اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

بسازبفروشی که بنّای ساده شد/ عاقبت معامله «طلای کاغذی» یا شرط‌بندی سرِ قیمت طلا!

حدود هفت ماه است که در مشهد معامله طلای کاغذی ممنوع شده و سوالی که امروز مطرح است، این است که این پرونده به کجا رسیده است؟!

بسازبفروشی که بنّای ساده شد/ عاقبت معامله «طلای کاغذی» یا شرط‌بندی سرِ قیمت طلا!

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مدتی است که با رصد معاملات «طلای کاغذی» در مشهد، به بررسی این گونه معاملات و نحوه فعالیت معامله‌گران می‌پردازیم.

در گزارش‌های قبلی به این نکته پرداختیم که پشتِ پرده معامله طلای کاغذی در مشهد چه افرادی هستند و اینکه این بازار چگونه، به چه شکل و از کجا راه‌اندازی شد و به خانه‌ها راه یافت.

از بزرگان و سرشاخه‌هایی که با ایجاد کانال‌های تلگرامی در سایه نبود نظارت دستگاه‌های متولی، اقدام به راه اندازی قمارخانه مجازی کرده بودند، گفتیم تا اینکه حتی به موضوع قاچاق طلا و ارتباطی که می‌تواند بین این دو موضوع باشد، رسیدیم.

این بار اما به سراغ تعدادی از افرادی که در این کانال‌های تلگرامی اقدام به خرید و فروش طلای کاغذی می‌کردند و زندگی‌شان را باخته‌اند، رفتیم؛ افرادی که جز حسرتِ روزها و پول‌های از دست رفته، هیچ برای‌شان نماند.

ضرر چند ۱۰ میلیاردی 

یکی از فعالین سابق اتاق‌های معامله طلای کاغذی که چند ۱۰ میلیارد تومان در این معاملات متضرر شده در خصوص طریقه شکل‌گیری این اتاق‌ها، بیان کرد: از حدود یک سال و نیم پیش که نوسانات طلا افزایش یافت، طلای کاغذی و هفته‌ای در صنف ما روی کار آمد. 

وی ادامه داد: در آن دوره چنانچه فردی می‌خواست به صورت نقدی معامله کند به طلافروش مراجعه و به طور مثال دو هزار گرم طلا را برای شنبه هفته‌آینده معامله می‌کرد و ما اعلام می‌کردیم سکه را یک و ۷۱۰ خرید می‌کنیم و به طور مثال یک و ۷۱۰ برای شنبه هفته آینده می‌فروشیم؛ سر موعد نه طلایی جابه‌جا می‌شد و نه پول، بلکه اخلاف قیمت‌ ایجاده شده به واسطه نوسانات، پرداخت می‌شد.

این فعال سابق بازار معاملات طلای کاغذی بیان کرد: با توجه به اینکه پول و طلایی جابه‌جا نمی‌شد بسیاری تا ۲۰ و حتی۳۰ کیلوگرم طلا معامله می‌کردند و این در حالی بود که کل سرمایه یک طلا فروش شاید به دو کیلوگرم هم نرسد.

وی یادآور شد: این شد که همه شهرستان‌ها فروشنده این کار شدند و حتی بسیار مشاهده می‌کردیم که افراد خانگی، بخر و بفروش خودرو، بنگاهدار، بساز و بفروش و دیگر افراد هم وارد این بازار شدند.

قیمت طلا در تهران مشخص می‌شود؛ ما مقلد هستیم

این فعال سابق بازار معاملات طلای کاغذی با بیان این نکته که قیمت در تهران مشخص می‌شد، تصریح کرد: باتوجه به اینکه قیمت تنها در دست حدود ۱۰ نفر در تهران بود، چنانچه آنان مشاهده می‌کردند شهرستان‌ها فروشنده هستند به یکباره قیمت را پایین می‌کشیدند و چنانچه می‌دیدند که شهرستان‌ها خریدارند، نرخ را بالا می‌بردند.

وی ضمن تاکید بر اینکه ما در مشهد تنها یک تقلید کننده هستیم، ابراز کرد: حتی در بازار ارز و سکه و طلای واقعی هم همین گونه است، چنانچه دقت کنید طلا فروشان به ویژه بزرگان طلافروشی و صراف قیمت را تا ساعت پنج عصر اعلام می‌کنند؛ چراکه «پله آهنی» تهران تا این ساعت نرخ را اعلام می‌کند.

این فعال سابق بازار معاملات طلای کاغذی در پاسخ به اینکه آیا می‌توان از تهران تقلید نکرد، گفت: نمی‌توانیم از تهران تقلید نکنیم، چراکه به طور مثال چنانچه در تهران اعلام شود سکه ۱۲ میلیون تومان و ما در مشهد بگوییم ۱۱ میلیون و ۹۵۰؛ آنگاه از مشهد سکه خریداری و به تهران برده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: همچنین در بازار، ما همیشه تابع بزرگتر خود هستیم؛ وقتی دست‌های پشت پرده مجموعه بانک‌ها در تهران هستند خود به خود ما مجبور به تقلید می‌شویم؛ چراکه بزرگان ما در تهران زندگی می‌کنند.

این معامله‌گر سابق طلای کاغذی در ادامه سخنان خود در خصوص چگونگی روی کار آمدن این نوع معاملات و نحوه همه‌گیر شدن آن، خاطرنشان کرد: پس از اینکه این نوع معاملات چه نقدی و چه تلگرامی آن در تهران راه‌اندازی شد، پس از مدتی آوازه میزان سود در دیگر شهرها و استان‌ها هم پیچید و اینگونه شد که باتوجه به اینکه قرار نبود عملا طلایی مورد معامله قرار گیرد، این شد که جمع کثیری برای یک شبه پولدار شدن وارد این بازار شدند، حتی مشاهده می‌کردید یک نفر توان خرید دو کیلوگرم طلا را ندارد؛ اما ۲۰ کیلوگرم طلا معامله می‌کند به این امید که ۲۴ ساعت بعد و یا شنبه هفته بعد به سودی سرشار برسد.

وی اضافه کرد: من نیز همچون مابقی افراد وارد این بازار شدم، البته در کانال‌های تلگرامی معامله نمی‌کردم، بلکه افراد با مراجعه به مغازه‌ام اقدام به خرید طلا به صورت صوری و برای ۲۴ ساعت و یا شنبه هفته آینده می‌کردند و در روز موعود قیمت سود یا زیان جابه‌جا می‌شد.

این معامله‌گر سابق طلای کاغذی یادآور شد: در این معاملات سرمایه چند دهه زندگی خود را از دست دادم و یک ضرر چند ۱۰ میلیارد تومانی متحمل و برای جبران آن مجبور به فروش زندگی‌ام شدم.

وی با بیان اینکه پس از اینکه این ضرر را متحمل شدم از این بازار کنار کشیدم، افزود: این گونه معاملات چند سالی ادامه داشت تا اینکه تیر ماه سال جاری اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد در اطلاعیه‌ای، غیر قانونی بودن این گونه معاملات را اعلام کرد.

این فعال سابق بازار معاملات طلای کاغذی ضمن گلایه از مسؤولان، ابراز کرد: ای کاش دولت در شروع کار، جلوی این معاملات را می‌گرفت نه زمانی که همه متضرر شدند.

وی ادامه داد: تا تیر ماه امسال هیچ نهادی این معاملات را جرم انگاری نکرده بود و به یکباره تیر ماه سال جاری اتحادیه اعلام کرد این گونه معاملات غیر قانونی است. این شد که عده‌ای ماندند با ضررهای چند ۱۰۰ میلیونی و حتی چند ۱۰ میلیاردی.

این فعال سابق بازار معاملات طلای کاغذی گفت: پس از این اطلاعیه، افرادی که ضرر کرده بودند جواب مغازه‌دار را ندادند و افرادی که استفاده کرده بودند، سودشان را می‌خواستند.

سرشاخه‌های اصلی معاملات طلای کاغذی در مشهد

وی دربخش دیگری از سخنان خود در خصوص بزرگان و سردمداران این بازار در مشهد، خاطرنشان کرد: تا مدتی بیشتر معاملات کاغذی توسط فردی به نام«ح.م» انجام می‌شد. علاوه بر او «م.ب» و «ع.ح» هم جزو سرشاخه‌های این نوع معاملات بودند و هرچه معامله انجام می‌شد چه خانگی و چه طلافروش، حواله‌اش به این افراد می‌رسید.

پنج میلیارد تومان در این بازار باختم

در ادامه به سراغ یکی دیگر از افرادی رفتیم که او هم مانند چند هزار نفر دیگر در این کشور فریب تبلیغات سوء این کانال‌ها خورده و وارد این معاملات شد.

وی که ضرر هنگفتی هم در این رابطه کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد در خصوص چگونگی آشنایی با این اتاق‌ها، بیان کرد: پیش از اینکه وارد حوزه خرید و فروش طلا شوم در پیشه ساخت و ساز مشغول به فعالیت بودم زمانی که بازار ملک خوابید به فکر ایجاد یک مغازه طلافروشی افتادم.

این فعال سابق اتاق‌های معاملات طلای کاغذی ادامه داد: پس از یک سال و نیم، خبر ایجاد این اتاق‌ها بر سر زبان‌ها افتاد و گفته شد معاملاتی روی کار آمده که افراد می‌توانند تنها به صورت لفظی و بدون استفاده از طلا و به صورت کاغذی معامله کنند.

وی اضافه کرد: پس از مدتی فعالیت فقط ضرر عاید من شد و حدود پنج میلیارد تومان در این راه باختم و زندگیم را از دست دادم؛ حتی به مرز سکته رسیدم.

این فعال سابق اتاق‌های معاملات طلای کاغذی بیان کرد: به جایی رسیدم که امروز مانند یک کارگر ساده بنایی می‌کنم و حدود هشت ماه است که کوچک‌ترین فعالیتی در این اتاق‌ها ندارم. 

امیدی به احقاق حق خود ندارم

وی ضمن اشاره به اینکه هیچ امیدی به احقاق حق خود ندارم و تنها امیدم این است که دیگران وارد این راه نشوند، تصریح کرد: بسیاری بودند که با فعالیت در این اتاق‌ها همه زندگی خود را از دست دادند و حتی به زندان افتادند.

این بازنده معاملات طلای کاغذی در ادامه سخنان خود با بیان این نکته که مرکزیت تمام اتاق‌هایی که در کل کشور فعال بودند با تهران بود، خاطرنشان کرد: به طور کلی یک نفر از تهران در هر اتاقی که در مشهد تشکیل می‌شد، عضویت داشت و تمام پول کشور به تهران می‌رفت.

وی با بیان اینکه کل میزان معاملات مشهد را که حساب کنید به یک نفر از پولداران تهران که در این زمینه فعالیت دارد نمی‌رسد، در خصوص علت این مرکزیت گفت: به طور کل نرخ طلا و ارز از تهران می‌آید و خودشان نرخ را بالا و پایین می‌کنند.

این فعال سابق اتاق‌های معاملات طلای کاغذی بیان کرد: یکی از اتاق‌های تهران که درآمد سنگینی داشت اتاق«پردیس» به مدیریت «م .ع» بود.

«آساگُلد»؛ بزرگترین اتاق معامله طلای کاغذی در مشهد

وی بیان کرد: همچنین در مشهد اتاق بزرگی فعالیت داشت با نام «آساگلد» که می‌توان گفت قوی‌ترین اتاق مشهد بود و بیش از سه هزار نفر زیرمجموعه داشت که پس از مدتی فعالیت باتوجه به اینکه پلیس امنیت اقتصادی اقدام به شناسایی و پیگیری موضوع کرد، مدیر گروه پیامی در گروه با این مضمون که «این اتاق دیگر فعالیتی نخواهد داشت و هر فردی که متضرر شد طلب خود را دریافت کند» منتشر کرد و در نهایت اتاق جمع شد.

این فعال سابق اتاق‌های معاملات طلای کاغذی در ادامه سخنان در خصوص سرشاخه‌های اتاق‌های معاملات کاغذی در مشهد از فردی به نام «ح.م» نام برد که مدتی است به تهران رفته و در پله آهنی تهران مشغول به فعالیت است و مهره‌های خود را در دیگر شهرها و استان‌ها می‌چیند.

چرا از همان ابتدا جلوی اتاق‌ها گرفته نشد

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ابراز گلایه از ناظران قانون و دولت، بیان کرد: چرا دولت از همان ابتدا که این اتاق‌ها در حد یک کِرم بودند جلوی‌شان را سد نکرد و امروز که تبدیل به اژدها شدند و صدها تریلیون از این مردم گرفتند و فراری شدند، به فکر مقابله افتاده است.

این فعال سابق اتاق‌های معاملات طلای کاغذی تاکید کرد: متاسفانه کار به جایی رسیده که برخی به قدری از مدیران اتاق‌ها هراس دارند که از ترس دشمن تراشی اقدام به شکایت از مدیران نمی‌کنند؛ پلیس امنیت اقتصادی باید اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کند هر فردی که در این خصوص متضرر شده به آگاهی مراجعه و شکایت نامه خود را تنظیم کند؛ اما اسمی از متضررین نیاورد تا برای فردی مشکلی رخ ندهد.

وی ابراز کرد: متاسفانه برخی از این مدیران به قدری زرنگ بودند که برای اینکه از خودشان ردی به جا نگذارند از بازنده، پول دریافت نمی‌کردند، بلکه به اندازه ضرر طرف مقابل، از او سکه و آبشده دریافت می‌کردند.

در ادامه گزارش به سراغ یکی از افرادی رفتم که طی این چند گزارش از او به عنوان یکی از سرشاخه‌های معاملات طلای کاغذی یاد کردند.

فردی که به عنوان دلال برای هر فردی که به اتاق‌ها معرفی می‌کرد، کمیسیون دریافت و بسیاری را این گونه به خاک سیاه نشاند.

سخنان پشت سرم تهمت است

پس از پرس و جو شماره «م.ح» را پیدا کردم و با او تماس گرفتم. وی پس از شنیدن موضوع گزارش، خود را یکی از متضررین بزرگ این معاملات معرفی و بیان کرد: مدتی در این کانال‌ها فعالیت داشتم و اموالم را به باد دادم، حتی ماشین خود را هم فروختم و از این اتاق‌ها بیرون آمدم!

«م.ح» در خصوص نحوه فعالیت این اتاق‌ها، ابراز کرد: در ابتدا مبلغی به عنوان بیعانه به این امید که چند برابر آن را به دست آوردید، پرداخت می‌کنید؛ اما این گونه نیست. به طور مثال بنده اموال خود را از دست دادم!

وی تصریح کرد: از اسفند ماه سال گذشته فعالیت در این گروه‌ها را تعطیل کردم، چراکه چیزی نمانده بود، فرش زیر پای خود را بفروشم!

«م.ح» خاطرنشان کرد: معمولا افراد توسط آشنایان و دوستان به این گروه‌ها کشیده می‌شوند. ابتدا از پول کم شروع می‌کنند و بعد وسوسه می‌شوند و معاملات بزرگتر انجام می‌دهند و اینگونه است که به یکباره ضرر هنگفتی متحمل می‌شوند و بار دیگر برای اینکه ضرر را جبران کنند ادامه می‌دهند تا اینکه میزان ضررها افزایش می‌یابد.

وی فعالیت در این کانال‌ها را همچون افتادن در مرداب دانست و تاکید کرد: این کانال‌ها با سایت‌های شرط بندی تفاوتی ندارد و انسان را به خاک سیاه می‌نشاند.

«م.ح»  با بیان این اینکه این کانال‌ها سال گذشته زیاد بودند و امسال با آنان برخورد شد، اضافه کرد: از حدود سه سال پیش این کانال‌ها راه اندازی شدند.

وی در ادامه در پاسخ به این نکته که بسیاری شما را یکی از دلالان این کانال‌های تلگرامی معرفی کرده‌اند، با تعجب، این گفته را دروغ خواند و گفت: من تنها در گروه «دیپلمات» فعال بودم که ضرر کردم و حدود ۶ ماه است که خانه نشین و بیمار شدم.

«م.ح» ادامه داد: اینکه گفته شده من افراد را برای عضویت در گروه‌ها، تطمیع می‌کردم تهمت است. وقتی من ضرر می‌کنم و باز هم معامله را ادامه می‌دهم مقصر خودم هستم که اراده نداشتم از معامله کنار بکشم نه فرد دیگری.

«علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد»

آنچه که در طول این چند گزارش به شدت خودنمایی می‌کند اینکه متاسفانه مسؤولان نظارتی ما فرسنگ‌ها از شگردهای متخلفان عقب هستند، کاری که می‌شد همان ابتدا با اندک بررسی و کمترین هزینه جلویش را گرفت و نگرفتند امروز تبدیل به درختی تنومند شده است.

درختی که بسیاری از متضررین این بازار معتقدند مسؤولان توان زدن ریشه آن را ندارند و تنها شاخ و برگ‌ها هستند که در این میان قربانی می‌شوند

هفت ماه گذشت و هیچ خبری نشد

حدود هفت ماه است که در مشهد معاملات کاغذی طلا جرم انگاری شده و دادگستری و پلیس امنیت اقتصادی هم طبق آنچه که ادعا دارند در حال رسیدگی و بررسی پرونده هستند؛ اما پس از این مدت طولانی تنها، خبر از مسدود شدن تعدادی اتاق‌‌ها و حساب بانکی‌ها که احتمالا همه باید از اتباع بیگانه باشد مخابره شده و خبری از برخورد با سرشاخه‌های این معاملات نیست.

سرشاخه‌هایی که همچون زالو، خون هزاران نفر از این مردم را مکیدند و هست و نیست عده‌ای را به یغما بردند، امروز با خیال آسوده در خیابان‌ها راه می‌روند و خبری از برخورد با آنان نیست.

=================
گزارش: فرزانه زراعتی
=================
انتهای پیام/ 70071/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول