اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

«خبرگزاری فارس» چگونه پرمخاطب ترین رسانه ایران شد؟

18 سالگی با همه سن های دیگر فرق دارد. 18 سالگی آغاز مسیری تازه است. مسیری پر پیچ و خم، پر از شکوفایی و حرکت به سوی کمال. حالا «خبرگزاری فارس» در این مقطع ایستاده است.

«خبرگزاری فارس» چگونه پرمخاطب ترین رسانه ایران شد؟

خبرگزاری فارس- گروه رسانه: 18 سالگی سن عجیبی است پر از رمز و راز و کشف و شهود است.  وقتی 18 ساله می شویم، دریچه تازه ای به رویمان گشوده می شود. راهی پر پیچ و خم روبرویمان قرار می گیرد و هدف گذاری ها برای ادامه راه جدی تر از گذشته می شود.گام ها حساب شده برداشته می شوند و حرکت به سوی رشد و کمال است.

حالا فکر کنید که 18 سالی که برای خودش یک عمر به حساب می آید، متعلق به فعالیت در یک عرصه جدید مثل عرصه رسانه و خبرگزاری فارس باشد. فضایی که دست کم در ایران خیلی سابقه زیادی ندارد و ما در طول این سالها در حوزه رسانه با پستی و بلندی های بسیاری همراه بوده ایم.

این خبرگزاری با بهره گیری از حضور جوانان انقلابی کار خود را آغاز کرد و در تمام این سالها سختی های بسیاری را به جان خرید. هربار که در راه حق و یا روشن شدن موضوع و ماجرایی و یا مبارزه با فساد قدم در راه نهاد با انواع تهمت ها مواجه شد، زیر فشار قرار گرفت و برخی تمام تلاششان را کردند تا «فارس» را از ادامه راه خسته و یا منصرف کنند.

اما این تلاش ها فایده ای نداشت، حتی تحریم های آمریکایی هم دردی از دشمنان «فارس» که همواره در راه اعتلای انقلاب اسلامی گام برمی دارد، دوا نکرد. تحریم دامین دات کام خبرگزاری یکی از مهمترین اقداماتی بود که دشمنان تلاش کردند تا با آن فارس را از بالا به پایین بکشند که باز هم ناکام ماندند.

همچنین از جمله برازندگی های جوان 18 ساله «فارس» امروز، تعامل با مخاطب است. خبرگزاری فارس حالا در نقطه ای ایستاده که بسیاری از مخاطبانش با او در تعامل مستقیم هستند و نظرات و سوژه های خود را برای پیگیری در سامانه فارس من ثبت می کنند.

اما نکته مهم در مسیر پر افت و خیزی که «خبرگزاری فارس» تا به حال طی کرده، حضور خبرنگاران جسور و حق طلبی است که با همه کم و کاستی ها تمام تلاششان را کرده اند تا امروز فارس در قله بایستد. خبرنگاران بسیاری که کار حرفه ای را در خبرگزاری فارس آموختند، برخی همچنان در خبرگزاری مشغول به فعالیت هستند و برخی هم در رسانه های بزرگ دیگر مشغول به کار هستند.

**سعیدی کیا: خبرگزاری با گروه های 5 نفره راه اندازی شد

از جمله این پیشکسوتان که از ابتدای راه اندازی فارس تا امروز با آن همراه بوده، «بهبود سعیدی کیا» خبرنگار حوزه اقتصادی است. او در گفت و گو با خبرنگار فارس،‌ درباره اینکه از چه سالی به خبرگزاری فارس آمده، گفت: امتیاز خبرگزاری فارس در زمان دولت اصلاحات صادر شد و سپس به یک موسسه فرهنگی به همین نام فروخته شد. در سال 80 خبرگزاری تابان راه اندازی شد و در آنجا چند گروه بود که آقای توانگر گروه اقتصادی و بیژن مقدم گروه سیاسی، آقای رفعت نژاد بین الملل و اکبر نبوی گروه فرهنگی با همین چهار گروه با سه چهار خبرنگار کار می کردند. من هم در آنجا تا 6 ماه کار کردم و خبر می دادم و این خبرها با فکس به روزنامه ها ارسال و در آنجا منتشر می شد.

وی ادامه داد: موسس خبرگزاری تابان جزو اصولگراها بود و در ادامه به مشکل بودجه خورد و به همین موازات خبرگزاری فارس هم مشغول به کار بود و خبرهایش را به صورت بولتن برای افراد مسئول می فرستاد. در ادامه تصمیم گرفته شد که این دو خبرگزاری با هم ادغام شود و شکل جدیدی از خبرگزاری تاسیس شود.

سعیدی کیا ادامه داد: از خرداد 81 این ادغام صورت گرفت و من از تابان به فارس آمدم و اولین مدیر عامل این خبرگزاری مهدی فضائلی شد. گروه ها شکل گرفتند، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین الملل از جمله گروه های خبری بودند که از ابتدا در فارس مشغول به کار شدند.

وی درباره گروه های خبری که از ابتدا جایشان در این خبرگزاری خالی بود نیز گفت: گروه اجتماعی نبود و سه سال بعد راه افتاد و گروه ورزشی و استان ها هم همینطور.

خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره اینکه خبرگزاری فارس با چند خبرنگار کار خود را شروع کرد نیز گفت: آن زمان که شروع کردیم هر گروه پنج خبرنگار داشت و مجموعا 60 نفر بودیم. آن زمان خبرگزاری کلاس های آموزشی برگزار کرد. من سرباز بودم و صبح ها به پادگان می رفتم و بعد از ظهرها به خبرگزاری و کلاس بچه ها صبح برگزار می شد و من نمی رسیدم در این کلاس ها شرکت کنم.

این خبرنگار درباره سختی کار خبر در آن سالها نیز گفت: آن سالها هنوز اینترنت به صورت فراگیر نبود و فردی خبرهایمان را با فکس به روزنامه ها ارسال می کرد. بعد از دوره 6 ماهه کلاس، به ما گفتند از بهمن 81 روی بستر اینترنت می آییم و حواستان باشد مشکل یا اشتباهی در خبرهایتان نباشد. در این تغییر و تحول حتی لوگوی فارس هم عوض شد.

سعیدی کیا درباره اینکه خبرگزاری فارس از ابتدا تا به حال چقدر پیشرفت کرده است؟ گفت: اول اینکه این رسانه توسعه پیدا کرده است و آن زمان خیلی محدود بود و گروه اجتماعی نداشتیم و یک بار تاسیس شد و منحل شد و دوباره راه اندازی شد. بعد از دو سه سال دیدند گروه ورزشی طرفداران زیادی دارد و به همین خاطر ورزشی هم اضافه شد.

این خبرنگار درباره اینکه مهم ترین دستاوردی که خبرگزاری فارس در این سالها داشته است، بیان داشت: خبرگزاری فارس در فضایی راه اندازی شد که سلطه رسانه ای به دست اصلاح طلب ها بود و فارس رسانه اصولگرا و انقلابی بود که گفتمان آن دفاع از کلیت جمهوری اسلامی و انقلاب بود و پیش تاز شد.

وی با بیان خاطره ای از حضور در این خبرگزاری گفت: یادم هست در سالهای ابتدایی هر جا برنامه یا مراسمی می رفتیم و می گفتیم از خبرگزاری فارس هستیم، فکر می کردند پارس است نه فارس! که خبرگزاری جمهوری اسلامی قبل از ایرنا بود. خیلی ها هم فکر می کردند ما از استان فارس و شیراز آمدیم! دولت آن زمان اصلاح طلب بود و فارس نیز اصولگرا بود ما اصلاح طلب ها را نقد کارشناسی می کردیم و بارها شده بود که خبرهای فارس در دولت مورد استناد قرار می گرفت. برای مثال یکبار که هم گوجه فرنگی و تخم مرغ گران شده بود، تیتر زده بودیم: «املت هم غذای اغنیا شد» و سخنگوی دولت وقت به این تیتر ما واکنش نشان داد. یا وزارت تعاون وقت قرار بود منحل شود و وزیر تعاون آقای صوفی بود و ما تیتر زده بودیم: دولت بخش تعاون را تحویل نمی گیرد و وقتی وزیر تعاون در دولت حرف می زند سایر اعضای دولت گوش نمی دهند و پچ پچ می کنند و ما همه اینها را در خبرهایمان می آوردیم و زبان تیزی داشتیم.

سعیدی کیا درباره اینکه حوزه اقتصادی خبرگزاری فارس در این سالها چقدر پیشرفت کرده است؟ عنوان داشت: آن زمان که ما شروع به کار کردیم همزمان با مجلس ششم بود که دست اصلاح طلب ها بود و تدوین قانون برنامه چهارم توسعه بود و برای تدوین این قانون همایش مهمی در پژوهشکده نیرو برگزار کردند و افراد مختلفی در آنجا صحبت کردند. مستنداتی تهیه کرده بودند که برنامه بر اساس سفارش های صندوق بین المللی پول باشد و فارس اینها را منتشر کرد و سر و صداهای زیادی به پا کرد و باعث شد قانون برنامه چهارم در کل اصلاح شود.

وی درباره کاستی های خبرگزاری فارس نیز گفت: به نظرم باید به وضع معیشتی و رفاه خبرنگاران توجه ویژه ای شود. کمی هم به آزادی عمل خبرنگاران بیشتر بها دهند، خبرنگار باید فکر کند و سوژه طراحی کند و مطالبه گری کند. اینکه مدام به فکر شکل و فرم خبر باشیم اما محتوا مورد غفلت قرار گیرد، اشتباه است. بزرگترین دارایی یک خبرنگار حس پرسش گری و جست و جو گری و مطالبه گری اش است و باید آزادی عمل داشته باشد و به نظرم از شکل و فرم باید آزادتر شود. علیرغم اینکه در جامعه اینطور جا افتاده که خبرنگاران وضعیت مالی خوبی دارند اما اینطور نیست و دریافتی خبرنگاران برابر با حداقل دریافتی کارمندان است، با اینکه فشار کاری خبرنگاران بسیار بالاست و تمام اوقات درگیر اخبار هستند.

**وارسته: مصاحبه با سخنگوی پنتاگون که تیتر یک روزنامه کیهان شد

خانم وارسته مترجم گروه انگلیسی خبرگزاری فارس نیز از جمله دیگر خبرنگارانی است که از ابتدای راه اندازی خبرگزاری حضور داشته است. او در گفت و گو با فارس، درباره ورود خود به این رسانه انقلابی، گفت: من خرداد ماه سال 80 به خبرگزاری فارس آمدم. زمانی که وارد خبرگزاری فارس شدم تازه با محیط خبر آشنا می شدم و گرچه ترجمه اخبار را قبلا هم در دانشگاه و غیره انجام داده بودم اما حجم کاری که باید در روز انجام می شد در اوایل کار خیلی سخت بود. خصوصا اینکه حدود سه ماه بعد از ورود من به فارس حملات 11 سپتامبر اتفاق افتاد و حجم انبوهی از اخبار از رسانه های انگلیسی زبان باید ترجمه می شد.

وی در ادامه با بیان خاطره ای از حضور در این رسانه، نیز افزود: در آن زمان که شوک بزرگی به جهان وارد شده بود، هیچ فردی تصور نمی کرد که این حادثه پیش زمینه سلسله ای از حوادث دیگر در منطقه و دنیا شود. شور و هیجان کاری در آن زمان جزو خاطرات خوب من در فارس هست. تلخ ترین خاطره من هم از دوران کارم مربوط به حادثه سقوط هواپیما سی 130 بود که چند تن از همکاران خوبمان را متاسفانه از دست دادیم.

وارسته درباره قیاس بین شرایط روزهای ابتدایی فارس با الان افزود: شرایط روزهای آغازین فارس خیلی با الان فرق داشت. حتی برای مصاحبه با افراد رده پایین هم مشکل داشتیم و کسی فارس را نمی شناخت. من که در آن زمان هم مترجم بین الملل و هم خبرنگار وزارت خارجه بودم سعی می کردم به بهترین نحو کار را انجام بدهم تا فارس بتواند جایگاه خود را در میان رسانه های مطرح پیدا کند. یادم هست که در آن سالها کسی از ایران جرات نداشت که با مقامات یا سناتورهای آمریکایی تماس و مصاحبه بگیرد اما ما این کار را با تشویق جناب آقای فضائلی، مدیرعامل محترم اسبق فارس، انجام دادیم و با سخنگوی پنتاگون مصاحبه گرفتیم که بازتاب بسیاری داشت و فردای آن روز تیتر یک روزنامه کیهان هم شد.

 

وی در ادامه نیز عنوان داشت: به هر حال شور و حال آن روزهای اول کار که همه تلاش داشتند فارس را مطرح کنند خیلی زیاد بود و همکاران واقعا هر خطری را به جان می خریدند. شرایط الان اصلا قابل مقایسه با امکانات آن روزها نیست و خیلی کمبودها وجود داشت. چند ماه اول حقوق کارمندها به صورت دستی پرداخت می شد، کامپیوتر به اندازه کافی موجود نبود و باید نوبتی پای کامپیوتر می نشستیم و فضای خبرگزاری بسیار محدود بود. همینطور امکانات رفاهی و غیره که اصلا وجود نداشت ولی دو سه سال بعد از افتتاح فارس با زحماتی که مسئولان و همکاران کشیدند فارس جای خود را در جامعه باز کرد، شرایط بهتر شد و کم و کاستی ها تا حدود زیادی برطرف شد.

وارسته در ادامه نیز بیان داشت: زمانی که من وارد فارس شدم حدود ده دوازده نفر بودیم به همراه  بخش اداری و فقط بخش های اصلی مثل سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و بین الملل وجود داشتند و بعدها به تدریج تعداد همکاران بیشتر شد و گروه ها و  زیرگروه های بیشتری اضافه شدند.

 

** سروش: بچه های فارس تا پای جان به فکر کارشان هستند

«محمدرضا سروش» خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در گفت و گو با فارس، درباره حضور خود در این رسانه گفت: من از بدو تاسیس سرویس ورزشی فارس در سال 1384 در این رسانه حضور دارم.

وی با بیان خاطره ای از حضور خود در خبرگزاری فارس، بیان داشت: زمانی که برای همکاری با سرویس ورزشی توسط آقای جماعت دعوت به همکاری شدم، شاهد حضور همکاران جوان و پرشور و نشاط در سرویس ورزشی بودم. همکارانی که با تلاش و از خودگذشتگی بسیار، کم و کاستی های فنی را جبران می کردند و با ارائه آثاری خوب و با کیفیت باعث شدند تا در کنار هم، بخش ورزشی فارس، بعد از مدت کوتاهی، پربازدید ترین بخش خبرگزاری و حتی مرجع رسانه های ورزشی کشور شود.

سروش افزود: بدیهی است در ابتدا به خاطر یکسری کاستی های فنی، شرایط کاری سخت بود. اما به خاطر انگیزه فراوان، شور و نشاط جوانی و همچنین تسلط بر کار و حوزه،  همیشه شاهد رشد و ترقی گروه ورزشی بودیم.

این خبرنگار ورزشی درباره قیاس بین شرایط روزهای ابتدایی این رسانه با الان نیز گفت: در شرایط کنونی طبیعی است که امکانات فنی و سخت افزاری به خاطر پیشرفت علم، بیشتر و گسترده تر شده و راحت تر می توان به طرق مختلف اطلاع رسانی کرد. البته به طور کلی کار رسانه ای نسبت به آن زمان در یکسری زمینه ها بهتر شده و در یکسری موارد عقب گرد داشته است.

وی همچنین بیان داشت: تا جایی که یادم می آید، در بدو تاسیس بخش ورزشی 8 یا 9 نفر بودیم. اما به مرور تا بیش از 20 نفر هم  به صورت مستمر در اختیار گروه بودند و به صورت همکاری غیرمستقیم، در این سال ها همکاران عزیزی داشته و داریم. جا دارد در اینجا از مرحوم مهدی نفر، همکار عزیز و فقیدمان یادکنم که با شور و هیجان بسیار اخبار تیم فوتبال پرسپولیس را پوشش خبری می داد و تا هنگام فوت نیز از انجام کارش غافل نبود.

سروش در ادامه نیز عنوان داشت: از همان ابتدا تمام ورزش ها پوشش داده شد و این کار تا به امروز وجود داشته است. ابتدا به علت کم بودن همکاران، حوزه ها بیشتر بود و بعد با افزایش نفرات همکار، بر شمار اخبارهم افزوده شد. البته در این مدت بخش هایی مثل صوت و تصویر هم به سرویس ورزشی اضافه شد.

 

**خبرنگارانی که امروز در بین ما نیستند

امروز خبرگزاری فارس در حالی هجدهمین سالگرد تاسیس خود را جشن می گیرد که نمی توان از نقش خبرنگاران جان بر کف این خبرگزاری گذشت. خبرنگارانی که تمام هم و غم خود را برای اعتلای انقلاب و اسلام عزیز قرار داده اند. از ابتدای راه خبرنگارانی با این خبرگزاری همکاری کرده اند که امروز دیگر در میان ما نیستند، کسانی مانند شهید «صادق نیلی»، شهید «علیرضا برادران»، زنده یاد «عطا افشاری»، «مهدی خوانساری»، «جابر معافی»، «مهدی نفر»، «ایوب دبیری‌نژاد»، مرحومه «زهرا عبدالمحمدی»، زنده یاد «سیدعبدالله زاویه» و... که در این مسیر عاشقانه فعالیت کردند و در نهایت به لقاءالله پیوستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول