اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان اتیسمی چه کرده است؟

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست با تشکل‌های فعال در حوزه افراد دارای طیف اتیسم، از رشد ۲۵۰۰ درصدی پوشش تحصیلی دانش‌آموزان طیف اتیسم خبر داد.

آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان اتیسمی چه کرده است؟

به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه اتیسم، اختلال عصبی رشدی است که در سه سال اول زندگی نمایان می‌شود، گفت: مهم‌ترین علائم اتیسم، نقص در برقراری ارتباط، مشکل در تعامل اجتماعی و وجود الگوهای تکراری در رفتار، علایق و فعالیت‌هاست.

 وی با بیان اینکه بر اساس DSM-5 سطح شدت برای اختلال طیف اتیسم در سه سطح معرفی می‌شود، گفت: سطح ۱ نیازمند حمایت، سطح ۲ حمایت زیاد و سطح ۳ حمایت بسیار زیاد است که آموزش‌ و پرورش استثنایی در سطوح ۱ و ۲ دانش‌آموزان را تحت حمایت و پوشش قرار می‌دهد و در سطح ۳ زیرپوشش بهزیستی قرار می‌گیرند.

 وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۸مدرسه خاص اتیسم و ۳۲۷ کلاس خاص اتیسم در ۲۲۷ مدرسه پسرانه و ۱۰۰ مدرسه دخترانه در سطح کشور وجود دارد، اظهار کرد: ۱۴ مدرسه اتیسم در کشور در حال ساخت است و در هر استان حداقل یک مدرسه اتیسم به شکل الگویی مناسب‌سازی خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی با بیان اینکه دانش‌آموزان اتیسم تحت پوشش به ۴ گروه تقسیم می‌شوند، گفت: ۲ هزار و ۷۹ دانش‌آموزان اتیسم، کم‌توان ذهنی نیز هستند، ۲۰۰ دانش‌آموزان اتیسم با هوشبهر عادی مشغول به تحصیل هستند، ۳۳۸ دانش‌آموز اتیسم دارای سایر معلولیت‌ها هستند و ۱۷۸ دانش‌آموز طیف اتیسم در مدارس عادی و در قالب طرح تلفیقی فراگیر تحصیل می‌کنند.

 وی افزود: در مجموع ۲ هزار و ۶۱۷ دانش‌آموز اتیسم در مدارس خاص و ۱۷۸ دانش‌آموز به شکل تلفیقی فراگیر در مدارس پذیرا مشغول به تحصیل هستند که در مجموع ۲ هزار و ۷۹۵ دانش‌آموز تحت پوشش قرار داده می‌شوند.

حسینی با بیان اینکه پوشش تحصیلی دانش‌آموزان طیف اتیسم از سال ۸۴ تاکنون از ۲هزار و ۵۰۰ درصد رشد برخوردار بوده است، بیان کرد: ۳۸۷ نفر از همکاران در آموزش‌ و پرورش استثنایی کار تعلیم و تربیت دانش‌آموزان طیف اتیسم را بر عهده ‌دارند.

رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی با بیان اینکه همه‌ساله در برنامه سنجش و سلامت جسمانی و آمدگی تحصیلی، غربالگری دانش‌آموزان با به‌کارگیری بیش از ۲۰ هزار نفر نیرو در بیش از ۲ هزار پایگاه سنجش انجام می‌شود، گفت: دو آزمون SCQ و ADI-R جهت تشخیص اختلالات طیف اتیسم در برنامه سنجش نوآموزان مورداستفاده قرار می‌گیرد تا جایگاه آموزش این دانش‌آموزان مشخص شود.

 حسینی در خصوص توانمندسازی معلمان، مربیان و مدیران و مشاوران، اظهار کرد: 70 درصد همکاران دوره‌های تخصصی لازم را در حوزه اتیسم نگذرانده‌اند لذا نقشه راه آموزش تدوین‌ شده است و تاکنون ۵۰ دوره ضمن خدمت و کارگاه کشوری برای معلمان، مدیران، معاونان، سرپرستان آموزشی و کارشناسان برگزار شده است.

 وی ادامه داد: ۵کارگاه تخصصی جهت تربیت مدرس به مدت ۱۱۲ ساعت برای آموزش نیروی انسانی در سطح کشور و 20 دوره ضمن خدمت و کارگاه جهت تربیت آزماینده‌های تخصصی اتیسم نیز تاکنون برگزار شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: کارگاه مشترک با همکاری مرکز امور بین‌الملل و دفتر منطقه‌ای یونسکو به مدت ۶۵ ساعت جهت تربیت مدرس و 128 ساعت دوره جهت تربیت‌معلم و مشاور و دوره‌های تربیت‌معلم چند مهارتی با همکاری یونیسف نیز تاکنون برگزار شده است.

 وی تصریح کرد: آموزش ۱۰ درصد معلمان دانش آموزان کم‌توان ذهنی برای یادگیری مهارت‌های چندگانه در حال انجام است.

حسینی در خصوص محتوای آموزشی دانش‌آموزان طیف اتیسم گفت: ۸کتاب مهارت‌آموزی تصویری پایه اول تا ششم با تأکید بر مهارت‌های خودیاری، ارتباطی و تعاملی برای دانش‌آموزان طیف اتیسم تدوین و چاپ‌ شده است.

 وی ادامه داد: بسته آموزش والدین و جزوه استاندارد فضا، تجهیزات آموزشی و توان‌بخشی ویژه طیف اتیسم تدوین ‌شده است و ۵ عنوان کتاب در جهت آموزش والدین دانش‌آموزان طیف اتیسم در سال ۹۸ تدوین ‌شده است.

رئیس سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی افزود: اضافه نمودن سرفصل درس اختلال طیف اتیسم در دروس دانشگاه فرهنگیان، تدوین مکمل‌های تصویری درس ریاضی و تهیه کیت تصویری تیچ از اقدامات دیگر در راستای تدوین محتوای آموزشی استاندارد در حوزه دانش‌آموزان اتیسم است.

 وی، توانمندسازی والدین دانش‌آموزان طیف اتیسم را از ضروریات دانست و گفت: تدوین محتوای آموزشی والدین، اجرای برنامه آموزشی والد محور به‌صورت آزمایشی در مدرسه‌ پیامبر اعظم (ص) به‌صورت آموزش والد به والد و ارسال دستورالعمل اولیا و همیار معلم در شرایط کرونا از اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.

حسینی افزود: همچنین برنامه آموزش والدین با همکاری انجمن‌های مردم‌نهاد در سطح شهر تهران برگزارشده است و ۵ عنوان کتاب در جهت آموزش والدین دانش آموزان طیف اتیسم تدوین‌ شده است.

 حسینی با بیان اینکه مناسب‌سازی پودمان‌ها در ۲رشته باغبانی و کمک خدمات اداری انجام‌ شده است، گفت: امکان تحصیل در ۳۶ رشته مهارتی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ایجاد شده است و پودمان رشته موسیقی برای دانش‌آموزان طیف اتیسم تدوین ‌شده است و در مرحله تصویب در شورای عالی آموزش ‌و پرورش قرار دارد.

 رئیس سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی اظهار کرد: همکاری با وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و سایر ارگان‌ها در خصوص تدوین برنامه جامعه و هماهنگ برای ارائه خدمات به اختلال طیف اتیسم انجام‌گرفته است و تاکنون ۴سمپوزیوم تخصصی اتیسم و میزهای تخصصی در حوزه اختلال طیف اتیسم برگزار شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول