اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

2.5 تا 3 میلیون دانش آموز در «شاد» نیستند/ درجه‌بندی تدریس معلمان

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۲.۵ تا ۳ میلیون دانش آموز در شبکه شاد نیستند، گفت: ۲۰ درصد از دانش آموزان از طریق بسته‌های آموزشی خودآموز تحت آموزش هستند.

2.5 تا 3 میلیون دانش آموز در «شاد» نیستند/ درجه‌بندی تدریس معلمان

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه در انتهای الوند، درباره دستاوردهای نظام آموزش و پرورش اظهار کرد: جهت‌گیری‌های نظام آموزش روی چند محور اساسی است؛ نظام تعلیم و تربیت یک نظام پویایی است و باید انسان‌ها را برای زمان خود تربیت کند و شرایط جامعه دائما در حال پویایی و تغییر است و لذا نظام آموزشی باید دائما در معرض تغییر و تحول باشد.

وی ادامه داد: در طی سال‌های بعد از انقلاب، هر 10 سال شاهد یک تغییراتی در نظام آموزشی بودیم تا خودش را با شرایط جامعه و ضرورت‌های جدید آشنا و آماده کند.

حاجی‌میرزایی افزود: جهت‌گیری عمده نظام آموزشی در درجه اول، دسترسی همه افراد واجب‌‌التعلیم به امکان آموزش است چون نقطه عزیمت بی‌عدالتی از دسترسی به فرصت‌های آموزشی آغاز می‌شود؛ اگر افراد فرصت‌های برابری برای یادگیری نداشته باشند، به تدریج این نابرابری‌ها در کسب موقعیت‌های اجتماعی، قدرت و ثروت،خودش را نشان می‌دهد.

وی تأکید کرد: نظام آموزش و پرورش ایران تلاش گسترده‌ای برای این کار کرده است و یکی از درخشان‌ترین عملکردها متوجه نظام آموزشی است و در حال حاضر بیش از 98.2 درصد از کسانی که لازم‌التعلیم تحت آموزش هستند و بیش از 5 هزار مدرسه با کمتر از 5 دانش‌آموز داریم. 

وزیر آموزش و پرورش افزود: در حوزه سواد اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و از 47.5 درصد میزان باسوادی به 90 درصد رسیده است و تقریبا نزدیک به دو برابر رسیده است؛ در جمعیت بین 6 تا 49 سال، میزان باسوادی 96 درصد است؛ همچنین در حوزه فضای آموزشی، دسترسی به فضاهای آموزشی، پرورشی و رفاهی را توسعه دادیم و در این 8 سال گذشته، هر روز 28 کلاس درس احداث شده است و میزان فضاهای ورزشی 2 برابر شده است.

وی با بیان اینکه بیش از 3 هزار مدرسه شبانه‌روزی در مناطق محروم داریم، افزود: در پیش‌دبستانی که یک دوره بسیار مهمی است از سال 92 با حدود 38 درصد پیش‌دبستانی‌های تحت پوشش به بیش از 76 درصد رسیدیم. در سال گذشته بیش از یک میلیون دانش‌آموز داشتیم که در پیش‌دبستانی تحصیل می‌کنند.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: تمام دانش‌آموزانی که در سال اول ابتدایی وارد مدرسه می‌شوند، سنجش می‌شوند و هم از نظر بینایی و شنوایی و قدرت پردازش ذهنی کاملا تحت کنترل است.  

وی درباره اسقرار عدالت آموزشی در ایام کرونا گفت: عدالت آموزشی دو وجه وجود دارد، نخست آنکه دسترسی دانش‌آموزان به تدریس‌های باکیفیت و فاخر فراهم شده است.  هماهنگی و یکسانی محتوای آموزشی از مزایای این اتفاق است؛ از این حیث یک گام بزرگ در جهت عدالت آموزشی برداشته شده است.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چه تعداد دانش‌آموز به اینترنت دسترسی ندارند، اظهار کرد: 2.5 تا 3 میلیون دانش آموز از 15.5 میلیون‌نفر در حال حاضر در شبکه شاد نیستند که دلایل متعددی داشته باشد؛ برخی افراد ممکن است از آموزش فاصله گرفته باشند، برخی در منطقه ای زندگی کنند که اینترنت وجود ندارد و یا به ابزار هوشمند دسترسی نداشته باشند.

وی تغییرات سریع و پرشتاب دانش آموزان را برای دانش آموزان آسیب‌زا دانست و افزود: برای صیانت از دانش‌آموزان طرح‌های متنوعی را ازجمله غربالگری عمومی دانش آموزان را در حوزه آسیب‌های اجتماعی انجام می‌دهیم و در همین راستا طرح نماد برای 3 میلیون دانش‌آموزان اجرا کردیم که به‌تدریج این طرح را توسعه‌خواهیم داد.

تأسیس شبکه شاد به برقراری عدالت آموزشی کمک کرد

حاجی میرزایی در خصوص شبکه شاد و برقراری عدالت آموزشی در فضای مجازی گفت: ازنظر عدالت آموزشی دو وجه داریم؛ وجه اول این است که دسترسی دانش‌آموزان به محتوای آموزشی باکیفیت و تدریس‌های فاخر بیشتر شد. اگر درگذشته تعداد محدودی از دانش آموزان می‌توانستند از توانمندی‌های معلمان و تدریس‌های فاخر برخوردار شوند اکنون با امکاناتی که در شبکه شاد وجود دارد همه دروس در پایه‌های مختلف برای همه دانش آموزان ارائه‌شده و معلمان باتجربه و توانمند در تمام پایه‌های تحصیلی حضور دارند که محتوای فاخر را تولید و همه معلمان، دانش آموزان و خانواده‌ها به این محتواها دسترسی دارند و این موضوع به همه مخاطبین کمک می‌کند تا دسترسی بهتری به آموزش‌ها داشته باشند و کیفیت مناسب آموزشی در سطح وسیعی ارائه شود و این موضوع به تحقق عدالت آموزشی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: اخیراً گروهی را مأمور کردیم تا بدون مداخله استان به مناطق مختلف کشور بروند و از دانش آموزان در خصوص دسترسی به آموزش‌ها سؤال کنند این کار در یک ماه گذشته در سطح 600 هزار دانش‌آموز انجام شد و بیش از 2 هزار و 870 مدرسه بدون اعلام قبلی از سوی این گروه مورد بازدید قرار گرفت.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: نتایج این طرح نشان می‌دهد که 20 درصد از این دانش‌آموزان که به شبکه شاد دسترسی ندارند و از طریق بسته آموزشی فعالیت آموزشی خود را دنبال می‌کنند. بسته‌های مکتوب، سی دی به‌تناسب ظرفیت مخاطبین تولید و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. در همه استان‌ها استودیوهای فعالی برای تولید محتوا ایجادشده است و دانشجویان فارغ‌التحصیل تربیت‌معلم و معلمان باتجربه به تولید محتوا به اشکال مختلف می‌پردازند و راهبران آموزشی این محتوا را در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: در جمعیت نمونه 600 هزار نفری دانش آموزان  3 دهم درصد آموزش‌ها را  از هیچ طریقی پیگیری نمی‌کنند یعنی از هر 1000 نفر 3 نفر آموزش‌ها را دریافت نمی‌کنند. به واحدهای استانی و شهرستانی مأموریت دادیم تا با تماس با آن‌ها، این افراد را به آموزش‌ها ترغیب کنند.

حاجی‌میرزایی از تشدید مراقبت‌ها و نظارت‌ها در دوران کرونایی خبر داد و اظهار کرد: درگذشته مدرسه فعال بود و کسب اطمینان از جریان درست امور و ارائه خدمات آموزشی آسان تر بود. اما اکنون روش‌های قبلی جوابگو نیست و این پیچیدگی کار آموزش‌وپرورش است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص دستاوردهای آموزش‌وپرورش در دهه پنجم انقلاب، اظهار کرد: تصور می‌شود باوجود 105 هزار مدرسه و یک‌میلیون معلم در کشور کار آموزش ساده می‌شود اما وقتی این جمعیت در سطح کشور توزیع می‌شود کار سخت و پیچیده خواهد شد به‌طوری‌که در حوزه ستادی از همان ابتدای شیوع کرونا تعطیلی نداشتیم و دائماً تلاش کردیم تا از انجام کار درست اطمینان پیدا کنیم.

وی رفع مشکلات معلمان را یکی از سیاست‌های آموزش‌وپرورش برشمرد و افزود: معلمان یک قشر تأثیرگذار هستند که پایدارترین تأثیر را در ساختن آینده جامعه دارند بنابراین باید رضایت شغلی داشته باشند، باید معیشت  معلمان ساماندهی شود و آرامش شغلی آنان بهبود پیدا کند. در این راستا باید به معلمان خدمات رفاهی ارائه می‌کنیم، دانش آنان را  به‌روز می‌کنیم و در حد بضاعت در این راستا گام‌هایی برداشتیم سعی کردیم فاصله‌های جدی حقوق معلمان و کارکنان را متعادل کنیم و  برای استخدام آنان نیز در سال جاری گام‌هایی برداشته‌ایم.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: در سال جاری وضعیت بیش از 100 هزار نفر را مشخص و مسیر استخدام آنان را هموار کردیم که در 10 سال اخیر بی‌سابقه بود. 336 مرکز رفاهی ایجاد کردیم ، بیمه تکمیلی فرهنگیان را بهبود بخشیدیم و بدون افزایش چشمگیر در سهم پرداختی آنان، خدمات بیمه تکمیلی را توسعه دادیم. همچنین سرعت و میزان خدمات بیمه‌ای و همچنین مراکز ارائه خدمات را افزایش دادیم برای معلمانی که به آموزش در حوزه تولید محتوا نیاز داشتند، آموزش‌هایی را ارائه دادیم.

وی به ارائه بسته‌های تحولی اشاره و اظهار کرد: یکی از سوا لاتی که افراد جامعه می‌توانند از آموزش‌وپرورش بپرسند این است که آیا مواردی از تحقق سند تحول در مدارس قابل‌مشاهده است؟ بسته‌های تحولی را طراحی، تولید و ارائه کردیم تا جلوه‌هایی از اجرایی شدن سند را در مدرسه و دانش‌آموز نشان دهد.

حاجی‌میرزایی افزود: در سال‌های اخیر همکاران اهداف دوره‌های تحصیلی و زیر نظام‌های سند تحول را تولید کردند و اکنون در حال تدوین الگوی بسته‌های یادگیری هستند این کار، عملیات زمان بری است که ما سعی بر سرعت دادن به آن داریم. در کنار آن باید بتوانیم شیرینی اجرای سند تحول را برای جامعه مخاطب به وجود بیاوریم که در این راستا چند طرح را انجام دادیم.

وی با اشاره به برخی از طرح‌های ارائه‌شده در راستای تحقق سند تحول، اظهار کرد: هر دانش‌آموز باید یک مهارت داشته باشد. سال‌ها است که می‌گوییم هنگامی دانش‌‌آموزان فارغ‌التحصیلی می‌شوند باید یک مهارت داشته باشند. هدف گذری شده تا نیمی از دانش آموزان به هنرستان‌ها و شاخه‌های کاردانش بروند تا مهارت‌های لازم را کسب کنند. باید برای دوره‌های نظری نیز مهارت را آموزش دهیم. بیش از 60 مهارت را در فضای مجازی ارائه کردیم که مبتنی بر آموزش از طریق بستر فضای مجازی و تکنولوژی اطلاعات است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در قالب بسته‌های تحولی و در طرح هر دانش‌آموز یک مهارت باید در هر استان یک منطقه و در هر منطقه همه دانش‌آموزان متوسطه این مهارت‌ها را بیاموزند؛ بنابراین هنرستان‌های مجاور را به امکانات عملی تجهیز کردیم که البته امسال به‌صورت آزمایشی است و کرونا محدودیت‌هایی در این زمینه ایجاد کرد. همچنین دربسته تحولی هر دانش‌آموز یک نقش اجتماعی؛ تشکل‌های دانش‌آموزی پای‌کار هستند تا هر دانش‌آموز را به یک نقش اجتماعی مسلط کنند؛ مانند تعدادی از دانش آموزان که ذیل خبرگزاری پانا نحوه فعالیت در رسانه را می‌آموزند.

وی از عضویت 28 هزار نفر دانش‌آموز در مجلس دانش‌آموزی خبر داد و عنوان کرد: آموزش در خدمت پرورش است، قرار است دانش‌آموزان به قابلیت‌های پرورشی مسلط شوند تا تفکر خلاق داشته باشند، خوب ارتباط بگیرند و مفاهیم را خوب منتقل کنند و دروسی که بر اساس برنامه درسی ارائه می‌شود قرار است تا این قابلیت‌ها را ایجاد و تقویت کند.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: طرح دیگری که در قالب بسته‌های تحولی اجرا می‌کنیم طرح «مدرسه کانون تربیتی محله» است؛ مدرسه یک ساختمان نیست یک کانون تبادلات فرهنگی است که باید ارتباطش با محله برقرار شود تا پویایی بیشتری داشته باشد و دانش آموزان نسبت به آن محیط آگاهی داشته باشند . این طرح از سوی انجمن اولیا و مربیان پیگیری می‌شود همچنین طرح آجر به آجر باهدف مشارکت عمومی برای ساخت فضاهای آموزشی اجرا می‌شود تا کمبود فضای آموزشی را جبران کنیم و حساسیت اجتماعی را نسبت به آموزش ترغیب کنیم.

وی در خصوص زمان اعلام نتایج مرحله دوم استخدام حق‌التدریسی‌ها و آموزشیاران نهضت سوادآموزی اظهار کرد: از سه روش نیروی انسانی موردنیاز آموزش‌وپرورش را  برای سال تحصیلی آینده تأمین می‌کنیم؛ یکی از طریق دانشگاه فرهنگیان و کنکور سراسری، دوم جذب 28 هزار نفر از طریق سازمان امور اداری استخدامی و معرفی آن‌ها برای شرکت در دوره یک‌ساله دانشگاه فرهنگیان و سوم جذب 30 هزار نفر با استفاده از ردیف‌های جدید استخدامی که اخیراً دریافت کردیم و عملیات جذب آن‌ها در حال انجام است که البته این افراد در حال همکاری با آموزش‌وپرورش هستند و اینک تبدیل وضعیت می‌شوند.

وی تصریح کرد: مشمولین مصوبه مجلس 88 هزار نفر هستند که از بالاترین امتیاز مرتب و به دانشگاه فرهنگیان معرفی می‌شوند تا دوره لازمه را فراگیرند. 25 هزار نفر در مرحله اول، 30 هزار نفر در هفته گذشته تعیین تکلیف شدند و کمتر از 30 هزار نفر باقیمانده نیز تا قبل از پایان سال تحصیلی آینده تعیین تکلیف می‌شوند.

وی در خصوص برگزاری آزمون برای معلمان حق‌التدریس مشمولین تبصره 10 ماده 17، اضافه کرد: در قانون مشخص‌شده افرادی که آموزش‌دهنده سوادآموزی بودند باید آزمون می‌دادند که آزمونشان برگزار شد اما تمام افرادی که از این طریق جذب می‌شوند باید یک سال در دانشگاه فرهنگیان آموزش ببینند و در پایان در آزمون شرکت کنند هدف این است این‌ افراد به یک مهارتی دست پیدا کنند و کسب مهارت باید مشخص باشد زیرا ممکن است برخی از متقاضیان رشته تحصیلی‌شان با رشته تدریسشان متفاوت باشد.

حاجی میرزایی درباره رونمایی از شبکه شاد 3 گفت: شاد یک عمر چند ماه های دارد  و رشد سریعی را در طول این مدت داشته  قابلیت‌هایش توسعه‌یافته  و به یک ظرفیت برای کشور تبدیل‌شده است. قطعاً در  کشورهای منطقه‌ای نمونه شاد را نداریم که بومی باشد و امکان دسترسی دانش‌آموزان و تعاملات بین دانش آموزان و معلمان، مدیران و خانواده‌ها را فراهم کند. در گذشته وزرای اسبق آموزش‌وپرورش امکان سخن گفتن با همه مدیران مدارس را نداشته‌اند درصورتی‌که باوجود شبکه شاد این امکان برای فراهم‌شده و هر هفته با مدیران مدارس یکی از استان‌ها صحبت می‌کنم.

وی افزود: شبکه شاد ارتباطات کاغذی و بدون حس را به ارتباطات با حس تبدیل کرده است، همچنین در شاد 3 این امکان فراهم است تا افرادی که از سیستم غیر ندروید استفاده می‌کردند و نمی‌توانستند آن را نصب کنند با فعال شدن نسخه وب امکان دسترسی برای آن‌ها فراهم‌شده است؛ بنابراین با هر گوشی تلفن همراهی می‌توان از طریق نسخه وب به شاد دسترسی داشت.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: ظرفیت دیگری که به ظرفیت‌های شاد اضافه شد؛ ظرفیت موک است که مأموریت دارد فضایی را برای تدریس معلمان در هر پایه‌ای که می‌خواهند ارائه دهد تا محتوای خود را در معرض دید 17 میلیون مخاطب شاد قرار دهند و تدریسشان درجه‌بندی شود.

وی گفت: عمیقاً از کاری که فرهنگیان در حال حاضر انجام می‌دهند قدردانی کنم. همان‌طور که کادر پزشکی خدمات بزرگی را برای سلامت و ایمنی جامعه انجام می‌دهند و محسوس هم است اما خدمات معلمان خاموش است هرچند که گستره وسیعی دارد. برای معلمان آموزش حضوری بسیار آسان‌تر از تدریس در فضای مجازی است. معلم باید تدریس خود را به یک محتوای الکترونیکی تبدیل کند و این کار پیچیده‌ای است. جامعه باید در برابر این خدمات معلمان آگاه باشند  و قدردان معلمان در شرایط بسیار سخت کرونایی هستم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول