اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

کاروان دانش‌آموزی راهیان نور این‌بار «مجازی» سفر می‌کند/ «شاد» به میزبانی راهیان نور آمد

مشاور عالی بسیج دانش‌آموزی گفت: طبق جلساتی که در بسیج دانش‌آموزی بین اعضای بسیج دانش‌آموزی و معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش اتفاق افتاد به این راهبرد رسیدیم که اردوهای راهیان نور به شکل مجازی برگزار شود.

کاروان دانش‌آموزی راهیان نور این‌بار «مجازی» سفر می‌کند/ «شاد» به میزبانی راهیان نور آمد

امیر وجدانی‌نیا مشاور عالی بسیج دانش‌آموزی در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس در خصوص برگزاری اردوی راهیان نور اظهار کرد: با تمهیداتی که پیش‌بینی شده است، امسال شکل جدیدی از اردوهای راهیان نور را در بستر فضای مجازی داریم.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌هایی که اتفاق افتاده هر کدام از استان‌های ما در بازه‌های زمانی مشخص به مناطق عملیاتی جنوب و غرب و شمال کشور، رفته و با استفاده از فضای اینترنت تصاویری می‌گیرند و برای دانش‌آموزان ارسال می‌کنند؛ دانش‌آموزان نیز در بستر شبکه شاد می‌توانند این تصاویر را دریافت کنند. همچنین هماهنگی‌های لازم با آموزش و پرورش در خصوص اینکه بچه‌ها بتوانند از این فضا استفاده کنند، اتفاق افتاده است. 

وجدانی‌نیا اضافه کرد: ساعاتی از روز را در شبکه شاد به این مسأله اختصاص دادیم و تمام این ساعات هم با همکاری وزارت آموزش وپرورش و مجموعه سپاه، برنامه‌ریزی شده است؛ همچنین ساعات این برنامه‌ها برای دانش‌آموزان در هر استان و منطقه‌ای متفاوت است و دانش‌آموزان، دو تا سه ساعت در روز، یک سفر مجازی را خواهند داشت.

 مشاور عالی بسیج دانش‌آموزی با اشاره به اینکه افرادی که در مناطق عملیاتی حضور دارند از شبکه «شاد» به صورت مستقیم با دانش‌آموزان ارتباط برقرار می‌کنند، بیان کرد: در مناطق عملیاتی، راویان، کارشناسان و سخنرانان فرهنگی که حدودا تیم‌هایی 4 یا5 نفره هستند با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و تجهیزات صوتی و تصویری حضور دارند و برای دانش‌آموزان مستقیم از منطقه برنامه پخش می‌کنند.

وی درباره اردوهای راهیان نور که به شکل مجازی برگزار می‌شوند، اظهار کرد:  یکی از ویژگی‌های اردوی راهیان نور که به شکل مجازی برگزار می‌شود، بالا رفتن تعداد مخاطبان‌مان است. از چهار استانی که تا کنون این اردوها را برگزار کردند بیش از یک میلیون بازدید کننده داشتیم؛ زیرا هزینه‌ای ندارد و فقط کافیست همان امکاناتی را که برای دریافت مطالب درسی و شبکه شاد دارند، استفاده کنند.

وجدانی‌نیا با اشاره به زمان برگزاری اردوهای مجازی راهیان اذعان کرد: یک یا دو استان از دی ماه و آذر ماه اردوهای راهیان نور مجازی را آغاز کردند؛ اما به طور رسمی از اوایل بهمن ماه و قبل از دهه فجر شروع کرده‌ایم و ان‌شاءالله قبل از پایان سال و تا قبل از ماه مبارک رمضان سال آینده این برنامه ادامه‌دارخواهد بود. 

وی هدف از برگزاری اردوهای راهیان نور به صورت مجازی را انتقال رشادت‌ها و فرهنگ دفاع مقدس دانست و گفت: با توجه به اینکه بیماری کرونا حاکم بود و امکان سفر مثل سال گذشته وجود نداشت و هم اینکه انتقال رشادت‌ها و فرهنگ دفاع مقدس یک اصل است، باید این هنر را داشته باشیم که از این شرایط بهترین بهره برداری را کنیم. 

مشاور عالی بسیج دانش‌آموزی، ادامه داد: طبق جلساتی که در بسیج دانش‌آموزی بین اعضای بسیج دانش‌آموزی و معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش اتفاق افتاد به این راهبرد رسیدیم که اردوهای راهیان نور به شکل مجازی برگزار شود.

وجدانی‌نیا درخصوص استقبال دانش‌آموزان از اردوهای راهیان نور مجازی گفت: بنظر راهبرد موفقی است و  بسیار از آن استقبال شده است. همچنین علاوه بر این که دانش‌آموزان استفاده می‌کند ما گزارش‌های زیادی هم داریم که خانواده‌های دانش‌آموزان نیز با گیرنده‌هایی که در دسترشان است از برنامه‌های متنوعی که در منطقه برایشان تهیه می‌شود، استفاده می‌کنند. 

 وی با بیان اینکه اردوهای راهیان مجازی جای سفر حضوری را نمی‌گیرد، بیان کرد: طبیعی است که رفتن به این سفر و در این منطقه قرار گرفتن، حال و هوای دیگری دارد ولی به دلیل محدودیت امکانات، در سال‌های گذشته هم تعداد کمی را می‌توانستیم اعزام کنیم و نهایتا تعداد اعزامی‌ها در سال‌های گذشته، ۳۵۰هزار دانش آموز بوده است اما اکنون در استان‌هایی که این سفر به صورت مجازی برگزار شده، بیش از یک میلیون بازدید داشته‌‌ایم. همچنین نکته مهم این است که بعد از پخش زنده، تعداد زیادی باز پخش و باز نشر این تصاویر را داریم.

مشاور عالی بسیج دانش‌آموزی گفت: یکی از راهبردهای دیگری که ما دنبالش بودیم تولید محتوای غنی و فاخر برای اقشار مختلف جامعه بوده است که این اتفاق افتاد و در بستر فضای مجازی میلیون‌ها ساعت نفر محتوا تولید کردیم و در اختیار مخاطب قرار دادیم که از آن استفاده کنند.

وجدانی‌نیا در پاسخ به این پرسش که «آیا اردوی راهیان نور در فضای مجازی ادامه‌دار خواهد بود یا خیر؟»، اظهار کرد: کاری که انجام دادیم آنقدر موفقیت آمیز بود که ان‌شاءالله در نظر داریم بعد از بیماری کرونا نیز علاوه بر اردوی راهیان نور حضوری که هر ساله داشتیم، اردوی مجازی را نیز سرجای خودش داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اردوهای راهیان نور در فضای مجازی باید تعاملی باشد، اضافه کرد: از کارویژه‌هایی که در نظر گرفتیم تعاملی بودن این اردوهاست و  نمی‌پذیریم که فقط از منطقه تصویری پخش شود؛ یعنی آنجا کارشناس حضور دارد، مسابقه طراحی می‌شود، شماره پیامک می‌دهیم و یا دوستان می‌توانند در همان فضای مجازی جواب مسابقات را ارسال کنند تا این ارتباط دو سویه بین مخاطب و فرستنده اتفاق بیفتد و بتوانیم بهره برداری کامل داشته باشیم. 

مشاور عالی بسیج دانش‌آموزی ادامه داد: امسال سال اولی است که این اتفاق افتاده و مجموعه بسیج دانش‌آموزی و وزارت آموزش و پرورش، پیشگام این عرصه هستند که باعث افتخار است؛ اکنون که در گام‌های اولیه کار هستیم و بازخوردی که از مخاطب می‌گیریم بازخورد بسیار خوبی است.

وجدانی‌نیا در پاسخ به پرسش دیگر مبنی  بر اینکه «چرا اردوهای راهیان نور در فضای مجازی برای هر استان متفاوت برگزار می‌شود؟»، گفت: به این دلیل است که مثلا بچه‌های زنجان، زمان دفاع مقدس در یک منطقه عملیاتی خاص کارهای ویژه‌ انجام داده‌اند به همین علت خوب است که تولید برنامه در همان منطقه انجام شود تا بتوانند شهید استان خودشان را خوب بشناسند و نتیجه بهتری را بگیرند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول