اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اغلب اروپایی‌ها معتقدند چین از آمریکا بسیار قوی‌تر می‌شود

روزنامه ترکیه‌ای در یادداشتی با اشاره به نتیجه نظرسنجی اخیر اندیشکده اروپایی در کشورهای بزرگ عضو این اتحادیه نوشت، از نظر اکثر اروپایی‌ها، چین از آمریکا بسیار قوی‌تر خواهد شد.

اغلب اروپایی‌ها معتقدند چین از آمریکا بسیار قوی‌تر می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عبدالله مراد اوغلو» تحلیلگر ترکیه‌ای در یک روزنامه نزدیک به حزب حاکم این کشور یادداشتی درباره نگاه منفی اکثر اروپایی‌ها درباره آمریکا منتشر و در آن تاکید کرد، اروپا درباره قدرت واشنگتن برای ترسیم تحولات جهانی تردیدهای جدی دارند.

«عبدالله مراد اوغلو» تحلیلگر ترکیه‌ای در روزنامه «ینی شفق» نوشت: «حتی با حضور بایدن (در مقام ریاست جمهوری)، موضع اروپا در قبال آمریکا تغییر یافته است».

از نظر او، «روابط بین ایالات متحده و اروپای غربی در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ تقریبا متشنج بود. ترامپ که به شدت حامی برگزیت (جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا) بود، تعرفه‌های تجاری زیادی روی کشورهای اتحادیه اروپا اعمال کرد. ترامپ نه تنها به اتحادیه اروپا فشار آورد تا از توافق هسته‌ای ایران خارج شود بلکه او واکنشی تند علیه پروژه خط انتقال لوله نورد استریم ۲ نشان داد؛ خط لوله‌ای که گاز طبیعی روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان منتقل خواهد کرد».

«عبدالله مراد اوغلو» نویسنده این یادداشت ادامه داد: «در همین اوان، موضع ترامپ در قبال ناتو اعتبار ناتو را خدشه دار کرد. حالا ایالات متحده و اروپا در حال حرکت به سمت و سوهای متفاوتی در خصوص دیگر موضوعات هستند».

از نظر او، «دولت ترامپ به کشورهای اتحادیه اروپا برای حمایت از سیاست‌های ضد چینی‌اش فشار وارد کرده بود. اتحادیه اروپا اما "توافق جامع  سرمایه‌گذاری" با چین امضا کرد. جو بایدن رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده که به مخالفت با پروژه نورد استریم 2 شهرت دارد، از این توافق با چین برآشفته است. ترامپ تنها عامل این جدایی بین اروپای غربی و ایالات متحده نیست حتی اگر بایدن احتمالا تصمیم ترامپ برای خروج نظامیان ایالات متحده از آلمان را تعلیق کند، بازگشت روابط این دو متحد (اروپای غربی و آمریکا) به آنچه قبلا بود، کار راحتی نخواهد بود».

این کارشناس و استاد دانشگاه در ترکیه ادامه داد: « در کشورهای متحد ایالات متحده درک و تصور از آمریکا با یک چرخش منفی مواجه شده است. طبق یک نظرسنجی درباره رهبری جهانی کشورها، ایالات متحده، چین و روسیه تقریبا در یک سطح قرار دارند. دولت بایدن می‌خواهد ایالات متحده را به آنچه به اصطلاح نقش رهبری جهانی موسوم است، برگرداند و ائتلاف و اتحاد با اروپا را بازسازی کند اما اروپا (با بایدن) در خصوص ایالات متحده احساسات مشابهی ندارد».

مراد اوغلو نوشت: «بایدن روز پنجشنبه برای تاکید بر اینکه سیاست‌های ترامپ دیگر تمام شده است، گفت که "آمریکا دوباره به صحنه جهانی برگشته است. اروپایی‌ها از کنار رفتن ترامپ خرسند هستند اما این موضوع به تنهایی برای احیای ائتلاف ایالات متحده-اروپا کافی نیست. کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا نمی‌خواهند همه کارت‌های خودشان را روی ایالات متحده شرط بندی کنند. اظهارنظر امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه درباره "استقلال استراتژیک" اروپا در نشست روز پنجشنبه در مجمع شورای آتلانتیک واقعا جذاب بود».


حضور بایدن در مقر اتحادیه اروپا

 

نویسنده این یادداشت سپس به مطالب اخیر تحلیلگران اروپایی در خصوص آمریکا و تاکید‌های آنها بر بحران دموکراسی در آمریکا و همچنین بحران قدرت در این کشور اشاره کرد.

«مارک لنرد» مدیر اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی (ECFR) به همراه «ایوان کراستف» استاد علوم سیاسی اهل بلغارستان یادداشت با این عنوان منتشر کردند: «بحران قدرت آمریکایی».

به گفته مراد اوغلو، لنرد، کراستف و برخی دیگر از متفکران اروپایی در مطالب اخیر خودشان توجهات را به سمت دو موضوع «بحران دموکراسی» و «بحران قدرت» در ایالات متحده آمریکا معطوف کرده‌اند.

در ادامه یادداشت روزنامه ینی شفق می‌خوانیم: «طبق نتیجه نظرسنجی اخیر(شورای اروپایی روابط خارجی)، اگرچه اروپایی‌ها شاید همدردی بیشتری با بایدن داشته باشند اما این بدان معنا نیست که آنها به صورت خودکار، در منازعات آینده از ایالات متحده حمایت خواهند کرد. اکثریت مطلق (ساکنان) کشورهای بزرگ در اتحادیه اروپا اعتقاد دارند که نظام سیاسی آمریکا، فاسد است و اروپایی‌ها باور دارند که شرایط برای ایجاد یک ترامپ جدید در این کشور مهیا است».

«مارک لنرد» مدیر اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی در اظهارنظری در این باره تاکید کرد، «ژئوپلیتیک احساسات» کشورهای اروپایی در قبال آمریکا تا حد گسترده‌ای تغییر یافته است و این موضوع صرفا به ترامپ منحصر نیست.

در ادامه یادداشت مراد اوغلو بر یکی دیگر از نتایج نظرسنجی اخیر اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی اشاره شده است.

طبق این نظرسنجی، «اروپایی‌ها فکر می‌کنند آنها باید خودشان برای دفاع کردن از خودشان هزینه کنند. افزایش بی اعتمادی به قابل اتکا بودن واشنگتن و قدرت آن، ماهیت ائتلاف آتلانتیک (اتحاد بین اروپا و آمریکا که دو سوی اقیانوس اطلس هستند) را تغییر داد. اروپایی‌ها از حکومت‌های خودشان می‌خواهند که در صورت بروز درگیری بین ایالات متحده و روسیه یا ایالات متحده و چین، "بی‌طرفی" خودشان را حفظ کنند. اروپایی‌ها نمی‌خواهند به "نظم جهانی دو قطبی" که یک طرف آن چین باشد، برگردند. شوروی‌ها "جنگ سرد" را باختند اما "جنگ سرد جدید" شاید به نتایج متفاوت منجر شود. ۶۰ درصد از کسانی که در نظرسنجی شورای اروپایی روابط خارجی شرکت کردند، اعلام کردند که از نظر آنها چین از ایالات متحده بسیار قدرتمندتر خواهد بود و بسیاری از اروپایی‌ها با دیده تردید به ظرفیت ایالات متحده برای ترسیم تحولات جهانی نگاه می‌کنند. اروپایی‌ها که اکنون نگاه مثبت‌تری نسبت به خودشان دارند، درباره قدرت و سیستم سیاسی ایالات متحده تردیدهای قوی دارند».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول