اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

تازه‌ترین آمارها از جشنواره شعر فجر/ دبیر اجرایی جشنواره: ما را نقد کنید

دبیر اجرایی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت:ما را نقد کنید. به برکت توجه به همین نقدهاست که ما امید داریم کارمان را دقیق‌تر انجام دهیم و به کمک نقد شماست که جشنواره‌ای در حد و شأن نام ایران اسلامی خواهیم داشت.

تازه‌ترین آمارها از جشنواره شعر فجر/ دبیر اجرایی جشنواره: ما را نقد کنید

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مصطفی راضی جلالی، دبیر اجرایی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، با حضور در برنامه رادیو گفتگو پاسخگوی پرسش‌های مجری، کارشناسان و مخاطبان برنامه رادیویی «تقاطع فرهنگ» بود.

وی در ابتدای برنامه با ارائه آمار مربوط به آثار رسیده به دبیرخانه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت: در این دوره ۲۵۰۸ اثر به دست ما رسید که از این مجموع، ۲۰۵۰ کتاب در بخش «شعر بزرگسال»، ۱۷۲ اثر در بخش «شعر کودک و نوجوان»، و ۲۸۶ عنوان هم در بخش «درباره شعر» شرایط آیین نامه ای را برای بررسی دارا بودند.

مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران سپس در پاسخ به پرسشی درباره اینکه برخی منتقدان از عدم تنوع سلیقه‌های ادبی بین داوران و اعضای هیأت علمی جشنواره شعر فجر گله دارند، پاسخ شما در این باره چیست، گفت: اگر اجازه دهید برای روشن شدن موضوع چند عدد را جمع و تفریق کنیم: از سال ۱۳۹۳ یعنی نهمین دوره جشنواره شعر فجر تا کنون از میان حدود ۶۳ جایگاه داوری، تنها ۹ نام تکراری در این جشنواره حضور داشتند. بنابراین ملاحظه می‌فرمایید که اندکی بیش از ده درصد فرصت‌های داوری به اسامی تکراری داده شده که آن هم با انتخاب اعضای هیأت علمی بوده. اعضای هیأت علمی که همواره از میان چهره‌های صاحب نام شعر کشور بوده اند و به یقین اشراف کامل به حوزه شعر و ادبیات داشته اند.

وی در ادامه افزود: البته نباید از نظر دور داشت که گاهی کسی از عزیزان شاعر توسط هیات علمی برای داوری در جشنواره شعر فجر پیشنهاد شده ولی ایشان به دلایلی چون: تمایل حضور اثر خود در رقابت یا مشغله کاری حاضر به پذیرش مسئولیت داوری نشده است.

در بخش دیگری از این گفتگوی زنده، محمد آسیابانی، دیگر کارشناس برنامه، ضمن سپاس از برگزارکنندگان جشنواره شعر فجر برای اختصاص محفل افتتاحیه این دوره به نام و یاد شهید سردار قاسم سلیمانی و شهید فخری زاده گفت: توجه به مقام والای این دو شهید بزرگوار در برگزاری یک رویداد ملی امری ارزشمند و قابل ستایش است که خانه کتاب و ادبیات ایران آن را رقم زد.

جلالی در این باره نیز با اشاره به جایگاه رفیع سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و محسن فخری زاده، یادآور شد: همه ما می‌دانیم که این دو بزرگوار از علاقمندان جدی ادبیات فارسی بودند. تصاویر مثنوی خوانی سردار سلیمانی مدت‌هاست که تسلی دهنده اغلب شاعران و علاقمندان به ادب فارسی است. همچنین شعر شهید محسن فخری‌زاده که در مراسم افتتاحیه جشنواره شعر فجر توسط فرزند ایشان قرائت شد، نشان دهنده عمق ارتباط و انس این دو عزیز با شعر و ادبیات ایران زمین است. به همین دلیل بر خود فرض دانستیم تا طلیعه محافل شعر فجر را با نام و یاد شهیدان مزین کنیم.

موضوع تفکیک بخش‌های سه گانه شعر بزرگسال در این دوره از جشنواره، دیگر نکته‌ای بود که از دبیر اجرایی این رویداد ادبی پرسیده شد درباره اینکه چگونه به این نظر رسیدید که شعر کلاسیک را از شعر نو و ترانه جدا کنید و آثار هر کدام را در یک بخش جداگانه بررسی کنید؟ که جلالی در پاسخ به این پرسش گفت: شاید کمی غریب به نظر برسد، ولی ما در دبیرخانه جشنواره‌ها و جوایز ادبی -چه سال‌های گذشته در بنیاد شعر و ادبیات داستانی و چه اکنون در دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران- همواره تمام نقدها و نظرها درباره این رویدادها را مطالعه کرده‌ایم.

وی همچنین اضافه کرد: این نقد سال بود که از سوی برخی عزیزان شاعر و نیز برخی اهالی رسانه مطرح می‌شد که: بررسی مجموعه‌های شعر کلاسیک و مجموعه‌های شعر نو(قالب‌های نیمایی و سپید) در یک بخش، از منظر حرفه ای کار دقیقی نیست.به همین دلیل امسال با هدف توجه به دیدگاه منتقدان این امر و نیز با انگیزه افزایش فرصت برنده شدن برای شاعران عزیز، پیشنهاد تفکیک بخش شعر بزرگسال به سه گروه: «شعر کلاسیک»،«شعر نو» و «شعر محاوره» تقدیم معاونت محترم امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -به عنوان متولی برگزاری جشنواره شعر فجر- شد. این موضوع پس از نظرخواهی از شاعران و پیشکسوتان حوزه شعر، تایید و به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی شعر فجر ابلاغ شد.

دبیر اجرایی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در پاسخ به پرشسی در مورد این که گاهی به نظر می‌رسد برخی دوستان مغرضانه، به نقد جشنواره شعر فجر می‌پردازند، گفت: ما همه نقدها در مورد جشنواره را پیگیری می‌کنیم و بدون تردید حتی تندترین آن‌ها را هم بررسی می‌کنیم. هر کدام بتواند راه گشای وظایف اجرایی من و همکارانم باشد به دیده منت می‌پذیریم و به کار می‌بندیم. ما نگاه نمی‌کنیم چه کسی می‌گوید، نگاه می‌کنیم که چه می‌گوید. از شما و مخاطبان فهیم برنامه تقاطع فرهنگ اجازه می‌خواهم به همه منتقدان عرض کنم: ما را نقد کنید. به برکت توجه به همین نقدهاست که ما امید داریم کارمان را دقیق تر انجام دهیم و به کمک نقد شماست که جشنواره‌ای در حد و شأن نام ایران اسلامی خواهیم داشت.

جلالی با اشاره به برگزاری سه کارگاه مجازی آموزش شعر برای شاعران جوان در اقصی نقاط کشور گفت: ما بر این باوریم که حاصل و آورده رویداد بزرگی مثل جشنواره بین‌المللی شعر فجر برای جامعه ادبی کشور نباید در اهدای جایزه به چند نفر محدود شود. به همین دلیل هر سال در کنار برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره‌ها و جوایز ادبی، طی دو یا سه روز، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی شعر و داستان می‌کردیم تا علاقمندان به این دو بخش ادبیات بتوانند فرصت هم نفسی و بهره‌مندی از آموزه‌های بزرگان شعر و داستان کشور را به دست آورند.

وی افزود: امسال هم به رغم محدودیت‌های ناشی از گسترش ویروس کرونا، بی کار ننشستیم و با طراحی سه دوره همزمان شعر کلاسیک، شعر نیمایی و شعر سپید، گروه‌های برگزیده‌ای از پایگاه نقد شعر را گرد هم آوردیم تا از دانش شعری چهره‌های نام آشنایی چون حمیدرضا شکارسری، ابراهیم اسماعیلی اراضی و علی داوودی بهره مند شوند. هر کدام از این دوره‌های آموزشی به شکل پیوسته و در مدت زمان دو ماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول