اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

سهمی به اندازه یک آجر/ روایت دست یاری 500 هزار نفر برای مدرسه‌سازی

پویش آجر به آجر در سال جاری آغاز شده است تا با مشارکت مردم ایران اسلامی، مدارس کشور ایمن شود و تاکنون 500 هزار نفر در پویش آجر به آجر مشارکت کرده‌اند.

سهمی به اندازه یک آجر/ روایت دست یاری 500 هزار نفر برای مدرسه‌سازی

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: یکی از نگرانی‌هایی که درباره تحصیل دانش‌آموزان در چند سال اخیر همواره مطرح بود، ماجرای ایمن سازی فضاهای آموزشی است؛ به خصوص در کشور ما که حادثه‌خیز است، نگرانی‌ها‌ از وقوع حادثه در زمان تحصیل دانش‌آموزان در مدرسه با وجود فضاهای آموزشی فرسوده دو چندان است.

این نگرانی و دغدغه موجب شد که لایحه اختصاص4 میلیون دلار برای تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس فرسوده تصویب شود و البته بعد از آن، اتفاقات خوبی رقم خورد؛ در سال 82، حدود 70 درصد مدارس کشور ناایمن بود و نیاز به تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی داشت؛ و در نهایت اکنون کمتر از 20 درصد مدارس کشور به تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی نیاز دارند.

اما برای ایمن‌سازی همه مدارس کشور نیازمند عزم ملی است و همین شد که طرح «آجر به آجر مطرح شد تا در کنار ساختن سرپناهی ایمن برای دانش‌آموزان، فرهنگ مدرسه‌سازی گسترش یابد.

* چه شد که طرح آجر به آجر ایجاد شد؟

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، در پاسخ به نیازهای زمان و مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی برای دستیابی به آموزش و پرورش در طراز جمهوری اسلامی ایران، تدوین و تصویب شده است. زیرنظام «تأمین فضا، تجهیزات و فناوری» یکی از6 زیرنظام اصلی نظام تربیت رسمی عمومی است که مأموریت اصلاح و ایجاد تحول در حوزه فضا، تجهیزات و فناوری در آموزش و پرورش را عهده‌دار است.

بند (3) اهداف و بند (7) سیاست‌های اجرایی برنامه زیرنظام «تأمین فضا، تجهیزات و فناوری» که بر جذب مشارکت حداکثری سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و کمک‌های مردمی و تنوع بخشی و توسعه روش‌های مشارکت خیرین و نهادهای دولتی و غیردولتی در جهت طراحی، ساخت، مقاوم‌سازی و تجهیز و نگهداری فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی تأکید دارد.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع جذب مشارکت‌های مردمی، طرح اجرایی تحولی آجر به آجر در دستور کار سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قرار گرفت.

* قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود

روند تعهدات خیرین مدرسه‌ساز طی دو دهه اخیر در شکل بالا نمایش داده شده است. روند رو به رشد سال‌های اخیر نتیجه سرمایه‌گذاری بیست ساله وزارت آموزش و پرورش در حوزه خیرین است.

اما فرهنگ مشارکت‌پذیری از چه راهی محقق می‌شود؛ این استراتژی جدید مبتنی بر مفهوم تأمین مالی جمعی (Crowdfunding ) است و بر توجه به کمک های خرد مردمی تمرکز دارد. تأمین مالی جمعی یک روش ابتکاری است که در آن، مردم طی یک حرکت دسته جمعی به منظور تأمین بودجه مورد نیاز برای راه‌اندازی یک پروژه جدید، حمایت از کسب و کارهای نوپا و همچنین مشارکت در فعالیت‌های خیریه، اقدام به جمع‌آوری سرمایه حاصل از تجمیع منابع مالی خُرد یا متوسط می‌کنند.

مشارکت‌های دسته جمعی ریشه عمیقی در فرهنگ ما دارد و آیین‌هایی مانند گلریزان بخشی از تاریخ بزرگ ایرانیان است. اعتقاد به قدرت جمع در زبان و ادبیات ما حضوری پررنگ دارد. «قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود»

به این ترتیب در بسته اجرایی تحولی آجر به آجر، استراتژی گسترش مشارکت‌های خرد مردمی در نوسازی مدارس مورد نظر است. لازمه این امر در گام اول فرهنگسازی و دغدغه مند ساختن نسل‌های مختلف در حوزه مدرسه‌سازی است. رویکرد فرهنگی- تربیتی یکی از نکات مورد توجه در سند تحول آموزش و پرورش بوده و فراهم‌سازی زمینه تربیت‌پذیری کودکان متناسب با اقتضائات فرهنگی ایرانی- اسلامی در تمامی فعالیت‌های آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار گیرد.

* تاکنون 500 هزار نفر به پویش آجر به آجر پیوستند

به گفته معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، تاکنون 500 هزار نفر به پویش آجر به آجر پیوستند. 

مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار کرد: در مرحله اول طرح «آجر به آجر» 200 هزار نفر و در مرحله دوم اجرای این طرح بیش از 256 هزار نفر در استان‌های مختلف کشور همکاری و به‌نوعی به روند احداث مدارس حتی با کمترین مبلغ کمک کرده‌اند.

وی افزود: در کنار توسعه و فیزیکی و ساختمانی واحدهای آموزشی در سال‌های اخیر سازمان نوسازی مدارس اقدام به تهیه و توزیع تجهیزات هنرستانی به واحدهای آموزشی در سطوح مختلف کرده تا به نوعی به تحصیل شایسته دانش‌آموزان توجهی جدی داشته باشد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور لزوم استحکام بنای مدارس و ایجاد فضاهای مرتبط باکلاس درس به‌ویژه حیاط مدرسه استاندارد، سالن‌ها و سرویس‌های بهداشتی مناسب را یادآور شد و گفت: در احداث تمامی واحدهای آموزشی پیمانکاران را موظف کردیم تا همه این استانداردها را در کنار مقاوم‌سازی واحدها طبق آیین‌نامه عمومی زلزله موردتوجه قرار دهند.

رخشانی‌مهر ادامه داد: با توجه به اینکه 11 درصد مدارس کشور فرسوده و تخریبی است در کنار اعتبارات دولتی، از توان خیرین در امر مدرسه‌سازی استفاده می‌کنیم تا در قالب پروژه‌های مشترک با خیرین بتوانیم تکمیل واحدهای آموزشی را انجام دهیم.

* پیوستن آقای وزیر به طرح ملی «آجر به آجر»

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش چند روز پیش با حضور در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، به طرح ملی «آجر به آجر»، پیوست.

طرح ملی «آجر به آجر» با هدف نهادینه شدن فرهنگ مشارکت در امور خیر و جمع‌آوری کمک‌های خرد مردمی برای تامین فضاهای آموزشی در مناطق کم‌برخوردار کشور از اوایل امسال با مشارکت جامعه خیرین مدرسه‌ساز راه‌اندازی شد. 

این طرح به منظور زمینه‌سازی برای مشارکت افراد خیر با هر سطح از توان مالی، در امر مدرسه‌سازی اجرا شد تا در قالب آن افراد جامعه با هر میزان درآمد و در هر سطح و طبقه‌ای بتوانند حتی با اهدای هزینه خرید یک آجر (یک هزار تومان)، در مدرسه‌سازی سهیم شوند.

در پویش مهر و محرم بیش از 170 هزار نفر مشارکت کردند که خشت‌گذاری مدارس مربوط به این پویش انجام و ساخت مدارس نیز در استان‌ها آغاز شده است. هموطنان خیر می‌توانند کمک‌های مالی خود به امر مدرسه‌سازی را با ورود به سامانهhttp://ajorbajor.ir  و اهدای هزینه حداقل یک آجر (1000 تومان ) به نام عزیزان خود در امر مقدس مدرسه‌سازی مشارکت کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول