اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

لزوم تعطیلی معادن اطراف بزرگترین طاق طبیعی و تاریخی دنیا

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی غار تاریخی اسپهبد‌ خورشید و آثار وابسته با اشاره به اینکه معادن مانع ثبت جهانی اسپهبد خورشید هستند از پیگیری برای تعطیلی معادن اطراف غار اسپهبد خورشید خبر داد.

لزوم تعطیلی معادن اطراف بزرگترین طاق طبیعی و تاریخی دنیا

مهدی عابدینی‌عراقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه با اشاره به اینکه پایگاه میراث فرهنگی غار تاریخی اسپهبد‌ خورشید و آثار وابسته در ۱۴ آبان‌ماه امسال مصوب شد و از اول دی‌ماه به عنوان سرپرست این پایگاه انتخاب شدم، گفت: آثار وابسته غار تاریخی اسپهبد‌ خورشید شامل قلعه کنگلو، قلعه روات‌سر، غار کیجا‌کچال، غار طاق‌خانه و غار فرامرز است.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی غار تاریخی اسپهبد‌ خورشید و آثار وابسته با بیان اینکه این غار مربوط به اواخر دوره ساسانی است، گفت: با آموزش و پرورش شهرستان سوادکوه برای استفاده از مکان مدرسه‌ای که تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته بود تفاهم‌نامه امضا می‌کنیم که ۲۵۰ متر زیر‌بنا و هزار و ۴۰۰ متر محوطه دارد که این محوطه بعد از کرونا برای فعالیت‌های آموزشی و کارگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی از هماهنگی با پیمانکاران در سال آینده برای طراحی مسیر دسترسی به غار اسپهبد خورشید خبر داد و خاطر نشان کرد: احداث مسیر دسترسی مناسب برای مرمت و کاوش ضرورت دارد و استقرار نگهبان دائمی و پژوهش در داخل غاز از مراحل بعدی فعالیت ما است.

عابدینی به سابقه و شکل غار اسپهبد خورشید اشاره کرد و با بیان اینکه غار اسپهبد خورشید مربوط به اواخر دوره ساسانی است و با توجه به حجم انبوه معماری داخل غار و استحکام بناهای داخل بیانگر آن است که به صورت عجله‌ای ساخته نشد بلکه در طی سالیان دراز با معماری مناسب ساخته شد و ساخت و ساز برای مسکونی و دفاعی بود.

وی با اشاره به شواهد مشخص معماری دوره ساسانی و طاق‌های ورودی اتاق‌ها و سفال‌ها که نمونه آن در بناهای دیگر ساسانی موجود است و برای استفاده بهینه از فضا اقدام به مرتبه‌سازی شد و شیب مهار شد و در پایین‌دست برای آب‌انبار و حوضچه آب استفاده شد و در قسمت شاه‌نشین هم بقایای ساختمان ۲ طبقه وجود دارد و طبقه بالا ریخته و طبقه پایین دست‌نخورده باقی ماند و در جبهه شرقی هم بقایای سکوی ۶ طبقه محکم باقی ماند.

عابدینی، بیان کرد: در جلوی غار در دهه ۷۰ که آن را پیمایش می‎کردیم، آثار معماری مشخص بود که معدن فلورین که بالای غار بود و الان تعطیل شد خاک‌های دپو‌شده، آثار معماری را دفن کرد که با کاوش به دست می‌آید.

*۶ معدن اطراف اسپهبد خورشید تعطیل می‌شوند

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی غار تاریخی اسپهبد‌ خورشید و آثار وابسته به وضعیت معادن اطراف غار اسپهبد خورشید اشاره کرد و با بیان اینکه، معدن فلورین تعطیل شد و معدن «پرو‌چشمه» از ۲۹ مرداد‌ماه با دستور دادستان شهرستان و پیگیری اداره کل، تعطیل شد و مجوز معدن «مامطیر» هم در سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد و به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم اعلام کردیم که مجوز تمدید میراثی برای آن صادر نمی‌کنیم و ۳ معدن دیگر هم در حاشیه آن وجود دارد که عرصه و حریم مصوب غار است و باید تعطیل شود و در ۱۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ یک بار توسط دادستان سوادکوه تعطیل شد و معدن‌داران تعهد دارند که چند ماه آینده معادن تخلیه شوند که پس از ۲ سال هنوز آن را تخلیه نکردند و نامه پیگیری موضوع در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه میدان تیر ارتش هم از طریق شورای تأمین شهرستان و استان با لشکر ۱۲۳ مکاتبه می‌شود تا میدان تیر جابجا شود و فضای آموزشی و اداری در میدان تیر مستقر شود، افزود: مقایسه آثار تاریخی با هم درست نیست و هر بنایی ارزش خود را دارد و مقایسه آن با تخت جمشید را صحیح نمی‌دانم و هدف نهایی ما حفاظت و صیانت از آثار باستانی است و هدف پایگاه پژوهشی هم مرمت و توسعه گردشگری این آثار و ثبت در میراث جهانی یونسکو است و در حال حاضر اسپهبد خورشید ثبت ملی است.

عابدینی با بیان اینکه در حال حاضر اسپهبد خورشید بزرگترین طاق طبیعی و تاریخی دنیا است که یکی از شاخصه‌های ثبت جهانی را به عنوان بزرگترین طاق طبیعی و تاریخی دنیا دارد ولی یکی از شاخص‌های دیگر ثبت جهانی آثار تاریخی عدم تخریب محیط زیست اطراف است که این مشکل در اطراف اثر تاریخی وجود دارد و معادن منابع طبیعی حریم منظر را تخریب کردند و وجود معادن مانع ثبت جهانی اسپهبد خورشید است.

انتهای پیام/۸۶۰۱۵/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول