اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

شاه‌ویسی: تنها مدیران جهادی می‌توانند اقتصاد کشور را سرو سامان دهند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: از بودجه مهم تر مدیران با دانش و مهارت کافی هستند که بتوانند آن را اجرا کنند و در کشور ما و با وضعیت فعلی اقتصاد تنها مدیران جهادی و با کار و تلاش فراوان می توانند اقتصاد را سرو سامان دهند.

شاه‌ویسی: تنها مدیران جهادی می‌توانند اقتصاد کشور را سرو سامان دهند

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، به همت دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی ایران دوره دانش افزایی استادان با موضوع اقتصاد ایران و بودجه ۱۴۰۰ با حضور ساسان شاه ویسی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران و جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

شاه ویسی در این نشست با تحلیل و بررسی و نیز استناد به برخی گزارشات داخلی و بین المللی به تشریح اوضاع اقتصادی ایران پرداخت و با اشاره به گزارش مرکز پژوهش های مجلس گفت: درطی چند سال گذشته جریان سرمایه گذاری ملی کاهش پیدا کرده و مواردی مانند تولید خودرو و مسکن هم کاهش پیدا کرده است.

وی همچنین عنوان کرد: با توجه به تاثیر کرونا بر اقتصاد جهان، ایران از جمله ۴ کشور برتر دنیاست که توانست این تاثیر پذیری را کاهش دهد و  بر اساس گزارشات روندهای مثبت شکل گرفته در سال۹۹ روند رشد اقتصادی ۱۴۰۰را پیش بینی می کند اما تورم کنترل نشده در این مدت افزایش فقر را به دنبال داشته است.

شاه ویسی ضمن برشمردن اهمیت بودجه در اداره کشور اظهار داشت: رکن مهم اقتصاد کشورها بودجه است اما از بودجه مهم تر مدیران با دانش و مهارت کافی است که بتوانند آنرا اجرا کنند و در کشور ما و با وضعیت فعلی اقتصاد تنها مدیران جهادی و با کار و تلاش فراوان می توانند اقتصاد را سرو سامان دهند.

وی با اشاره به خدمات جهادی برخی پزشکان و مدیران حوزه سلامت از زمان شیوع کرونا تا کنون، گفت: ترمیم وضع اقتصادی نیازمند مدیران دغدغه مند و پرتلاش و جهادگر است.

این استاد دانشگاه با انتقاد از اقتصاد دولتی گفت: نظام بودجه ریزی ایران هنوز سنتی است و اقتصاد ایران دولتی سرمایه داری است که از آفتهای آن سوداگری خود دولت در اقتصاد است و در این وضعیت ممکن است جریان رانت، خود را به سیاستهای دولت تحمیل کند و مانع اجرای سیاستهای اصل ۴۴ و نیز شکل گیری اقتصاد مقاومتی در بعد تولید و رونق اقتصاد بصورت فعال می شود.

وی همچنین به بعد دیگری از تولیت اقتصادی دولت اشاره کرد و عنوان کرد: بودجه شرکتهای دولتی حدودا دو برابر بودجه خود دولت است و معمولا به کسی هم پاسخگو نیستند به عنوان نمونه بودجه خود وزارت نفت کمتر از ۲۵۰میلیارد تومان است اما شرکت ملی نفت به تنهایی یک میلیون میلیارد بودجه می گیرد که توسط خود آنها حسابرسی و گزارش می شود و به کسی پاسخگو نیستند.

وی در ادامه به اشاره بررسی کلیات بودجه در مجلس گفت: با توجه به شرایط فعلی بهترین اقدام بودجه سه دوازدهم است که در اختیار دولت قرار گیرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه ضمن پاسخگویی به سوالات مطرح شده توسط شرکت کنندگان بودجه بخش سلامت را نیز مورد بررسی قرار داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول