اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

شفافیت آرای نمایندگان می‌تواند نظارت مردمی بر مجلس و وکلای ملت را افزایش دهد

مسئول سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه شفافیت آرای نمایندگان یک مطالبه عمومی است؛ گفت: اجرای این طرح در خانه ملت می‌تواند نظارت مردمی را بر مجلس و وکلای ملت افزایش دهد.

شفافیت آرای نمایندگان می‌تواند نظارت مردمی بر مجلس و وکلای ملت را افزایش دهد

امیر محمد زارعی مسئول واحد سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، با انتقاد از مخالفت برخی نمایندگان با شفافیت آرا گفت: شفافیت آرا یکی از شعارهای اصلی نمایندگان مجلس یازدهم در ایام انتخابات بود و نمایندگان با این نوع وعده‌ها به خانه ملت راه پیدا کردند؛ جدا از این مساله، مردم این حق را دارند که از رای نماینده‌شان در طرح‌ها، لایحه‌ها و رای اعتماد یا استیضاح وزیران دولت اطلاع داشته باشند.

وی افزود: اجرای طرح شفافیت آرا در خانه ملت می‌تواند نظارت مردمی را بر مجلس و وکلای ملت افزایش دهد و عملکرد و آرای نمایندگان زیر ذره‌بین افکار عمومی قرار گیرد و دیگر در پایان دوره مجلس شاهد حبس و زندانی شدن نمایندگان نباشیم چون این طرح باعث حذف چرخه فساد می‌شود.

زارعی گفت: بی‌شک شفافیت نه تنها در آرای نمایندگان مجلس بلکه در عملکرد یکایک مدیران و مسئولان نظام جمهوری اسلامی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه‌های مجلس انقلابی به شمار می‌رود، بنابراین نباید عنوان مخالفت با پذیرش شفافیت به مجلس یازدهم داده شود.

مسئول واحد سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تاکید کرد: شفافیت آرا تنها یک تغییر در مدل اداره مجلس نیست و یک الزام و متغیر کلیدی در اصلاح راهبردی مدل حکمرانی در کشور محسوب می شود و می تواند از مجلس شروع و در مرحله بعد شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت و دیگر نهاد ها را نیز با الزام شفافیت آرا به مردمی سازی و اقناع و ایجاد مشارکت اجتماعی همراه سازد.

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که طرح شفافیت آرای نمایندگان یک مطالبه عمومی و حق شهروندی است؛ مطالبات مردمی که  بالاخره پس از سال‌ها جواب داد و مجلس شورای اسلامی به صورت جدی پیگیر طرح شفافیت آرای نمایندگان شد. هرچند بعد از فراز و فرود زیاد در دو دوره متوالی قوه مقننه تصویب نشده اما رشد آرای موافقان نشان می‌دهد راهی تا به سرانجام رسیدن این مهم باقی نمانده است.

این فعال دانشجویی ادامه داد: در مجلس دهم این تجربه را داشتیم که به‌خاطر عدم ‌شفافیت نمایندگان و نظارت قوی بر عملکرد خانه ملت حدود 75 نفر از نمایندگان ردصلاحیت شدند. مجلس یازدهم در شرایطی تشکیل شد که در اثر بی‌تدبیری‌های دولت و البته افزایش تحریم‌ها چالش‌های بسیاری برای کشور ایجاد شده است. بسیاری امیدوار بودند با آغاز به‌کار پارلمان در دوره یازدهم بخشی از این مشکلات مرتفع و به‌تدریج با اصلاح‌گری و اصلاح ریل اداره کشور چالش‌ها کمتر شود. قاعدتا یکی از این موارد هم توسعه شفافیت برای جلوگیری از فساد در کشور بود و انتظار می‌رفت مجلسی که ادعای اصلاح‌گری دارد، این فرآیند را از صحن خود آغاز کند.

وی اظهار داشت: اگر شفافیت دغدغه نمایندگان خانه ملت نبود، همانند مجلس دهم که طرح رد شد و نمایندگان دنبال بررسی مجدد طرح را نگرفتند، این موضوع نیز در مجلس یازدهم کلید نمی خورد، در حالی که براساس تقاضایی که تعداد زیادی از نمایندگان مجلس داشتند، بررسی دوباره آرای شفافیت نظر و رأی نمایندگان تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد.

مسئول واحد سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: اگر این طرح که چندین ماه در کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس بررسی و تنظیم شده بود، در مجلس به تصویب می‌رسید، بخش عمده‌ای از عملکرد نمایندگان ضابطه‌مند می‌شد و سپس طی فرآیندی به اطلاع عموم مردم می‌رسید.

زارعی افزود: انتشار تمامی آرا و نظرات نمایندگان به‌جز بخش‌های محدودی که نیازمند محرمانگی بود، انتشار مشروح مذاکرات کمیسیون‌های تخصصی مجلس، انتشار جزئیات سفرها و هزینه‌کردهای آن، اطلاع‌رسانی درباره هدایا و کمک‌های دریافتی نمایندگان و نهایتا کانالیزه کردن مراودات همه نمایندگان از مسیر دبیرخانه مجلس بخش‌های مهمی از این طرح بود که متاسفانه با 3 رای کمتر تصویب نشد. 

وی افزود: با وجود آمار بسیار بالای رأی دهندگان به طرح شفافیت آرا، هیچ گاه نمی‌توان و نباید قطع به یقین، عنوان «مخالفت با شفافیت» را به عنوان یک برچسب سیاسی به مجلس یازدهم زد. همین که طرح با نداشتن سه رأی رد شد، نشان دهنده اتفاق نظر نمایندگان بر تصویب و ایجاد شفافیت در کشور است که مجلسی‌ها مایل به برداشتن نخستین گام در این زمینه توسط خود هستند.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: جمع‌آوری طوماری با امضای نمایندگان برای در دستور کار قرار دادن بررسی و طرح موضوع شفافیت، نشان دهنده عزم راسخ مجلس بر تصویب این طرح مهم است که می‌تواند در اداره کشور انقلابی ایجاد کند، انقلابی که با ایجاد شفافیت در بخش‌های مختلف مدیریتی اتفاق می‌افتد، نه تنها به ارکان نظام بلکه سبب پیشرفت در حوزه‌های مختلف اجتماعی تا اقتصادی و سبب تمیز دادن دوستان انقلاب و مردم از دشمنان انقلاب و مردم می‌شود.

وی گفت: در نهایت باید در نظر داشته باشیم که  مردم می‌خواهند نمایندگان در مورد هر رای که می‌دهند مطالعه کافی و بررسی‌های لازم را داشته باشند و ابعاد حقوقی رأی آنها مشخص باشد. در عین حال مردم بایستی در جریان تصمیمات نماینده خود قرار بگیرند و این موضوعی است که در بسیاری از کشورها مدتهاست که متداول است.

زارعی اظهار داشت: هر نماینده‌ای باید مسئولیت رأی خودش را بر عهده بگیرد و سوال افکار عمومی اینجاست که چرا نظر نمایندگان مردم باید محرمانه بماند؟ آیا نماینده‌ای که نگران است به دلیل رأی خود از سوی هفکرانش یا مخالفانش مورد انتقاد قرار بگیرد می تواند استقلال رأی داشته باشد و برای حفظ منافع رأی دهندگان خود اقدام کند و منافع ملی را جایگزین منافع حزبی کند؟

مسئول واحد سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اضافه کرد: از سوی دیگر رانت‌های اطلاعاتی بسیاری در مجلس وجود دارد و مردم می پرسند چرا برخی از وابستگان و اطرافیان وزرا و مسئولین باید در جریان این مسائل قرار بگیرند و از آنها به نفع شخصی استفاده کنند اما مردم نباید در جریان مسائل قرار بگیرند؟ بعلاوه چرا نمایندگان نباید در قبال رأیی که در مجلس می‌دهند، مسئولیت داشته باشند و اگر رأی آنها باعث خسارت به جامعه شود، مواخذه نشوند؟

وی گفت: در این میان چنین اقدامی عملکرد مجلس را زیر سوال می برد و بسیاری در این باره می گویند نمایندگان با چنین تبلیغاتی به مجلس راه ِیافتند و حالا دیگر احتیاجی به آن ندارند بنابراین مانند مجلس دهم کار به وقت اضافه و در نهایت فراموشی می‌کشد.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: در عین حال نباید فراموش کرد که کسی نمایندگان را مجبور به حضور در مجلس نکرده است، اگر نماینده‌ای می ترسد تا به دلیل رأی درست و حمایت از مردم و منافع ملی تحت فشار از سوی گروه‌های مختلف حزبی یا قومی قبلیه‌ای قرار گیرد و رأی خود را برای دوره های بعدی مجلس و یا دوستان خود را در دولت از دست بدهد، می‌تواند از عهده گرفتن این وظیفه خطیر خودداری کند و کار را به کاردان بسپارد تا مجلس به مجلسی مبدل شود که در رأس امور است.

زارعی گفت: مردم می خواهند بدانند هزینه‌های انتخاباتی، دارایی‌های نمایندگان، هدایا و دریافتی آنان و ... چگونه است و چرا برخی عملکردها در مجلس با حواشی فراوان همراه است؟ شاید برخی از نمایندگان هم الزامی به خود نمی بینند تا بابت تصمیمات خود به مردم پاسخ بدهند و سازوکار شفافی از حضور و غیاب آنها در جلسات مجلس برای رأی دهندگان مشخص باشد.

وی اظهار داشت: شفافیت آرا مطالبه‌ای مردمی است و مردم می‌خواهند بدانند در مجلسی که هزینه بالایی از بیت المال را به خود اختصاص داده چه می گذرد و نمایندگان چگونه عمل می‌کنند، این درخواست درخواستی فصلی نیست که به هنگامه انتخابات مطرح شود و بعد به فراموشی سپرده و خاک بخورد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول