتر است در مقطع کنونی سال، مکان‌هایی نظیر پنجره‌ها، کانال کولر  و درز و شکاف خانۀ خود را بررسی کنید تا متوجه حجم اتلاف انرژی از این نواحی بشوید.

*50 درصد انرژی دریافتی در خانه هدر می‌رود

به منظور بحث پیرامون این موضوع در گام اول باید تکلیف این سوال مشخص شود که چند درصد از انرژی برق و گاز که شما آن را مصرف کرده و بخشی از بهای آن‌را می‌پردازید، در ساختمان تلف می‌شود؟ در همین ارتباط رضا شیخ انصاری، معاون دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به سوال مطرح شده گفت:« 50 درصد از انرژی دریافتی ساختمان‌های کشور و به روش‌های مختلف تلف می شود.»

به عبارت دیگر در شرایطی که میزان بهای انرژی مورد مصرف شما به صورت پلکانی بررسی نشود، 50 درصد از هزینه‌ای که بابت تامین انرژی انجام دادید هدر رفته است.

در چنین شرایطی اگر مبلغ مورد نظر را در یکسال محاسبه کنید، متوجه خواهید شد که چه حجم قابل توجهی از سرمایه شما به دلیل اتلاف انرژی هدر رفته است. از سوی دیگر، در ایران بخش عمده‌ای از هزینه انرژی در قالب یارانه توسط دولت تامین می‌شود. در حقیقت چند برابر هزینه‌ای که شما برای برق و گاز انجام می‌دهید، توسط دولت و از محل بیت  المال هزینه شده و اتلاف انرژی منجر به هدر رفتن هزینه عمومی متعلق به همه مردم خواهد شد.

تصویر ترموگرافی(میزان اتلاف انرژی) ساختمان

*48 درصد از انرژی تلف شده از طریق پنجره ساختمان است

در همین رابطه، آگاهی نسبت به اینکه مکان‌های عمده اتلاف انرژی کجاست و به چه شیوه‌هایی می‌توان نسبت به کاهش اتلاف انرژی اقدام کرد، علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی می‌تواند، هزینه انرژی ماهانه‌ خانواده شما را کاهش دهد.

به گزارش فارس در یک نگاه کلی عواملی همچون طراحی نامناسب حرارتی، عایق بندی غیر اصولی سیستم‌های گرمایشی، دیوارهای بدون عایق، وضعیت نامناسب سقف، شکاف درب‌ها، درز پنجره‌ها و همچنین عدم استفاده از کنترل کننده‌های گرمایشی موجب هدر رفت انرژی در بخش خانگی می‌شوند.

در این خصوص باید گفت که عمده انرژی تلف شده ساختمان از طریق پنجره‌های واحد مسکونی است که 48 درصد از انرژی تلف شده را شامل می‌شود.

بر اساس جزئیات ارائه شده، بیشترین میزان گرما و سرمای تولید شده در خانه از طریق پنجره‌ها و شکاف درها خارج می‌شوند. در همین راستا اگر صرفه جویی در مصرف انرژی را مد نظر دارید بهتر است در اولین اقدام نسبت به استاندارسازی پنجره‌ها و درهای واحد مسکونی خود اقدام کنید.

در شرایطی که پنجره و درب ساختمان شما از استاندارد لازم برخوردار است، با استفاده از درزگیرهای موجود در بازار می‌توانید از اتلاف انرژی در خانه جلوگیری کنید.

* با نصب پنجره 2 جداره هزینه تامین گاز خود را 60 درصد کاهش دهید

در همین راستا، سیما غفاری، کارشناس انرژی با اشاره به اینکه نصب پنجره‌های دوجداره استاندار می‌تواند در کاهش هزینه انرژی خانوار بسیار موثر باشد، گفت:« وجود پنجره‌های 2 جداره از گزینه‌های مثبتی است که علاوه بر عایق صدا به کاهش اتلاف انرژی در خانه کمک می‌کند.»

این کارشناس انرژی در بیان تاثیر استفاده از پنجره‌های 2 جداره گفت:« استفاده از پنجره‌های 2 جداره می‌تواند هزینه گاز خانوارها در فصل زمستان را تا 60 درصد کاهش دهد.»

علاوه بر دو جداره کردن پنجره‌ها و استفاده از درزگیر استاندارد، بهره‌گیری از کرکره‌های چوبی و پرده‌های ضخیم و بلند می‌توانند تا ۵۰ درصد از اتلاف انرژی در خانه جلوگیری کنند.

*کانال کولر در فصل سرما، راه فرار گرما است

پس از درها و پنجره‌ها، سومین عامل اصلی اتلاف انرژی مسئله کانال‌های کولر است. در همین راستا، ابوذر صالحی، مدیرکل روابط عمومی شرکت توانیر با اشاره به اتلاف انرژی از طریق کانال کولر گفت:« برای آگاهی از میزان اتلاف انرژی از طریق کانال کولر، پییشنهاد می‌کنم در اولین فرصت به پشت بام خانه یا آپارتمان خود بروید و اگر از بدنه کولر آبی شما، گرما بیرون می زد بدانید بخش زیادی از گاز در منزلتان بیهوده هدر می رود.»

این مقام مسئول در بیان راهکارهای جلوگیری از اتلاف انرژی کانال‌های کولر، گفت:« با نصب پلاستیک ساده جلوی دریچه، زمینه صرفه جویی انرژی و جلوگیری از اتلاف حامل‌های انرژی به وجود می‌آید.»

به گزارش فارس، با استفاده از اقداماتی ساده نظیر راهکارهای مذکور، می‌توان نسبت به صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی اقدام کرد.

*اگر صرفه جویی نکنیم، مجبور به واردات حامل‌های انرژی می‌شویم

جالب است که بدانید در شرایط کنونی وضعیت کشور از لحاظ تامین انرژی به دلیل افزایش مصرف بخش خانگی در فضای بحرانی به سر می‌برد. در همین ارتباط نزدیک به 80 درصد از گاز تولید ایران به عنوان دارنده بزرگترین ذخایر گازی جهان در بخش خانگی مصرف می‌شود.

همین امر اهمیت صرفه جویی در حوزه انرژی برای مشترکان خانگی را به وضوح آشکار می‌سازد. به عبارت دیگر در شرایطی که همین امروز نسبت به صرفه جویی انرژی اقدام نکنیم چه بسا شاهد شرایط بحرانی تر باشیم و خودکفایی بخش انرژی در کشور را از دست رفته ببینیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول