اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

قطر، طرحی جدید برای حل مشکل لبنان مطرح می‌کند

پس از اعلام سفارت قطر در بیروت مبنی بر سفر وزیر خارجه این کشور به لبنان، منابع آگاه خبر دادند، در این سفر، وزیر خارجه قطر ابتکار گفت‌و‌گوی گروه‌های لبنانی را مطرح خواهد کرد.

قطر، طرحی جدید برای حل مشکل لبنان مطرح می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه کویتی «القبس»، شامگاه روز (دوشنبه)، به نقل از منابع آگاه خبر داد که «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر یک طرح جدید را در بیروت مطرح خواهد کرد.

شامگاه روز گذشته، سفارت قطر در بیروت اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور، امروز (سه‌شنبه)، به لبنان سفر خواهد کرد.

القبس در این خصوص نوشت که ابتکار طرف قطری، جمع کردن گروه‌های لبنانی حول یک میز در دوحه خواهد بود.

با این حال، منابع یادشده به القبس خبر دادند که دوحه این ابتکار را مطرح نخواهد کرد مگر پس از موافقت تمام گروه‌های لبنانی با مشارکت در این گفت‌و‌گو.

در ادامه این گزارش ادعا شده است که طرف قطری موافقت اولیه اغلب گروه‌های سیاسی لبنان بویژه حزب‌الله و گروه «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان را کسب کرده است.

منابع مذکور همچنین صحبت از ارائه کمک مالی به لبنان را دور از ذهن ندانستند؛ لبنانی که با بدترین بحران سیاسی-مالی-اقتصادی خود از جنگ داخلی سال (۱۹۷۵ـ ۱۹۹۰) تا کنون دست و پنجه نرم می‌کند و این بحران با شیوع ویروس کرونا و انفجار بیروت شدت گرفته است.

در بیانیه سفارت قطر درباره سفر محمد بن عبدالرحمن به بیروت اعلام شد که وزیر خارجه این کشور در کاخ ریاست جمهوری در «بعبدا» پس از دیدار با رئیس‌جمهور لبنان در کنفرانسی مطبوعاتی شرکت خواهد کرد.

آخرین بار که وزیر خارجه قطر به لبنان سفر کرد، بیست و چهارم آگوست گذشته در پی انفجار بیروت بود؛ انفجاری که ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت.

کشور لبنان در تاریخ چهارم اوت (۱۴ مرداد) در بندرگاه بیروت شاهد  انفجاری مهیب بود؛ انفجاری که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به دنبال داشت. در پی این انفجار و تشدید بحران سیاسی در این کشور، «حسان دیاب»‌ نخست‌وزیر پیشین استعفا کرد و «مصطفی ادیب» با رأی پارلمان لبنان به عنوان مأمور تشکیل کابینه در این کشور انتخاب شد که پس از گذشت چند هفته او نیز انصراف خود را اعلام کرد و «سعدالحریری» به عنوان مأمور تشکیل کابینه لبنان انتخاب شد.

با این حال، دولت لبنان به علت اختلاف میان گروه‌های مختلف در این کشور هنوز تشکیل نشده و حسان دیاب همچنان دولت پیشبرد امور را در لبنان برعهده دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول