اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

جزئیات تجارت ایران و عمان در سال جاری/ 4 استراتژی مهم برای توسعه روابط میان دو کشور

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان با بیان اینکه 4 استراتژی مهم برای توسعه روابط تجاری دو کشور وجود دارد، گفت: حوزه معدن یکی از فرصت‌های توسعه روابط تجاری با عمان به شمار می‌رود.

جزئیات تجارت ایران و عمان در سال جاری/ 4 استراتژی مهم برای توسعه روابط میان دو کشور

به گزارش خبرگزاری فارس، حجم کل تجارت ایران و عمان در 9 ماهه امسال 593 میلیون و 77 هزار دلار بوده که از این رقم 274 میلیون و 649 هزار دلار صادرات ایران به عمان و 318 میلیون و 428 هزار دلار نیز واردات عمان به ایران بوده است. 

محسن ضرابی رئیس اتاق مشترک ایران و عمان گفت: حجم مبادلات دو کشور از سال 1392 تا 1397 به 5 برابر رسید و در سال ۱۳۹۷ و در اوج تحریم‌ها به یک میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار افزایش یافت اما در سال 1398 به 697 میلیون دلار کاهش یافت. 


روابط تجاری ایران و عمان در 9 ماهه ابتدای سال 1399

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان  دلایل اصلی کاهش سطح مناسبات  تجاری دو کشور در سال گذشته را مربوط به بخشنامه‌های پی‌درپی داخلی در حوزه تجاری، مقررات ارزی و ضوابط برگشت ارز حاصل از صادرات در داخل و بخشنامه‌های ممنوعیت صادرات  عنوان کرد و گفت: سال گذشته بخشنامه‌های بانک مرکزی، موضوع ایفای تعهدات ارزی و بخشنامه‌هایی که برای ممنوعیت صادرات در بخش‌های مختلف صادر شد، سطح صادرات ایران به عمان را  کاهش داد. 

* 4 استراتژی مهم برای توسعه روابط تجاری ایران و عمان 

وی 4 استراتژی مهم در روابط تجاری ایران و عمان را بیان کرد و گفت: افزایش صادرات به عمان، صادرات مجدد از طریق عمان، واردات از طریق عمان و جایگزینی بنادر مدرن کشور عمان به جای کشورهایی در چند سال اخیر با ما بداخلاقی هایی را داشته اند از محورهای مهم در روابط تجاری ایران و عمان عنوان کرد. 

ضرابی با بیان اینکه عمان تنها کشوری بود که در دوران شیوع بیماری کرونا مانعی برای صادرات کالاهای ایرانی ایجاد نکرد، گفت: بلکه تلاش کرد تا حجم صادرات ما افزایش یابد. 

* سرمایه گذاری در حوزه معدن فرصتی برای توسعه تجارت با عمان 

وی افزود: حوزه معدن یکی از فرصت های توسعه روابط تجاری ایران و عمان به شمار می رود زیرا این کشور دارای معادن غنی و بکری است که تاکنون به آن توجه نشده اما اخیرا با ایجاد وزارتخانه ای با عنوان معدن و انرژی در این کشور مورد توجه قرار گرفته و به همین دلیل فرصتی برای توسعه روابط تجاری با ایران به شمار می رود. 

ضرابی اظهار داشت: البته باید توجه داشت که در این زمینه بیشتر می توان در حوزه سرمایه گذاری مشترک تمرکز کرد. 


نمودار روابط تجاری ایران و عمان در 9 ماهه سال 1399

انتهای پیام/ 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول