اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

افتتاح ۱۲ مرکز آموزش و فنی و حرفه‌ای در ایام دهه فجر در مازندران

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای در مازندران گفت: طبق سیاست سازمان در سال ۹۹ اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی واگذاری به بخش خصوصی و برون‌سپاری، در ایام دهه فجر منجر به افتتاح حدود ۱۲ آموزشگاه آزاد شد.

افتتاح ۱۲ مرکز آموزش و فنی و حرفه‌ای در ایام دهه فجر در مازندران

حسین درویشی مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری با بیان اینکه کشور علاوه بر دانش به توانایی و پنجه‌های هنرمند جوانان نیاز دارد اعتقاد دارد و آنچه که موجب کاهش سن بیکاری و زودبازدهی اشتغال می‌شود آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای است، اظهار کرد: آموزش براساس مهارت، الگو و تجربه‌مداری به کمک اشتغال آمده و ارتقای کیفیت محصول و تولیدات را در پی خواهد شد برآیند این سه عامل منجر به جهش تولید، امیدبخشی به جوانان و مشارکت بین اقشار در بخش‌های مختلف خواهد شد.

*افتتاح ۱۲ آموزشگاه در دهه فجر

وی گفت: سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور ایجاد مهارت برای افراد فاقد مهارت و ارتقای مهارت برای کسانی که در صنوف و سازمان صنعتی کار می‌کنند، را در دستور کار قرار داده است، سیاست سازمان در سال ۹۹ اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی واگذاری به بخش خصوصی و برون‌سپاری بود که در ایام دهه فجر منجر به افتتاح حدود ۱۲ آموزشگاه آزاد شد.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای در مازندران ادامه داد: با توجه به محدودیت در آیین‌نامه سازمانی افتتاح آموزشگاه آزاد در مسیر استفاده مزیت‌ها و ظرفیت‌هایی همچون کشاورزی، گردشگری و بخش فنی و مهارتی است، هدف‌مان را به این سمت برده و آموزش‌های فنی و مهارتی معطوف بر مهارت‌ شدند که برای این کار نیاز به زمان و ترویج فرهنگ داشتیم.

* ایده‌پردازی اساس آموزش مهارت‌محور

این مسؤول با تاکید بر اینکه ترویج حس خلاقیت و نوآوری در بین کارآموزان یا به نوعی اصلاح شیوه آموزشی با تکیه بر مهارت در دستور کار قرار گرفت، گفت: مهارت‌محوری باید جایگزین مدرک محوری شود آموزش‌های ما شغلی است، اساس آموزش مهارتی ایده‌پردازی است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری در آموزشگاه دولتی استارت مهارت‌محوری  زده شد، بیان کرد: ولی حضور مربیان به علت شیوع کرونا پررنگ نبود از این رو کار را به آموزشگاه خصوصی سپردیم تا کار آموزش تولید و فروش را انجام بدهند و  کارآموزان بتوانند محیط واقعی را درک کرده و با بازار کسب و کار آشنا شوند.

درویشی اعلام کرد: در این مسیر به دو مدیر آموزشگاه در بخش خصوصی به‌عنوان پایلوت مجوز شروع کار ارائه شد بعد از اتمام آموزش سفارش محصولات گرفته شده و برای تامین منابع مالی واحدهای استارتاپی و شتاب‌دهنده برای ثبت سفارش در کنار کارآموز حاضر می‌شوند تا زمانی که کیفیت محصول توسط پارک علم و فناوری تایید شود.

*دارندگان گواهی‌نامه فنی مجوز می‌گیرند!

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای در مازندران یادآور شد: در این بخش از کار کارآفرینان تولیدکنندگان را به متولیان خرید وصل می‌کنند، همچنین پس از برگزاری اولین جلسه شورای مهارت در ۲۲ شهرستان مصوب شد تا فعالان در این حوزه اولویت مجوز دادن را به سمتی ببرند که نیاز به آموزش وجود دارد و اداره دولتی ما بنا بر هر دلیلی از آموزش باز مانده است.

این مسوول اضافه کرد: موضوع دیگر توجه ما به اقشار آسیب‌پذیر است که شامل نیازمندان، زندانیان، مددجویان، فعالان  در کمپ‌ها، انجمن‌های معتادان و زنان بدسرپرست و همچنین مردم شهر فریدونکنار به‌عنوان شهرستان محروم هستند در این راستا مجموعا ۵۶۰ میلیون تومان اعتبار را برای تجهیز کارگاه‌ها و تامین مواد مصرفی و آموزش به این اقشار با کمک سازمان‌های مردم نهاد جمع‌آوری شد.

*بانک‌های عامل به دارندگان گواهی‌نامه وام بدهند

وی گفت: آموزش‌های ما باید مبتنی با اشتغال باشد بودجه‌ای که دولت می‌خواهد بدهد حتما باید پیوست مهارت داشته باشد بانک‌های عاملی که تسهیلات اشتغال می‌دهند مکلف شدند که به افرادی تسهیلات بدهند که حتما آموزش مهارتی را کسب کرده باشند، طبق ماده ۱۳ نظام صنفی، این نهاد اعلام کرد اقشاری که می‌خواهند مجوز کسب و کار دریافت کنند باید تایید صلاحیت شوند.

درویشی با اشاره به حل مشکل موازی‌کاری در بحث آموزش افزود: آموزش‌هایی که می‌خواهد منجر به اشتغال شود باید از فیلتر ما عبور کند الان در مسیر اجرا هستیم حکم صادر شد اصناف اگر می‌خواهد مجوز بدهد حتما باید گواهینامه پیوست شده از فنی و حرفهای را دریافت کند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای در مازندران از ارائه آموزش از طریق تولید محتوای الکترونیکی در بخش خصوصی و دولتی در شرایط کرونایی خبر داد و گفت: این کار با تقسیم بندی ساعات صورت گرفت، آموزش‌های مهارتی وبیناری به یک ربع خلاصه شدند و آموزش‌ها در سطوح مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته ارائه شدند، محتواهای تولید شده در سامانه بارگزاری می‌شدند که کار مشترکی بین بخش خصوصی و دولتی بود. 

این مسؤول با اشاره به وجود مشکل در بخش آموزشی خصوصی، خاطرنشان کرد: در  شرایط کرونایی در بخش دولتی نگاه آموزشی بود ولی نگاه بخش آزاد علاوه بر آموزشی، صنفی هم بود از این رو عملا نتوانستیم به تعهدات خود جامعه عمل بپوشانیم، البته آموزش در محیط کار واقعی و پادگان‌ها که مهم بود مصداق عینی آموزش بود که به بضاعت هر پادگان در نیروهای مسلح بر حسب نیاز پادگان‌ها آموزش به بومی و غیربومی ارائه شد. 

*تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار ماسک 

وی تاکید کرد: در حوزه کرونا آموزش مهارتی عملیاتی داشتیم و در بخش تجهیزات مساعدت داشتیم از سوم اسفند ماه تا پایان اردیبهشت ماه بالغ بر یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار ماسک تولید کردیم، تولید مواد ضدعفونی‌کننده با کمک سپاه و اجرای کار مشترک با اردوگاه‌های جهادی، مشارکت ۷۰ درصدی توسط پایگاه مقاومت روستاها از جمله اقداماتی بود که به همراه ارائه آموزش صورت گرفت.

*فعالیت مراکز جوار در مازندران

درویشی با اعلام اینکه وظیفه ما ترویج آموزش کار و کارآفرینی است، گفت: خرسندیم اولین استانی بودیم که در سطح کشور توانست آموزش را در سطوح پادگان‌ها شروع کند، بخش دیگر کار شناسایی کارآفرینان است در این خصوص دو کارآفرین برتر را در سطح ملی معرفی کردیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای در مازندران با اشاره به فعالیت مرکز جوار کارگاهی، بیان کرد: این مراکز با هدف توجه به مسائل و محدودیت‌های یک شرکت یا یک واحد تولیدی که وقتی برای آموزش ندارند ایجاد  می‌شود به این صورت که یک واحدی محول می‌شود و تجهیزات جای‌گذاری می‌شوند تا با حضور کارشناسان آموزش ارائه شده و گواهینامه اهدا شود، همچنین پنج مرکز مدیریت شغلی و مشاوره فلفسه‌ای همچون مرکز جوار داریم که با خضور کارشناسان و مشاوران شغلی پوشش آموزشی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول