اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

برای اینترنت اشیا نباید تجارب قبلی مواجهه با تکنولوژی تکرار شود

کرسی ترویجی «فضای مجازی فرصت‌ها و تهدیدها» با حضور اساتید دانشگاه توسط سازمان بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد.

برای اینترنت اشیا نباید تجارب قبلی مواجهه با تکنولوژی تکرار شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی بسیج اساتید استان اصفهان، فرهاد مصری‌نژاد در کرسی ترویجی «فضای مجازی فرصت‌ها و تهدیدها» اظهار کرد: ساختار منسجم و اتاق فکر مؤثری در جهت ایجاد هم‌افزایی برای مقابله با تهدیدات فضای مجازی و استفاده مناسب در کشور وجود ندارد، اما برنامه‌های خوبی در خصوص بازی‌های رایانه‌ای چیده شده که ترویج آن در کشور بسیار کند است.

معاون تحلیل و بررسی بسیج اساتید استان اصفهان در ارائه خود در کرسی ترویجی «فضای مجازی فرصت‌ها و تهدیدها» با اشاره به این‌که امروز اینترنت، ماهواره و وسایل ارتباطی متنوعی وجود دارد، گفت: امروز در یک میدان جنگ و کارزار حقیقی قرار داریم، این کارزار فکری به هیچ وجه به زیان ما نیست، این فضا فضایی است که به نفع ما خواهد بود.

وی سپس به سرعت بسیار زیاد رشد تکنولوژی از عصر کشاورزی تا به حال اشاره کرد و گفت:  منازعات و جنگ‌های بشری تحت این فضای جدید سایبری شکل‌های جدیدی به خود گرفته است، جنگ‌های الکترونیک، اینترنتی، رایانه‌ای، مجازی، اطلاعاتی روانی، رسانه‌ای، سایبری، فضایی، ستارگان و جنگ نرم اصطلاحاتی هستند که بعد از ظهور فضاهای وب و مجازی و اینترنتی در ادبیات سیاسی جهان جای خود را باز کرده‌اند.

 مصری‌نژاد اظهار کرد:  طبیعتاً دشمنان ما یا همان کشورهای قدرتمند از این فضا استفاده کرده‌اند برای این‌که هدف بگیرند نقاط قوت و منافع ملی یک کشور را در جهت تقویت منافع استعماری خودشان.

معاون تحلیل و بررسی بسیج اساتید استان اصفهان افزود: ابزارهای عمده در نبردهای فضای مجازی رسانه‌های نوشتاری و کلاسیک، رادیوهای بین‌المللی رادیوهای اینترنتی، شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای، خبرگزاری‌ها و اخیراً هم که الآن نفوذ بسیار زیادی پیدا کرده رسانه‌های اجتماعی هستند که از سال‌ها پیش از وب سایت‌ها و وبلاگ‌ها  شروع شد و به شبکه‌ها و فضاهای مجازی منجر شد و هر روز شاهد تسهیلات جدید هستیم که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

وی بیان کرد: فناوری‌هایی که با آن درگیر هستیم شامل دستگاه‌های بازی، موقعیت یاب‌ها، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، ابزارهای ارتباطی و تلویزیون‌های هوشمند است که در قالب وب قرار می‌گیرد و متأسفانه ابزاری است که همچنان در دست دشمن است.

مصری‌نژاد با اشاره به مراحل تکامل اینترنت گفت: الآن اینترنت اشیا مطرح است که ارتباط ماشین با ماشین است هر عنصر و عضوی در این فضا به‌عنوان کاربر می‌تواند مطرح شود. همه ابزارها در داخل خانه قابل کنترل و هدایت و مونیتورینگ است.

معاون تحلیل و بررسی بسیج اساتید استان اصفهان با اشاره به اتصال بیش از ۲ میلیارد نفر به اینترنت در دنیا، گفت: این آمار بعد از شیوع کرونا خیلی بیشتر هم شده است، قطعاً حساسیت‌های کشورها و سران آن‌ها هم بیشتر شده است، اینترنت رشد نمایی دارد.

 وی سپس با بیان این‌که رسانه‌های اجتماعی به شدت در حال افزایش و نفوذ هستند، گفت: در تعریف رسانه‌های اجتماعی ابزارهایی برای تعامل اجتماعی با مفهوم جامعه و همکاری هستند، ویژگی آن‌ها  مانند هدایت‌کننده، ترویج حس مالکیت مشترک و احترام به اصول جوامع است.  

مصری‌نژاد در خصوص کاربرهایی که  برای رسانه‌های اجتماعی تعریف شده‌اند، گفت: این‌ها شامل پایش محتوا، بازخورد لحظه‌ای، انتقال فرهنگ، سنجش افکار عمومی، اندازه‌گیری گسترش شبکه ارتباطات و اجتماعی کردن شهروندان است، که هم می‌تواند تهدید و هم فرصت باشد.

معاون تحلیل و بررسی بسیج اساتید استان اصفهان ادامه داد: چالش‌هایی که وجود دارد عدم آگاهی و دسترسی همه افراد جامعه به کامپیوتر، نبود قوانین مالکیت معنوی محتوا، افزایش کنترل کیفی، از بین رفتن ارتباط خصوص و جمعی، جایگزین رسانه‌های جمعی، بالا بودن توقع کاربران است.

وی افزود: ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی املای هویت است. هویت در شبکه‌های اجتماعی به سمت واقعی‌تر پیش می‌رود،  به اشترک گذاری و یادگیری است که افراد علاقه‌مند هستند هر چه سریع‌تر اطلاعات یا محتوا خود را به اشتراک بگذارند، قابلیت بسیج‌کنندگی و سازمان‌دهی دارد این را خیلی در فضاهای سیاسی و اجتماعی می‌بینیم، تعمیق دوستی‌ها است.

مصری‌نژاد ادامه داد: شبکه‌ها امکان قابلیت گپ و چت کردن، امکان نقد بی‌رحمانه دارند هم می‌توانیم دنبال کنیم هم می‌توانیم دنبال شویم اتفاقی که در صفحه فیسبوک می‌افتد، باز انتشار و خرد جمعی، به‌ عنوان سرگرمی، سفارشی شدن، مورد جستجو قرار گرفتن، اطلاع‌رسانی و خبررسانی است.

معاون تحلیل و بررسی بسیج اساتید استان اصفهان سپس به شفاف شدن بیش از گذشته، ابتکار و خلاقیت، ساختار دمکراتیک، قدرت، سرمایه اجتماعی، تحرک اجتماعی ارتباطات غیر رسمی اشاره کرد و گفت: از لحاظ دسته‌بندی محتوایی هم به شبکه‌های چند وجهی سیاسی، تبادل خبر، تجاری، دینی و تفریحی تقسیم می‌شود.

وی با اشاره به فرصت‌هایی که وجود دارد، گفت:  تهدیدات فرهنگی، امنیتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و تربیتی نیز وجود دارد.

مصری‌نژاد اظهار کرد: اما چالش‌ها فرهنگی به ویژه کشور ما که نقطه هدف استکبار جهانی است ابعاد فرهنگی شاید با تمام وجود حس شود، انتقال و انتشار هنجارهای ارزشی و اخلاقی بیگانه در جامعه که این اتفاق خیلی آسیب می‌زند.

معاون تحلیل و بررسی بسیج اساتید استان اصفهان ادامه داد: بسترسازی برای تهاجم فرهنگی حتی نوع پوشش، نوع خوراک، شکل حرف زدن، نوع رفتار، کلماتی که در فرهنگ ما جاری می‌شود از آسیب‌ها است.

وی به آسیب‌ها در ابعاد سیاسی اشاره کرد و گفت: در ابعاد اقتصادی هم آسیب‌هایی وجود دارد همین‌طور  در ابعاد تربیتی و عاطفی دچار آسیب شده‌ایم، مشکلات در ایجاد روابط بین‌المللی از تهدیدهای شبکه اجتماعی است و  در ابعاد امنیتی هم دچار آسیب هستیم. 

مصری‌نژاد در خصوص راهکارهای کاهش آسیب، گفت: رصد و پایش شبکه‌ها در سازمان را باید پیشگیری داشته باشیم، لازم است آموزش و اطلاع‌رسانی همگانی اتفاق بیفتد  البته آموزش‌هایی انجام می‌شود اما ضعف دارد، داده‌کاوی و عملیات روانی هم لازم است.

معاون تحلیل و بررسی بسیج اساتید استان اصفهان ادامه داد: مشکلی که وجود  دارد مدیریت افکار عمومی مهم‌ترین چالش است. به صراحت می‌گویم هیچ برنامه مدون و مشخصی برای این فضا نداریم گوشه و کنار اتفاقاتی می‌افتد بعضی به‌ صورت خودجوش این کار را می‌کنند اما ساختار منسجم و اتاق فکر مؤثری در جهت ایجاد هم‌افزایی برای مقابله با تهدیدات فضای مجازی و استفاده مناسب وجود ندارد.

وی ادامه داد: گرچه تلاش‌هایی در سازمان‌ها و ارگان‌ها و بعضاً افراد انجام می‌شود ما نیاز داریم فضای مجازی رصد و پایش شود بر اساس آن آسیب‌ها شناخته شود نیازهای جامعه به‌ ویژه جوانان شناخته شود بر اساس آن محتوی تولید شود از کانال‌های مختلف در اختیار عموم مردم قرار گیرد مجدد برنامه ارزیابی و بر اساس آن اصلاحات انجام شود.

مصری‌نژاد اظهار کرد:  اتفاقی که افتاده به خصوص بعد کرونا استفاده فضای مجازی به‌طور ناگهانی افزایش پیدا کرد قبل آن توصیه‌هایی داشتیم کاملاً ورق برگشت، اگر آینده‌نگری و آینده‌پژوهی نداشته باشیم و برنامه‌ای نداشته باشیم مثل پدیده‌های فرهنگی که از اوایل انقلاب اتفاق افتاد مثل ویدیو، ماهواره و شبکه‌های اجتماعی که برنامه نداشتیم و فقط انفعالی عمل کردیم دچار آسیب می‌شویم، عملیات آفندی و پدافندی را هم‌زمان نداریم بیشتر واکنشی عمل می‌کنیم تا کنشی اگر به فکر چاره نباشیم ضربه خواهیم خورد.

محمد باقری نیز در نقد کرسی ترویجی اظهار کرد: در سیاست‌های کلان با آنچه در عمل اتفاق می‌افتد تفاوت است مثلاً استفاده از پیام‌رسان خارجی ممنوع است حتی بخش نامه ممنوعیت وجود دارد اما استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان بسیج اساتید استان اصفهان سپس به بحث امنیت اشاره کرد و افزود: ترس و بیم از تخریب مبانی اخلاقی، مبانی اجتماعی و نداشتن امنیت روانی و فرهنگی همه ناشی از هجوم اطلاعات آلوده و مخرب است، همین‌طور سوء استفاده توسط افراد هنجارشکن وجود دارد و باید روی آن فکری کرد.

وی با بیان این‌که اینترنت اشیا هم قطعاً معضلات اجتماعی ناخوشایندی و اتفاقات زیرپوستی خطرناکی خواهد داشت، ادامه داد: راهکارهایی برای مطالبه از دستگاه‌ها هم لازم است.

باقری با بیان این‌که  در حوزه کرونا فضای مجازی تهدید و مشکلات جدید ایجاد کرد، هم به‌عنوان فرصت است که باید نگاه ویژه‌ای داشته باشیم، تأکید کرد: همچنین اینترنت ملی و طرح شبکه ملی اطلاعات نیاز به مطالبات جدی دارد، دوگانگی هم باید رفع شود، در بحث بازی‌ها هم چالش‌هایی وجود دارد و دوره‌های آموزشی هم بسیار مهم است.

مصری‌نژاد در ادامه نقد جلسه اظهار کرد: باید بپذیریم این دوگانگی نه تنها در فضای مجازی بلکه در بسیاری سازمان‌ها و ارگان‌ها وجود دارد.

معاون تحلیل و بررسی بسیج اساتید استان اصفهان در خصوص منع بخشنامه‌ای گفت: از نگاه کلان ما نمی‌توانیم استفاده از فضای مجازی را به هر شکلی محدود و ممنوع کنیم به هر حال فیلترشکن و راهکارهای مختلف و جود دارد برای این منع یا باید یک چارچوب وجود داشته باشد یا به شکلی نظارت وجود داشته باشد. 

وی گفت: مسأله امنیت مسأله بسیار مهمی است امنیت فرهنگی و روانی نداریم، امنیت اطلاعات نداریم، همچنین مسئله شبکه ملی اطلاعات به‌طور جدی دنبال نشد اصلاً این فضایی که در سال ۱۳۸۴ مطرح و دنبال شد و تا جایی هم پیش رفت تبدیل شد به یک موضوع مناقشه سیاسی این‌قدر فضای اینترنت ملی را منفی مطرح کردند که دشمنان از این اطلاعات استفاده می‌کنند بخشی از این نگاه منفی ناشی از دوگانگی است.

مصری‌نژاد در خصوص فواید شبکه ملی اطلاعات گفت: شبکه ملی اطلاعات سرعت بالاتر داریم هم ارزان‌تر است و هم امنیت تأمین می‌شود. خیلی از کشورها دارند استفاده می‌کنند

معاون تحلیل و بررسی بسیج اساتید استان اصفهان بیان کرد: سه ضلع برون رفت اول آگاه‌سازی و اعتماد مردم است، موضوع کاملاً فرهنگی است در بستر آموزش فرهنگی فضای فرهنگی کشور را تغییر دهیم دشمن را دشمن در اذهان مردم ایجاد کنیم و ضلع سوم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است.

وی اظهار کرد: اینترنت اشیا معضلات بسیاری برای ما خواهد داشت الآن عکس و فیلم می‌گذاریم ولی بعداً در خانه‌های ما هستند دوربین‌های گوشی و لپ‌تاپ قابل کنترل می‌شود.

مصری‌نژاد افزود: بعضی ارگان‌ها در هدایت افکار عمومی تلاش می‌کنند اما کافی نیست یک اتاق فکر متمرکز نداریم که همه را جهت بدهد هم‌افزایی ایجاد کند در موضوعات مختلف همه یک حرف بزنم.

معاون تحلیل و بررسی بسیج اساتید استان اصفهان گفت: کرونا فرصت بود معتقدم فضای مجازی فرصت است تهدید نیست، فرصت بیان نظرات ماست  فرصت تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی دنیاست از این فرصت استفاده کرده‌ایم اما در داخل برنامه نداریم.

وی اظهار کرد: در خصوص بازی‌های رایانه‌ای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای تبیین، تقویت و ترویج مبانی اسلامی و فرهنگی ایرانی است باید حمایت کنند ارکان آن وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور سینمایی و  معاون صدا و سیما، رئیس پرورش فکری کودکان و نوجوانان و افراد خبره و متخصص اینجا هستند برنامه‌های خوبی چیده شده اما متأسفانه ترویج آن در کشور بسیار کند است.

انتهای پیام/۶۳۰۵۸/ر/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول