اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

آروزی 40 ساله ذوب‌آهن برای تولید فولاد به روش جدید محقق شد/ بیش از این نمی‌توانیم برای فوتبال هزینه کنیم

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: «پی سی آی» مجموعه تکمیلی در کنار کوره بلند ما است و همه جای دنیا بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد فولاد به روش کوره‌بلند است و بیش از ۸۰ درصد کوره بلندها به سیستم پی سی آی مجهز هستند و آرزوی ۴۰ ساله ذوب آهن این بود که سیستم پی سی آی را نصب کند که این اتفاق بعداز مدت‌ها افتاد.

آروزی 40 ساله ذوب‌آهن برای تولید فولاد به روش جدید محقق شد/ بیش از این نمی‌توانیم برای فوتبال هزینه کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، منصور یزدی‌زاده بعد از ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: ذوب‌آهن اصفهان افتخاری برای صنعت کشور و استان اصفهان است و باتوجه به اینکه بیش از پنجاه سال از عمر ذوب‌آهن می‌گذرد و تولید فولاد در کشور از ۳۰ میلیون تن عبور کرده‌است، اما ذوب آهن به‌علت ناملایمات که در طول عمر کاری خود داشته‌است و اگر دو مجموعه صبا و خراسان در کنار ذوب آهن می‌ماندند تولید بیش از ۵ میلیون تن را داشت. 

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان افزود: همچین ذوب‌آهن به‌عنوان آخرین سهام در بورس عرضه شد و باتوجه به اینکه مجموعه ما در بازار و زیر نظر سازمان تأمین اجتماعی است و سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان غیر دولتی اما عمومی است، آزادی عمل و چابکی مورد انتظار را در خود نمی‌بیند.

وی گفت: با این وجود ذوب‌آهن اصفهان در مسیر خوبی است، همچنین بحث کوره بلند از آن مواردی است که توان تولید سالانه ۸۰۰ هزارتن شدن را دارد و سرانجام با اصلاحات اساسی در بخش‌های مختلف به مدار تولید بازگشت.

یزدی‌زاده با تأکید براینکه انتظار ما از وزارت صمت بهبود شرایط تأمین مواد اولیه است گفت: بحث پی سی آی به‌عنوان یک مجموعه تکمیلی در کنار کوره بلندهای ما قراردارد که جایگزین پوک‌ها می‌شود که این پوک برای ذوب‌آهن هزینه زیادی دارد. 

تحقق آرزوی دیرینه ۴۰ ساله ذوب‌آهن

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: «پی سی آی» مجموعه تکمیلی در کنار کوره بلند ما است که بخشی از مصرف پوک را پی سی آی به خود اختصاصی می‌دهد و همه جای دنیا بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد فولاد به روش کوره‌بلند است و بیش از ۸۰ درصد کوره بلندها به سیستم پی سی آی مجهز هستند و آرزوی ۴۰ ساله ذوب آهن این بود که سیستم پی سی آی را نصب کند که این اتفاق بعداز مدت‌ها افتاد.

دریافت پروانه استاندار برای ریل ذوب‌آهن

وی با اشاره به اینکه دریافت پروانه استاندارد ریل ملی اتفاق بسیار خوبی برای ذوب‌آهن بود گفت: باید در نظر داشت به سادگی پروانه استاندارد به کسی نمی‌دهند به‌ویژه درباره محصولی که یک استاندارد سخت‌گیرانه دارد و مطابق استاندارد En13674 اروپا است. 

یزدی‌زاده خاطرنشان کرد: همچنین باتوجه به کیفیت تولید، محصولات ذوب‌آهن می‌تواند به راحتی به تمام دنیا صادر شود؛ ما در نشست‌های مختلف دولتی و در وزارت صمت که متولی تولید و صادرات است گفته‌ایم که باید در نظر داشت ذوب‌آهن از موهبت‌های یارانه‌ای و گاز طبیعی و معادن بدون بهره است و دست مارا باز بگذارند تا کل محصولاتمان را صادر کنیم. 

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان افزود: دریچه‌های کشویی مربوط به پاتیل‌های فولادبر است که چندین سال در اختیار شرکت‌های اروپایی و چینی قرار داشت و امروز در اختیار ذوب آهن اصفهان با حمایت یکی از شرکت‌های زیر مجموعه ذوب آهن آن‌ها را تولید می‌کند.

خروج ذوب‌آهن از زیان انباشته پس از ۱۰ سال

وی ادامه داد: ذوب آهن بیش از ۱۰ سال درگیر زیان انباشته بود اما در پایان ۶ ماه نخست امسال از زیان انباشته خارج شد و در پایان ۹ ماه توانسته به سود انباشته برسد؛ همچنین سودی که شناسایی کرده‌ایم حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سود بوده و در برنامه داریم بخشی از این سود را توزیع کنیم. 

یزدی‌زاده افزود: برنامه ما این است که از فرابورس وارد بورس شویم تا سهم ذوب‌آهن و نظارت حاکمیت بر آن بیشتر شود که می‌تواند آورده خوبی برای استان محسوب شود. 

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: برنامه ما برای سال ۱۴۰۰ این است که از نظر کمی و کیفی بتوانیم تولید را با کوره بلند به مدار و تنوع تولیدات و محصولاتی که ارزش افزوده بیشتری داشته باشند به بازار عرضه کنیم و محدودیت عرضه کالا در بورس برداشته شود.

درد تأمین مواد اولیه حل شود

وی ادامه داد: باید با کمک سازمان صمت درد مزمن چندین ساله تأمین مواد اولیه ذوب‌آهن با برنامه‌ریزی حل شود همچنین در حوزه کاهش هزینه‌ها و افزایش ارزش افزوده محصولات برنامه داریم اگر این کارها انجام شود سود شرکت بیشتر می‌شود.

یزدی زاده گفت: پروژه ملی انتقال آب خلیج فارس تا کرمان رسیده است؛ همچنین  ذو‌ آهن بین سهامداران است اما تفاوتی در مجموعه سهامداران نیست و برآورد هزینه در پروژه باتوجه به تغییر نرخ ارز در یک سال گذشته باید مجددا برآورد شود.

راه‌های دور زدن تحریم را به خوبی می‌دانیم

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان افزود: در شرایط تحریمی و اینکه نمی‌توانیم به راحتی از بانک‌ها و صرافی‌ها استفاده کنیم راه‌های گریزی برایمان تأمین شده است و داریم  از یکی از آنها استفاده می‌کنیم و بخشی از مواد اولیه را دریافت می‌کنیم.

بی‌تدبیری باعث می‌شود از تولیدکننده سنگ آهن به سمت مصرف کننده پیش رویم

وی ادامه داد: فضای فوتبال کشور فضای خوبی نیست و اینکه تیم‌های استقلال و پرسپولیس دستشان در جیب دولت است اما ذوب‌آهن تازه از زیان انباشته خارج شده و سال گذشته ۸۰۰ میلیارد تومان سود داشته که  ۵۰ میلیارد تومان را صرف ورزش کرده‌ایم و بیشتر از این امکان ندارد و به همین علت بازیکنان ما را با اعداد نجومی می‌خرند که در این شرایط کاری از ما بر نمی‌آید و توان این را نداریم پا به پای همسایه ثروتمندمان پیش رویم. 

یزدی‌زاده بیان کرد: به این علت که بعضی‌ها به‌جای اینکه توسعه در معادن سنگ‌آهن داشته باشند درآمد را صرف فولاد و نورد گرم کردند همینطور اکتشافات درستی صورت نگرفته‌است، تا ظرف ۱۰ سال آینده سنگ آهن نخواهیم داشت و باید از برزیل و چین سنگ آهن وارد کنیم.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول