اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

محرومیت‌زدایی خادمان امام رضا (ع) در یکسال زندگی با کرونا+عکس و فیلم

خادمان امام رضا (ع) طی یکسال شیوع کرونا به صورت ویژه به یاری اقشار بی‌بضاعت و محروم شتافتند و تا رفع کامل بیماری، جریان همدلی و خدمت‌رسانی ادامه دارد.

محرومیت‌زدایی خادمان امام رضا (ع) در یکسال زندگی با کرونا+عکس و فیلم

خبرگزاری فارس ـ گروه حج و زیارت و وقف ـ مهدی احمدی: با شیوع بیماری کرونا چند ماه مانده به سال ۹۹، روند معمول برنامه‌ریزی‌های همه نهادها از جمله آستان قدس رضوی دست‌خوش تغییر و تحولات اساسی شد.

در مدت یکسال اخیر، مدیریت امور مجاورین بنیاد کرامت رضوی به عنوان یک بخش مهم از این آستان قدسی، به یاری اقشار آسیب پذیر شتافت. هدف غالب طرح‌ها و اقدامات به اجرا در آمده، حمایت از اقشار بی‌بضاعت حاشیه شهر مشهد و روستاهای محروم بود و تا رفع کامل بیماری، جریان همدلی و خدمت‌رسانی ادامه دارد.

هادی غلامی مدیر امور مجاورین بنیاد کرامت رضوی در گفت‌وگو با فارس به تشریح طرح‌ها و اقدامات یکسال اخیر این مجموعه پرداخت و گفت: برای مواجهه با بحران کرونا و حمایت از بخشی از خانواده‌های آسیب پذیر در یکسال اخیر، انواع طرح‌ها برنامه‌ریزی و به مرحله اجرا درآمد تا در حد مقدورات آستان قدس و کمک‌های مردمی و خیرین، باری از دوش این اقشار برداشته شود.

 

تهیه و توزیع ۲۲۰ هزار بسته معیشتی به ارزش تقریبی ۶۶۰ میلیارد ریال

وی تهیه و توزیع بسته‎های ارزاق را یکی از مهمترین برنامه‌های عملیاتی آستان قدس رضوی در این مدت معرفی کرد و افزود: ۲۲۰ هزار بسته به ارزشی تقریبی ۶۶۰ میلیارد ریال تهیه و توزیع شد. هر بسته متشکل از ۱۴ قلم کالا شامل ۱۰ کیلوگرم برنج ایرانی، ۳ لیتر روغن مایع، ۵ کیلوگرم حبوبات، ۲ بسته ماکارونی، ۲ قوطی رب، یک کیلوگرم سویا، ۵ عدد ماسک، ۵ قطعه صابون و نیز بسته فرهنگی شامل کتاب پویانمایی و دعای هفتم صحیفه سجادیه در نظر گرفته شد.

توزیع ۶۵۰ هزار پرس غذای گرم و ذبح ۱۰۹۷ گوسفند

غلامی، یکی دیگر از تمهیدات این مجموعه را برای رفع نیازهای اولیه خانواده‎های نیازمند، توزیع غذای گرم عنوان و ابراز کرد: در مدت یکسال اخیر، ۶۵۰ هزار پرس انواع غذای گرم متبرک طبخ و توزیع شده است. همچنین هزار و ۹۷ رأس گوسفند به ارزش ۲۳ میلیارد ریال به نیت عقیقه ذبح شد و بیش از ۲۰ تن گوشت گرم بین خانوارهای نیازمند و هیأت مذهبی شهر شناسایی شده توزیع شد.

پخت و توزیع نان صلواتی

به‎ گفته وی، پخت و توزیع نان صلواتی با مشارکت تشکل‌های مردمی یکی دیگر از اقدامات حمایت‎گرانه مدیریت امور مجاورین است که از طریق برپایی نانوایی در روزهای یکشنبه، سه‎شنبه و پنجشنبه در مناطق مختلف حاشیه شهر مشهد و پخت ۸۰۰ هزار قرص به ارزش حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال محقق شده است.

تسویه حساب دفتری بدهی‌های خرد، پرداخت قبوض، تسویه حساب بیمارستان و اجاره بهای معوق مستأجران

به گزارش فارس «آقا حساب کردند» از جمله طرح‌های مبتکرانه برای جلب مشارکت عمومی به منظور کمک به اقشار آسیب‌دیده از کرونا است و در چندین مرحله و به اشکال مختلف، زمینه خدمت‎رسانی به گروه‎های هدف را مهیا کرد. تسویه حساب دفتری خرده بدهکاران فروشگاه‎های مواد غذایی، پرداخت قبوض آب، برق و گاز ساکنین معسر، تسویه حساب بیماران بستری در بیمارستان‌ها و نیز تسویه حساب اجاره بهای معوق مستأجرین بدهکار ساکن حاشیه شهر مشهد به مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال در راستای همین طرح انجام شد.

اهدای جهزیه به ۴۹۵ زوج و پرداخت تسهیلات ازدواج به ۵۰۹ زوج

حامد صادقی معاون خدمات اجتماعی آستان قدس رضوی به اجرای دو طرح در حوزه حمایت از جوانان و خانواده اشاره کرد و گفت: تهیه و اهدای جهیزیه و اقلام کمک‎جهیزیه به ۴۹۵ زوج کم بضاعت و نیز اعطای ۲۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال تسهیلات جهیزیه به ۵۰۹ زوج نیازمند در راستای کمک به تشکیل خانواده زوجین جوان مشهدی صورت گرفته است.

راه‌اندازی اردوهای جهادی سلامت و ارائه خدمات رایگان درمان

به گفته صادقی کانون موضوعی سلامت در چارچوب کانون‌های خدمت رضوی استان با بهره‌مندی از‌خدمات ده‌ها تن از کادر فعال در حوزه‌های تخصصی پزشکی از طریق برگزاری اردوهای جهادی سلامت در مناطق و روستاهای محروم شهرستان مشهد، خدمات کاملاً رایگان تشخیصی، درمانی، دارویی و ارجاعی به بیماران بی‌بضاعت ارائه می‌دهد.

وی اضافه کرد: این فعالیت‌ها با رویکرد پایش سلامت، غربالگری بیماری‌های فشار خون و دیابت، شناسایی و معرفی افراد با بیماری خاص به شبکه بهداشت در قالب نظام ارجاع، برگزاری دوره‎های آموزشی بهداشتی با موضوعات دهان و دندان، مادر و نوزاد و... به صورت دوره‌ای و حداقل ماهانه و به ارزش تقریبی ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در مدت یکسال اخیر انجام شده است. هزار و ۴۰۰ ویزیت و ۸۳ ارجاع به بیمارستان و انجام جراحی، از نتایج عملکرد کانون سلامت رضوی است.

تهیه و توزیه بسته‌های بهداشتی

این مقام مسئول در آستان قدس رضوی ادامه می‌دهد: با هدف تأمین بهداشت عمومی، مدیریت مجاورین بنیاد کرامت رضوی نسبت به تهیه و توزیع مواد ضدعفونی در مناطق مرکز و حاشیه شهر مشهد اقدام کرد. برای این منظور ۲ هزار و ۵۰۰ بسته بهداشتی شامل هربسته ۵ عدد ماسک و نبات متبرک و ۲ هزار و ۸۰۰ دست گان بهداشتی توزیع شد.

 

 

اعطای وام اشتغال

به گفته صادقی یکی دیگر از وجوه خدمت‎رسانی به افراد کم برخوردار جامعه، اعطای تسهیلات برای مرتفع کردن گرفتاری نیازمندان به شمار می‌رود. مدیر امور مجاورین بنیاد کرامت رضوی در این خصوص اعلام کرد: ۹۹۱ نفر از این گروه‌ها، در مجموع ۴۹ میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال تسهیلات کارگشایی دریافت‌ کردند. به‌ علاوه، به ۱۰۰ نفر از اهالی کم‌بضاعت شهرستان کلات با هدف راه‌اندازی واحدهای پرورش دام سبک، تسهیلات اشتغال‌زایی به ارزش ۱۱۰ میلیارد ریال تعلق گرفته است.

برگزاری اردوهای جهادی برای بازسازی خانه، مسجد، مدرسه و... در مناطق محروم

صادقی اجرای پروژه‎های عمرانی از مسیر برگزاری ۳۶ اردوی جهادی در مناطق محروم شهری و روستایی به ارزش ۵ میلیارد ریال را از جمله اقدامات مهم مدیریت امور مجاورین اعلام کرد و افزود: به‌سازی ۲ باب مسجد، به‌سازی ۲۰ باب منزل محرومان، به‌سازی و تکمیل ۳ باب خانه عالم، ۱ باب مدرسه، ۲ باب منزل مسکونی در روستاهای دهروز به ابعاد ۸۰ متر مربع و قرقی ۷۵ متر مربع، در شمار طرح‌های به اجرا درآمده است.

وی ادامه داد: ساخت ۴ باب خانه عالم در روستاهای منطقه فارمد به ابعاد ۹۵ متر مربع، ۸۵ متر مربع در قرقی، ۷۵ متر مربع در دو روستای خیرآباد و جغری، تعمیر دیوار یک روستا، تأمین ۳ چشمه سرویس بهداشتی، لایروبی قنات روستایی و نیز تعمیر و بازسازی ۴۰ واحد منزل فرسوده در قالب فاز نخست طرح «معین الضعفا» همزمان با اولین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و نیز بازسازی۴۰ باب منزل در فاز دوم طرح «معین الضعفا» به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در حاشیه شهر مشهد، دیگر اقدامات صورت گرفته توسط این مجموعه طی سال ۹۹ است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول