اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

قیمت‌های غیرواقعی گندم و مرغ به ضرر گلستان تمام می‌شود/ احیای پتروشیمی گلستان با ورود سرمایه‌گذار جدید

استاندار گلستان گفت: تا زمانی که قیمت‌ها واقعی نشود اتلاف منابع صورت می‌گیرد و مزیت‌های مهم استان در تولید گندم و مرغ در گیرودار تصمیمات غلط به ضرر استان گلستان تمام می‌شود.

قیمت‌های غیرواقعی گندم و مرغ  به ضرر گلستان تمام می‌شود/ احیای پتروشیمی گلستان با ورود سرمایه‌گذار جدید

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، هادی حق‌شناس امشب در جمع فعالان اقتصادی استان گلستان که با حضور حجت‌الاسلام حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد با تبریک دهه فجر اظهار کرد: در سال‌های بعد از انقلاب در دو مقطع سنت حسنه هفته دولت و دهه فجر افتتاح متمرکز پروژه‌ها را با حضور مسوولان کشوری و استانی داریم که خدمات نظام را برای مردم تشریح و پروژه‌هایی افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شوند.

وی با قدردانی از دستگاه‌های نظارتی تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی کمک‌های مؤثری داشتند، معمولاً سال مالی تا ابتدای تیرماه انجام می‌شود اما امسال استثنائاً تا اوایل آبان ماه به تاخیر افتاد، دستگاه‌های نظارتی راهکارهایی به ما نشان دادند که بتوانیم کل بودجه عمرانی را جذب کنیم.

* جذب صددرصد بودجه عمرانی استان گلستان حاصل تلاش دستگاه‌های نظارتی بود/ ورود سرمایه‌گذار جدید برای اجرای پروژه پتروشیمی گلستان

استاندار گلستان از جذب صددرصد بودجه عمرانی استان خبر داد و افزود: این اتفاق خوب و ارزشمند حاصل تلاش دستگاه‌های نظارتی بود.

حق‌شناس با بیان اینکه یکی از معضلات استان واحد پتروشیمی است، ابراز کرد: استان گلستان حدود 15 سال درگیر این پروژه شده و 90 هزار سهام‌دار بلاتکلیف هستند، با وجود اینکه قاضی حکم ورشکستگی این پروژه را صادر کرد اما پروژه پتروشیمی در شورای تامین استان با همکاری مدیرکل دادگستری، دادستان و ... این پرونده مجدداً احیا شد.

وی از ورود سرمایه‌گذار جدید برای اجرای پروژه پتروشیمی استان خبر داد و گفت: با سرمایه‌گذار جدید مذاکره کردیم ان‌شاءالله کلنگ این پروژه بزودی زده شود.

استاندار گلستان بیان کرد: اکثر سهام‌داران این پروژه کارکنان دولت و عمدتاً جزو نیروهای آموزش و پرورشی هستند، کار بسیار ارزشمندی با ورود دستگاه‌های نظارتی شکل گرفت، دستگاه‌های نظارتی همیشه با ورودشان به مسائل، مشکلات را حل کردند.

حق‌شناس با بیان اینکه یکی دیگر از مزیت‌های استان گلستان تولید گندم است، گفت: به لحاظ اینکه گلستان و مازندران زمانی یکی بودند تعداد کارخانجات قابل‌توجهی در استان گلستان شکل گرفت، اما متأسفانه درآمد سرانه «تولید ناخالص ملی استان گلستان» از متوسط کشوری پایین است.

*‌اگر گندم استان به نرخ بین‌الملل خرید و فروش شود درآمد سرانه استان از میانگین کشوری بالاتر خواهد بود/ ما مجبوریم گندم باکیفیت خود را به قیمت تضمینی بفروشیم

وی پایین بودن درآمد سرانه را در تصمیم‌گیری‌های غلط برشمرد و افزود: پایین بودن درآمد سرانه به دلیل پایین بودن تولید استان نیست، یک میلیون و 300 تن گندم در استان گلستان تولید می‌شود که اگر گندم استان به نرخ بین‌الملل خرید و فروش شود درآمد سرانه استان از میانگین کشوری بالاتر خواهد بود.

استاندار گلستان بیان کرد: اما مجبور هستیم گندم را به قیمت تضمینی بفروشیم همواره قیمت تضمینی از قیمت تمام‌شده پایین‌تر است در نتیجه مزیت اصلی استان که دومین تولیدکننده گندم ایران هستیم دچار آسیب می‌شود.

* به ما می‌گویند گندم به قیمت تضمینی و تبدیل به آرد نشود در حقیقت ۲ ظلم به استان گلستان وارد می‌شود

حق‌شناس گفت: اگر گندم تولیدی استان را به تهران و مازندران ندهیم آنها دچار مشکل می‌شوند اما مجبور هستیم گندم تولیدی استان را ارزان بفروشیم و به قیمت تمام‌شده ندهیم، به ما می‌گویند گندم به قیمت تضمینی و تبدیل به آرد نشود در حقیقت دو ظلم به استان گلستان وارد می‌شود.

وی اداره استان به شکل جزیره‌ای را آسیب‌زا از لحاظ مدیریت اقتصادی دانست و تصریح کرد: این تصمیم غلطی است که سال‌ها گرفته شده و گندم به‌صورت خام‌فروشی به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

استاندار گلستان با بیان اینکه در قضیه مرغ فاجعه بیشتر است، گفت: طی ۱۰ ماهه اول امسال استان گلستان اولین تولیدکننده مرغ در ایران با تولید ۲۷۰ هزار تن شد، علاوه بر این استان ۱۵ میلیون جوجه تولید می‌کند.

حق‌شناس با اشاره به اینکه هزینه‌ها متناسب با تولید نیست، افزود: این درد اقتصادی ایران است نه‌تنها در قضیه مرغ بلکه بنزین، آب، برق و ... به این درد گرفتار هستند، وقتی قیمت‌ها واقعی نشود اتلاف منابع اتفاق نمی‌افتد.

وی گفت: استان گلستان با این دو تولید سروکار دارد تولید مرغ و گندم هر دو به ضرر گلستان تمام می‌شود که باید فکر اساسی در سطح کلان صورت بگیرد تا منجر به تحول اقتصادی و افزایش سطح گندم در این استان شمالی شود.

استاندار گلستان بیان کرد: امروز یک‌هزار مرغداری در استان گلستان فعال هستند زنجیره کامل مرغداری در استان درحال شکل‌گیری است اما مداخله دولت‌ها ممکن است در جایی کمک‌کننده باشد اما در بسیاری موارد به نفع استان نیست.

انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول