اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

واکنش معاون مفتیات قرقیزستان به موضوع فساد مالی در این اداره

معاون مفتی قرقیزستان در واکنش به خبر افشای کلاهبرداری مالی در اداره روحانیت این کشور گفت: هیچ کلمه‌ای برای بیان عمق این فاجعه وجود ندارد.

واکنش معاون مفتیات قرقیزستان به موضوع فساد مالی در این اداره

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، خبر افشای کلاهبرداری مالی در اداره روحانیت قرقیزستان واکنش‌های بسیاری در پی داشت.

«قادر ملک‌اف» اسلام شناس و معاون مفتی در صفحه فیس بوک خود نوشت: هیچ کلمه‌ای برای بیان عمق این فاجعه وجود ندارد، چقدر ناخوشایند است! من فکر می‌‌کنم این یک شاخصی در جامعه ما است که اثرات ناگواری برای جامعه دارد. زمانی که هیچ مرجعی وجود ندارد، هیچ قداستی وجود ندارد. همه این فسادها به جامعه می‌ریزد. چگونه روحانیون اکنون می‌توانند به چشم مردم نگاه کنند؟ مومنان و جوانان به چه کسی باور خواهند داشت؟ و از چه کسی پیروی خواهند کرد؟

وی ادامه داد: این سوالات اصلی از دولت است. این فقط یک واقعه عادی و سرکوب فساد در ساختار دولت یا حتی نتیجه مبارزه با پست مفتی نیست، فکر می‌کنم این ، یک ضربه جبران ناپذیری به کل اقتدار روحانیت سنتی است و ضربه به اعتماد به مسجد و ضربه به طور کلی به مفتیات است.

ملک‌اف خاطرنشان کرد من در سپتامبر سال 2020 به سمت معاون مفتی درآمدم که این انتصاب خارج  از هرگونه بازی و دسیسه بود. بنابراین، من از آنچه اتفاق می‌افتاد مطلع نبودم ، من از طریق رسانه‌ها از موضوع مطلع شدم.

هدف من در این پست، انجام اصلاحات عمیق، پرورش ظرفیت، اصلاحات ساختاری، مدرنیزاسیون و به روزرسانی چشم انداز برنامه توسعه و جذب جوانان و نوآوری برای رسیدن مفتیات به سطح جدید فکری و معنوی و تقویت و افزایش اقتدار روحانیت و اسلامی سنتی در کشور بود.

وی گفت که به دلیل لغو حج در پی همه گیری کرونا، اوضاع مالی سختی در مفتیات وجود دارد که هنوز هم پا برجا است. امامان حقوقی دریافت نمی‌کنند و حتی اتومبیل‌های رسمی و متعلق به اداره روحانیت را با هزینه شخصی خود تعمیر و سوخت گیری می‌کنند.

مالکف گفت: متاسفانه، اصلاحات بدون حمایت فنی و مالی مناسب و بدون داشتن تیمی از افراد هم‌فکر و خبره و مسئول قابل اجرا نیستند.

وی افزود: بیش از دو هفته به دلایل بیماری پدرم به طور موقت کار نمی‌کردم. بنابراین  یک بازنگری و ارزیابی مجدد باید صورت بگیرد.

معاون مفتی بیان داشت: قضاوت یا ارزیابی زود است تا زمانی که گناه اثبات شود و دادرسی انجام نشود، نباید قضاوت کرد. از آنجا که فرض برائت وجود دارد. خداوند ما را با یکدیگر و با دستان خود، ما را آزمایش می‌کند، بنابراین روحانیت باید خود را تغییر دهد.

در پایان ملک‌اف گفت: ما یک جای کار اشتباه کرده‌ایم. در سال‌های اخیر تصویری که از اسلام  نشان داده می‌شود، مجموعه ای از قوانین خشک، صفات بیرونی، جهل، تقوی ظاهری، پرخاشگری و خشونت است. به جای اینکه مجموعه‌ای از صفاتی همچون اخلاص ، لطافت و عشق، رشد فکری، پیشرفت نادیده می‌ شود. متاسفانه این صفات برازنده اسلام ناپدید شده است و تصاویر دیگر نشان داده می شود. 

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول